Kom ihåg mig?

S: Nyhetsaggregator (alt. samarbete)

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2016-02-27, 16:31 #1
Kays avatar
Kay Kay är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 292
Kay Kay är inte uppkopplad
Medlem
Kays avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 292
Comment S: Nyhetsaggregator (alt. samarbete)

URL: nyhetssidan.se

Undersöker intresse av att ta över eller samarbeta kring en egenutvecklad aggregator som sammanställer feeds med nyheter från 30 handplockade källor. Inhämtningen sker med cronjobs och kategorisering sker automatiskt med den information du på förhand känner till, ex. källa, kategori.

Bygger på WordPress, WP All Import, startertemat _s (Underscores.me), CPT och taxanomier för källa, kategori och du har möjligheten att masstagga nyheter genom sökfunktionen (se bild).

Användningsområde
WordPress egen feedfunktion är aktiverad på sidan, så du kan få feed och hämta ut:
Senaste nyheter
Senaste nyheter från källa
Senaste nyheter från källa med ord i titel
Nyheter med ord i titel

Feeden kan lösenordsskyddas så den måste anropas med extra nyckel i URL:en.

Aktivera kommentarer på nyheter för källor som inaktiverat nyhetskommentarer. Gör Nyhetssidan till ett tänkbart forum för nyhetsdiskussioner?

Lokala sidor
Undersök vilka nyhetskällor som finns på en ort eller vilka tidningar som har specifika sektioner för respektive ort och kategorisera dem under Lokala nyheter. Lägg till väderwidget, lediga lägenheter, köp- & säljannonser i området eller vilka widgets, apis eller feeds som kan tänkas passa in. Nyhetssidan behöver inte vara huvudsidan, utan du använder feeds från den på din ort- eller branschspecifika portal/sektion.

Arbete
Lägga till nya feeds
Kategorisera de källor som har mer svepande kategorisering. Gäller ex. Sydsvenskan som har kategorier som "Dödsfall", "Åsikter" eller "Hallå Västra Malmö". Du kan i importen ange mapping av dessa ord, att ex. "Bokrecensioner" skall mappas mot "Kultur & nöje" -> "Litteratur" och "Hallå Västra Malmö" till "Lokala nyheter" -> "Sverige" -> "Skåne" -> "Malmö", så slipper du manuellt kategorisera om Bokrecensioner och Hallå Västra Malmö från denna källa framöver. Det gäller att ta reda på hur varje källas kompletta kategoristruktur ser ut och främst märker du detta efter att du gjort en körning och en ny kategori tillkommit som inte fanns innan.
Sökmotoroptimering av arkivsidor så de rankar bra på söktermer som beskriver nischen på nyheterna.

Behövs ev. fixas

Design, och...

Du behöver fixa så cronjob körs automatiskt. Jag har inte satt mig in i hur crontab fungerar utan körde en tid med cPanels verktyg för cronjobs där jag manuellt matade in URL att besöka och vilken tid. Någon detalj i denna uppsättning gjorde att det stundtals blev väldigt hög belastning, men har man en lösning hur man sprider ut 100 cronjobs över 24 timmar är det inte ett problem. Jag testade även med att via PHP och cURL stega igenom en lista med samma URL:er, men att köra det i en flik i Chrome skapar script timeouts (eftersom jag aldrig fick till att nollställa timeout-tiden efter varje job) och råkar jag besöka fliken uppdateras den och inhämtningen börjar om på nytt. Som sagt, har man arbetat med uppsättning av cronjobs är det inte ett problem. Jag är novis på området och har en rutin att klicka manuellt på 100 länkar varje morgon och det tar 10 minuter att köra igenom.

En lösning kan vara att ha en och samma sida för anropning av körning av cronjobs, anropa denna, köra ett jobb, sätta "senast körd" till tidpunkt, anropa sidan på nytt och plocka fram ett jobb där senaste körning gjordes föregående dag med hjälp av datediff().

Statistik kan kopplas på genom en mellansida innan man kommer till artikeln.

Rättigheter

Tar in titel på nyhet, kategoriserar den och länkar direkt till respektive artikel. Publicerar inga ingresser, bilder, artikeltexter eller övrig information som kan anses uppnå verkshöjd.

I dagsläget finns 35 000 nyheter inhämtade sedan begynnelsen av december förra året.

Skicka PM så pratar vi vidare om en tänkbar lösning.
Kay är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
feeds, nyheter, nyhetsaggregator, samarbete, wordpress


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017