Kom ihåg mig?

nybörjare - hur börja?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-11-27, 04:39 #1
edited edited är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 45
edited edited är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 45
Standard nybörjare - hur börja?

Hej!
Tänkte börja optimera min och några till webbplatser, men behöver en "kickstarer".

Hur ska jag börja?
Vilka verktyg ska jag använda?
Vad ska jag tänka på?
Finns det någon 1-10 stegs liste på vad man ska göra?
edited är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-27, 07:21 #2
hundservers avatar
hundserver hundserver är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 905
hundserver hundserver är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
hundservers avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 905
här är en bra början ;-)

http://lmgtfy.com/?q=optimera+webplats
hundserver är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-27, 10:58 #3
Jesper Ribackas avatar
Jesper Ribacka Jesper Ribacka är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 595
Jesper Ribacka Jesper Ribacka är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Jesper Ribackas avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 595
Citat:
Ursprungligen postat av edited Visa inlägg
Hej!
Tänkte börja optimera min och några till webbplatser, men behöver en "kickstarer".

Hur ska jag börja?
Vilka verktyg ska jag använda?
Vad ska jag tänka på?
Finns det någon 1-10 stegs liste på vad man ska göra?
Hej,

Jag vet inte hur stor erfarenhet eller kunskap ser ut med SEO men jag utgår ifrån att du är nybörjare.

Börja med att skaffa ett konto här och gör en sökordsanalys: http://adwords.google.se Du går in under "verktyg och analys" och sedan "sökordsplanerare". Där kan du se hur många som söker på vad och utifrån det bestämma vilka sökord du vill optimera för.

Sedan skulle jag bestämma 2-3 sökord för startsidan som du ska försöka ranka på. 1 som är långsiktigt och svårt. 2 som är relevanta men kanske inte lika tuffa.

Till exempel: Du har en sida om kalsonger på nätet. Då kanske det "svåra" ordet är "kalsonger" och ett annat är "kalsonger online" och det sista "billiga kalsonger".

Jag brukar generellt välja 2-3 sökord per sida.

Sen är det viktigt att kunna göra onpage seo vilket innebär att du optimerar din hemsida med rätt struktur, rätt text etc för dessa sökord. Läs mer här: http://www.lindqvist.com/tag/onpage-seo/
http://www.seo-strategier.se/onpage.html

Sen är det precis lika viktigt att kunna offpage seo, vilket innebär till exempel att få bra RELEVANTA länkar till din hemsida. Läs mer här: http://www.getupdated.se/sokmotoropt...ge-optimering/
http://www.getupdated.se/sokmotoropt...ge-optimering/
Obs. Jag har inte kontrollerat att innehållet är uppdaterat och korrekt på sidorna.

Detta är lite kort hur man kan göra. Ett tips är att läsa Sökmotorkonsults seo-skola. Där får du nyttig information om allt som rör sökmotoroptimering.
http://www.sokmotorkonsult.se/sokmotorkonsult/skola

Lycka till!
Jesper Ribacka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-12-05, 16:22 #4
Jockecc Jockecc är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 9
Jockecc Jockecc är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 9
Är också ny på detta och har inga basic kunskaper så dessa länkar hjälper inte så mycket när man inte ens kan alla begrepp i denna för mig nya värld,
Har bara ett stort problem just nu, verifiera att jag äger domänen när jag lägger in metataggar på min sida.

Och var lägger jag in metataggen när jag redan har en förut som lades in med hjälp av supporten, håller alltså på att lägga in metataggar från olika sökmotorer google, bing, yahoo tex i min editor hos datingfactory. När jag pratar med supporten där så tror han jag är dum men är faktiskt bara okunnig. Är annars tekniskt lagd och har lätt att lära.



Alla förutsätter att jag har vissa kunskaper men detta är nytt land för mig. Är jag månne för gammal för att lära?
Jockecc är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-12-06, 02:56 #5
Reconsiders avatar
Reconsider Reconsider är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 38
Reconsider Reconsider är inte uppkopplad
Nykomling
Reconsiders avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 38
Citat:
Ursprungligen postat av Jockecc Visa inlägg
Och var lägger jag in metataggen när jag redan har en förut som lades in med hjälp av supporten, håller alltså på att lägga in metataggar från olika sökmotorer google, bing, yahoo tex i min editor hos datingfactory.

Alla förutsätter att jag har vissa kunskaper men detta är nytt land för mig.
Kan vara lättare för dig att verifiera genom att lägga upp en fil på din webbserver snarare än att lägga in en META-tag kanske.

META-taggar läggs inom head-elementet av webbdokumentet. Kanske krävs grundläggande kunskap inom HTML för att lyckas med det.
Använder du någon plattform? (Wordpress, Joomla, Magento, t.ex.)

Om inte, leta upp index.html (kan även heta index.htm, eller index.php om det är en PHP-baserad webbsida), och efter <head> men före </head> lägger du in din META tag.

Senast redigerad av Reconsider den 2013-12-06 klockan 02:58
Reconsider är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-12-06, 03:23 #6
Jockecc Jockecc är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 9
Jockecc Jockecc är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 9
Citat:
Ursprungligen postat av Reconsider Visa inlägg
Kan vara lättare för dig att verifiera genom att lägga upp en fil på din webbserver snarare än att lägga in en META-tag kanske.

META-taggar läggs inom head-elementet av webbdokumentet. Kanske krävs grundläggande kunskap inom HTML för att lyckas med det.
Använder du någon plattform? (Wordpress, Joomla, Magento, t.ex.)

Om inte, leta upp index.html (kan även heta index.htm, eller index.php om det är en PHP-baserad webbsida), och efter <head> men före </head> lägger du in din META tag.
Tack för svar som är lätta att förstå
Det var inte så svårt att lära mig lägga in metataggar (inom head-elementet som du skrev och jag lärde mig snabbt detta. Ska nog gå en kurs i grundläggande HTML ändå även om jag förstår lite av det jag ser när jag är inne. Plattformen är ju färdig i DF så det slipper jag väl.


Mina små problem är lite av varje men löser dom ett och ett. Ett problem är
Bings webbadministratör, hur jag ska skicka en webbplatsöversikt och vad denna gör. Sen ska jag skicka URL-er. Men detta löser jag som allt annat med er hjälp och min egen idoghet. Måste ut så jag syns för har alldeles för dåligt med besök på min sida.
Jockecc är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 2 (0 medlemmar och 2 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017