Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Två fick sparken och sina karriärer förstörda efter ett skämt på en konferens.

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-04-04, 16:43 #11
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
Jag vidhåller att det du säger och hur du uttrycker dig färgar dig som person och det företag du representerar. Debatten som uppstått efter detta är ett talande exempel för hur man bör föra sig.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-04, 19:57 #12
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Citat:
Ursprungligen postat av digiArt Visa inlägg
Jag vidhåller att det du säger och hur du uttrycker dig färgar dig som person och det företag du representerar. Debatten som uppstått efter detta är ett talande exempel för hur man bör föra sig.
Visst är man en representant för företaget man jobbar för, men jag tycker det är helt fel att sparka någon för en sån här skitsak.
Jag tycker det här mer visar att man inte bryr sig om sina anställda. IT-branschen är en extremt kunskapsintensiv bransch där en riktigt duktig utvecklare i många fall kan vara mer värd för företaget än tio medelmåttiga. Det här inser fler och fler IT-företag och satsar väldigt mycket pengar på flashiga kontor, massa förmåner och bra personalpolitik bara för att kunna locka till sig de bästa utvecklarna.
Hur många är det inte som har sagt betydligt värre saker än det där? Att sedan sparka personen bara för att det blev en liten storm på Twitter och en del diskussioner på grund av det. Det är väl mer ett generellt problem som man bör ta tag i. Att statuera exempel genom att vara snabba med hårda bestraffningar är en väldigt dålig ledarskapsteknik om man vill locka till sig duktiga medarbetare. Jag skulle inte vilja jobba för en sådan arbetsgivare.

Jag förstår inte hur uttalandet i sig kan skapa en sådan storm. Hur är det här värre än att exempelvis Veronica Maggio sjunger "Jag kommer, jag kommer, jag är nästan där" frekvent på bästa sändningstid på radion där folk i åldrar och tillhörigheter kan höra?
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-05, 11:32 #13
Dimme Dimme är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 397
Dimme Dimme är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 397
Sexistiska skämt har inget med kvinnor att göra. Det var inga skämt riktade mot kvinnor.

Senast redigerad av Dimme den 2013-04-05 klockan 11:34
Dimme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-05, 11:43 #14
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
De utstuderat elaka kommentarer som kvinnor fäller bakom ryggen på andra kvinnor på arbetsplatser dominerade av kvinnor tycker jag är betydligt värre än skämt likt dessa. Det brukar fortgå under längre perioder. Sen finns det naturligtvis rötägg till män också men deras elakheter brukar vara mer rakt på, korkade och ibland tyvärr också våldsamma. De är lättare att upptäcka med andra ord.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-05, 21:16 #15
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
Oavsett kön bör man tänka sig för vad man skämtar om i en omgivning där man inte är bekant med deras humor.

På en konferens med blandat folk från ens bransch gör man klokt i att lämna sexistiska skämt och jargong kvar på jobbet.

Nu är inte jag insatt i exakt vad som sades, men jag skuldbelägger heller ingen då
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017