Kom ihåg mig?

TV-avgift för datorer

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-02-07, 03:58 #1
oddholst oddholst är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 127
oddholst oddholst är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 127
Ni har säkert inte undvikit nyheten om att det snart kan vara så att man måste betala tv-licens om man har dator.

Att det skulle finnas stöd i lagen om detta är naturligtvis nonsens, såvida man inte faktiskt har installerat ett tevekort i datorn, men då är det tevekortet som är licenspliktigt och inte själva datorn.

Lagtext:
Citat:
Definition

2 § En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är
avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV-
program, även om utrustningen också kan användas för annat
ändamål. Lag (2006:798).
En dator är inte "avsedd" att ta emot tevesändningar och kan således inte heller avgiftsbeläggas med nuvarande lagstiftning. Att det sedemera blivit möjligt att ta emot tevesändningar utan att använda sig av etern beror helt på den tekniska utvecklingen. Men en dator är i dagsläget i praktiken en nödvändighet för väldigt många människor till skillnad från en traditionell televisionsmottagare, som de flesta faktiskt inte behöver för att kunna leva ett normalt liv.

Länk till fullständig lagtext:
MLag (1989:41) om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst
oddholst är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-07, 05:33 #2
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
pokerstjärnas avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
Sverige blir allt mer lik de skumma amerikanska lagarna som finns i vissa delstater... men det skulle inte förvåna mig om det blev lagändring på detta. *suck*
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-07, 10:14 #3
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Så lagar ska inte anpassas efter den tekniska utvecklingen menar du ?
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-07, 13:45 #4
Thors avatar
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 547
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thors avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 547
Citat:
Definition

2 § En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är
avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV-
program
, även om utrustningen också kan användas för annat
ändamål. Lag (2006:798).
Dvs vilken dator som helst med internet...
Thor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-07, 14:02 #5
nomicon nomicon är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 753
nomicon nomicon är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 753
Det bör då avse en internetuppkopplad dator. Avinstallerar jag tcp/ip stacken i min Linux-ws, så bör jag då inte vara skyldig till att betala någon licens..
nomicon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-07, 14:13 #6
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Det borde alltså vara modemet/uttaget i väggen som licensbeläggs eller liknande.
Hoppas verkligen den nuvarande regeringen tar beslut om att skrota hela radiotjänst, med alla besparingar det ger, och baka in avgiften i skatten. Maken till mer rättvis skatt får man faktiskt leta efter, ett under att det inte redan är i form av skatt.

Då en stor majoritet av hushållen redan har tv och antagligen betalar tv-avgift så verkar det som att denna lag riktar sig mer mot företag där tv kanske inte tillhör vanlighetera. Härligt för alla datacenters, skolor, hostingföretag och andra storföretag.
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-07, 14:45 #7
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Citat:
Ursprungligen postat av Robert
Det borde alltså vara modemet/uttaget i väggen som licensbeläggs eller liknande.
Hoppas verkligen den nuvarande regeringen tar beslut om att skrota hela radiotjänst, med alla besparingar det ger, och baka in avgiften i skatten. Maken till mer rättvis skatt får man faktiskt leta efter, ett under att det inte redan är i form av skatt.
Då en stor majoritet av hushållen redan har tv och antagligen betalar tv-avgift så verkar det som att denna lag riktar sig mer mot företag där tv kanske inte tillhör vanlighetera. Härligt för alla datacenters, skolor, hostingföretag och andra storföretag.
Det som licensbeläggs är väl helt enkelt möjligheten att använda SVT´s tjänster.

När det gäller skolor så betalar dom säkerligen redan tv-licens, vidare betalar man väl så vitt jag vet inte per "mottagare"...men jag håller med om att det verkar vettigare med en sakttefinansierad lösning.

Citat:
Ursprungligen postat av nomicon
Det bör då avse en internetuppkopplad dator. Avinstallerar jag tcp/ip stacken i min Linux-ws, så bör jag då inte vara skyldig till att betala någon licens..
jag gissar att du inte betalar någon tv-licens idag ? och att du aldrig nyttjar SVT´s tjänster ?....
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-07, 17:48 #8
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 388
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 388
Jag tror inte på detta.. tänk alla företag som isf skulle tvingas att betala avgift för deras 500 datorer som används för ordbehandling och fakturering.. dom skulle inte bli glada precis och snällt acceptera en onödig avgift

Det vore vettigare att ha webbtv som en prenumerationstjänst om man nu måste ta betalt.. synd iofs då gratis alltid är gott.. men hellre det så användarna kan få välja istället för att bli överkörda och sura.
taz76 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-08, 00:31 #9
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Läste en artikel i Computer Sweden om detta i veckan, det var tydligen så att riksadagen ändrade lagen för 2 år sedan så att det ska bli möjligt att ta ut licens av datorer så snart SVT börjar distribuera sina program på webben.

Provsändningar gjordes under OS i Kina och under Melodifestivalen. Så man vet att tekniken fungerar.

Sjukt att en leverantör ensidigt med hjälp av lagstiftning tvinga fram en marknad på minst 500 000 nya kunder/licenstagare utan att de har en möjlighet att välja. Det blir tydligen minst en miljard i nya intäkter så jag tror aldrig SVT backar från detta.

Nu måstre regeringen säga ifrån och avsakffa licenssystemet för TV-mottagare, det är ju helt sjukt. Ta det via skattsedeln om det är tvång att betala!
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-08, 01:16 #10
Forslunds Forslunds är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 59
Forslunds Forslunds är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 59
Inte bara datorn, har du en avancerad telefon kommer du bli skyldig att betala med dom nya lagarna.. så enklast är att betala och skita i allt.. inte värt tiden att frustera varje dag : )
Forslunds är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017