Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Egen Webb-byrå

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-07-17, 19:10 #1
Xlator Xlator är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 6
Xlator Xlator är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 6
Hej allihop, gôtt forum ni har här, trevligt med svenska webbutvecklings-communities.

Sitter och funderar på en egen webbdesignfirma och vill ha lite tips om hur man sätter igång.
Rent kunskapsmässigt tror jag att jag skulle klara det, då jag behärskar HTML fullt ut med c:a 6-7 års erfarenhet, har även ett års erfarenhet och god kompetens med PHP och MySQL. Är ganska estetiskt lagd och föredrar enkel, stilren "less is more"-design. Har redan pontentiella samarbetspartners så det borde inte vara något problem.

Mycket längre än så har jag inte tänkt. Det rent ekonomiska har jag tänkt överlåta åt Bolagsbolaget.

Men om det nu finns några som har egen webb-byrå (vilket jag antar att det finns på ett sånt här forum) så kanske ni kan vägleda mig lite.

Vilka utgifter kan jag komma att få till exempel?
Vad för utrustning kan jag behöva investera i?
Vad måste jag annars tänka på?

Jag har redan tänkt att gå kurser i webbutveckling i allmänhet och PHP i synnerhet, och även att investera i en del litteratur, då jag inser att jag har mycket kvar att lära mig.

Stort tack
Xlator är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-07-17, 20:31 #2
Pekay
Guest
 
Inlägg: n/a
Pekay
Guest
 
Inlägg: n/a
Citat:
Originally posted by Xlator@Jul 17 2003, 05:10 PM
Hej allihop, gôtt forum ni har här, trevligt med svenska webbutvecklings-communities.

Sitter och funderar på en egen webbdesignfirma och vill ha lite tips om hur man sätter igång.
Rent kunskapsmässigt tror jag att jag skulle klara det, då jag behärskar HTML fullt ut med c:a 6-7 års erfarenhet, har även ett års erfarenhet och god kompetens med PHP och MySQL. Är ganska estetiskt lagd och föredrar enkel, stilren "less is more"-design. Har redan pontentiella samarbetspartners så det borde inte vara något problem.

Mycket längre än så har jag inte tänkt. Det rent ekonomiska har jag tänkt överlåta åt Bolagsbolaget.

Men om det nu finns några som har egen webb-byrå (vilket jag antar att det finns på ett sånt här forum) så kanske ni kan vägleda mig lite.

Vilka utgifter kan jag komma att få till exempel?
Vad för utrustning kan jag behöva investera i?
Vad måste jag annars tänka på?

Jag har redan tänkt att gå kurser i webbutveckling i allmänhet och PHP i synnerhet, och även att investera i en del litteratur, då jag inser att jag har mycket kvar att lära mig.

Stort tack
Vad du ska tänka på då du startar eget är att det är ett h-vete med deklarationen m.m.

1. skicka din ansökan om att starta ett företag till PRV, patent och registreringsverket

2. När du får igenom din firma, ska du ansöka om F-skattesedel hos RSV, skattemyndigheten

3. Nu är du klar för att börja jobba och ta betalt


Då återstår de saker du behöver för att utveckla sajter

-programvara, t.ex. photoshop, Dreamweaver m.m.
-(kanske) ett konto på en webbserver t.ex. fsdata


Sen kan det vara bra att ha lite länkar till olika
sajter där de finns hjälp och beskrivningar.
En del forum m.m.
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-07-17, 22:21 #3
Xlator Xlator är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 6
Xlator Xlator är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 6
Ja, gällande bolagsregistrering oc sådant så tänker jag (iallafall till en början) anända mig av Bolagsbolaget, som innehar F-Skattesedel och betalar skatter och sådant, samt står som juridisk person för företaget, mot en procentandel av omsättningen. Så jag tänkte mer på det praktiska, vad jag behöver föratt göra jobbet typ.
Xlator är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-07-18, 01:22 #4
Jere Jere är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 5
Jere Jere är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 5
Låter kul.. har själv lärt mig flash, html och webdesign under ett par år nu. Skulle starta nån sorts av "firma" på www.dioxid.com men det har bara inte blivit av.. Brukar ha den som "test sida", eller nån som har nån bra ide till sida?
Jere är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-07-18, 15:47 #5
pikkenix pikkenix är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 198
pikkenix pikkenix är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 198
Som det ser ut idag är det oerhört svårt att få jobb utan kontakter inom branchen. Jag själv klarar inte att livnära mig på min firma så jag har sk. FA-skattsedel. Jobbar "vanligt" på Swebus Express och bedriver mitt företag vid sidan av det.
Är dock arbetslös om 3 veckor så då ska jag göra ett tappert försök till att överleva på det - får se hur det går. Sen är det ju alltid bra att kunna visa upp ett par webblösningar som du gjort...

Mitt främsta problem idag är alldeles för få potentiella kunder på min främsta informationkälla - min webbplats (http://www.pikkenix.com).

Söker någon hjälp eller kan hjälpa mig på något sätt nu när man blir arbetslös så kontkta mig gärna, är öppen för förslag!
pikkenix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-07-21, 22:03 #6
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
Ok.. vet inte om det är nån inne som kommer se detta men ni verkar vara en del som driver samt försöker driva webföretag..

tips 1: gå ihop.. det är enklare att lyckas om man är flera. Sedan kan ni självklart köra med "lön efter arbete" dvs var och en får lön efter det man gör
tips 2: som företagare gör ni en egen sajt som ni satsar marknadsföring på. Få dit besökare och efter tag då ni får in då förhoppningsvis minst 5-10 tusen besökare om dagen så säljer ni annonsplatser. Det kan dra in dom extra kronor som behövs för att man ska överleva

Men att lyckas som webdesigner i dagens sverige är svårt - oerhört svårt..
mer mättad marknad får man leta efter...
melin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-07-22, 00:26 #7
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 449
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 449
Citat:
Originally posted by melin@Jul 21 2003, 08:03 PM
Ok.. vet inte om det är nån inne som kommer se detta men ni verkar vara en del som driver samt försöker driva webföretag..

tips 1: gå ihop.. det är enklare att lyckas om man är flera. Sedan kan ni självklart köra med "lön efter arbete" dvs var och en får lön efter det man gör
tips 2: som företagare gör ni en egen sajt som ni satsar marknadsföring på. Få dit besökare och efter tag då ni får in då förhoppningsvis minst 5-10 tusen besökare om dagen så säljer ni annonsplatser. Det kan dra in dom extra kronor som behövs för att man ska överleva

Men att lyckas som webdesigner i dagens sverige är svårt - oerhört svårt..
mer mättad marknad får man leta efter...
Håller med dig om att marknaden i sverige och väldigt många andra länder är mättad. När man tittar sig omkring så kan väldigt många göra sina egna webbsidor, och är det företag så känner dom oftast någon som gör det billigare än vad det kostar att hyra en riktig designer.
Själv så frilansar jag bara ibland som designer eller utvecklare och försöker att visa många referencer och liknande när jag söker ett jobb. Jag föreslår att du sätter dig ner och börjar utveckla något eget system tex, e-handelslösningar, annonsmarknader eller liknande saker. Som du senare kan använda som referencer och visa upp din förmåga i det eller dom skript språk du väljer att gör det i.
Tror att detta kan ge väldigt mycket faktist, håller själv på att lära mig PHP och MYSQL nu för att senare börja utveckla en webbutik till min online butik som liger på is (utveckling) under sommaren.
Så mitt råd är igentligen att försöka ha många bra referencer att visa upp när du söker ett jobb.

När det gäller att starta en firma eller liknande så tycker jag du ska gå till arbetsförmedlingen och be om hjälp, det gjorde jag själv och dom var väldigt hjälpsamma och trevliga.

Hoppas att det går bra för dig.
Mvh,
Viper
viper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-07-22, 21:29 #8
Infocores avatar
Infocore Infocore är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 121
Infocore Infocore är inte uppkopplad
Medlem
Infocores avatar
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 121
Säger bara 3 saker:

Kontakter, kontakter och kontakter.

Annars kommer du ingenvart.
Infocore är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-07-24, 01:42 #9
Xlator Xlator är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 6
Xlator Xlator är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 6
Har lite kontakter här och var faktiskt, och lär skaffa mig mer, ska börja gå kurser och sådant nämligen. Har dessutom en "partner in crime", en kompis som sagt sig vilja satsa på samma sak och är lika bra eller bättre än mig på PHP, om än lite efter på designfronten. Kommer bli ett jävla kämpande med en massa kurser och lite annat, men vi är bestämda att få igång det inom 2-3 år.
Ska gå en distnskurs på NTI med Multimedia och lite formgivning och sådant, såväl som vanlig webbdesign-kurs. Sen får man se vad det blir därefter.
Måste skaffa mig ett kneg också... :S
Tack för alla goda råd.
Xlator är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-07-27, 02:59 #10
Isabelle Isabelle är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 2
Isabelle Isabelle är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 2
Jag startade egen firma för drygt ett år sedan, efter att jag varit anställd på en webbyrå i tre år. Jag är iofs inte världens bästa säljare, men än så länge har jag haft väldigt svårt att få egna jobb. Däremot har min fd arbetsgivare anlitat mig flitigt som frilansare, och det tycks vara den vägen man måste gå för att klara sig i den här branschen.

Företag anlitar inte gärna en en-persons-firma, om de inte är väldigt små, och i så fall har de ändå inte råd att betala för en genomarbetad hemsida.
Isabelle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017