Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Infoo.se bluffakturor?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-06-05, 19:44 #11
Infoo Infoo är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2014
Inlägg: 4
Infoo Infoo är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2014
Inlägg: 4
Standard Infoo.se och vår ambition

Hela idéen med Infoo.se (precis som med SUNET-katalogen, ända sedan starten 1993) är att man själv anmäler sin sajt, och att vi sedan granskar sajten innan den godkänns. Vi lägger inte till sajter själva, och vi skulle därmed heller aldrig fakturera ett företag som inte anmält sin sajt till katalogen.

Vi skickar naturligtvis inte ut bluffakturor, däremot har vi tidigare haft problem med att en person registrerat sajten (ofta någon som hjälpt till att bygga eller administrera sajten) - eller till och med ett annat företag som en SEO-byrå eller en reklambyrå - medan en annan person erhållit fakturan. Vilket skapat förvirring, och en känsla av att man inte beställt sitt engagemang. Vilket inte varit bra, och någonting vi borde varit snabbare med att hantera.

Mellan 2010-2012 använde vi också av e-postfakturor vilket tyvärr inte heller var bra, då en del kunder fick påminnelser utan att ha sett originalfakturan. Det har vi ändrat på och nu skickar vi alltid pappersfakturor. Vi var också, p g a för liten bemanning, för långsamma på att svara på mejl.

Dock: nu, ett antal år efter att KTH lämnat Infoo och en granskningsavgift infördes, så upplever vi att vi fått ordning på logistiken, och vi ber om ursäkt för fel vi begått under övergångsperioden från en statligt finansierad verksamhet till en privat verksamhet.

Det går också utmärkt att mejla oss (såväl ärenden som eventuella uppsägningar); vår kundtjänst hanteras av vår redaktion och är via mejl. Vi svarar alltid inom 48 timmar på vardagar på: redaktionen [@] infoo.se

Vi har nya planer framöver och hoppas vi kommer kunna lyfta Infoo.se till att bli en riktig webbresurs igen. Till hösten kommer de första nyheterna.
Infoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-06-06, 13:12 #12
Ingos avatar
Ingo Ingo är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 478
Ingo Ingo är inte uppkopplad
Supermoderator
Ingos avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 478
Så här lyder informationen på er webbplats:
"Att vara med i Info ökar din sajts synlighet på internet. Här anmäler du en ny sajt eller uppdaterar informationen om en sajt som redan finns i katalogen. Att hantera en nyanmälan tar idag 261 dagar, därför rekommenderar vi att du väljer Express-anmälan om du vill öka din sajts synlighet inom två dagar. Läs mer om anmälan eller ladda ner en instruktion för anmälan här."

Så jag förstår det rätt att det kostar 499:- + moms att vara med ett år och vill jag att ni ska kika på sajten tidigare än 261 dagar så får jag betala ytterligare 100:-?
Ingo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-06-06, 16:23 #13
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Senast jag använde en länkkatalog måste varit DMOZ (hette den då?) runt 1999.. Och då ville jag bara lista nån Star Wars-site eller vad det nu var man höll på med...
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-06-07, 01:39 #14
Virtual Office Virtual Office är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 40
Virtual Office Virtual Office är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 40
Citat:
Ursprungligen postat av Infoo Visa inlägg

Vi skickar naturligtvis inte ut bluffakturor, däremot har vi tidigare haft problem med att en person registrerat sajten (ofta någon som hjälpt till att bygga eller administrera sajten) - eller till och med ett annat företag som en SEO-byrå eller en reklambyrå - medan en annan person erhållit fakturan. Vilket skapat förvirring, och en känsla av att man inte beställt sitt engagemang. Vilket inte varit bra, och någonting vi borde varit snabbare med att hantera.
Är det här ett lagligt förfarande? Vad säger konsumentombudsmannen om detta?

http://www.konsumentverket.se/Om-oss...-vi/Vem-ar-KO/
Virtual Office är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-06-07, 08:13 #15
Tsarraz Tsarraz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 193
Tsarraz Tsarraz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 193
Konsumentombudsmannen säger ingenting om företagsaffärer
Tsarraz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-15, 10:07 #16
Skuriss avatar
Skuris Skuris är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 17
Skuris Skuris är inte uppkopplad
Nykomling
Skuriss avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 17
Detta känns inte klockrent. Får nedan svar av mailservern när jag försöker kontakta infoo.se ang. uppsägning av abb.

Delivery has failed to these recipients or groups:

[email protected]
The recipient's mailbox is full and can't accept messages now. Please try resending this message later, or contact the recipient directly.
Skuris är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-30, 14:20 #17
2maz 2maz är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25
2maz 2maz är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25
Citat:
Ursprungligen postat av Skuris Visa inlägg
Detta känns inte klockrent. Får nedan svar av mailservern när jag försöker kontakta infoo.se ang. uppsägning av abb.

Delivery has failed to these recipients or groups:

[email protected]
The recipient's mailbox is full and can't accept messages now. Please try resending this message later, or contact the recipient directly.
Jag upplever samma sak!

Försöker få kontakt med dem då de har skickat ut en betalningspåminnelse för en faktura som de skriftligen lovat att makulera i juni, för ett abonnemang som jag sa upp för ett år sedan.
2maz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-30, 14:43 #18
Lidback85s avatar
Lidback85 Lidback85 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 183
Lidback85 Lidback85 är inte uppkopplad
Medlem
Lidback85s avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 183
Citat:
Ursprungligen postat av 2maz Visa inlägg
Jag upplever samma sak!

Försöker få kontakt med dem då de har skickat ut en betalningspåminnelse för en faktura som de skriftligen lovat att makulera i juni, för ett abonnemang som jag sa upp för ett år sedan.
Står det någon adress på fakturan till dom?
Isf, skriv på fakturan att du bestrider den och skickar till dom med REK eller liknande, funkar inte det?
Lidback85 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-30, 15:03 #19
2maz 2maz är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25
2maz 2maz är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25
Citat:
Ursprungligen postat av Lidback85 Visa inlägg
Står det någon adress på fakturan till dom?
Isf, skriv på fakturan att du bestrider den och skickar till dom med REK eller liknande, funkar inte det?
Jo, det blir nästa steg. Blev som sagt lovat via mail i juni att de skulle makulera fakturan, vilket tydligen inte skedde då det damp ner en betalningspåminnelse idag istället.
2maz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-30, 19:42 #20
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Inte konstigt att Infoo Webbkatalogen Sverige AB är desperata. De omsätter fjuttiga 479.000 kr och gör ett minusresultat på 199.000 kr, d.v.s. en vinstmarginal på -41,65 %.

Moderbolaget Infoo Online Group AB är troligtvis bara ett holdingbolag och gjorde nollresultat. Infoo Online Groups moderbolag Spjut Interaktiva Medier AB omsatte 1,8 MSEK med minusresultat på 86.000 kr. Bara -4% men ändå ett minusresultat för en egenföretagare (1 anställd). Sedan 2009 har de bara gjort vinst 2012 (179.000 kr).

Så, ja, ni ska inte förvånade över bluffakturor.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
bluffaktura, infoo.se


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017