Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hjälp med ersättning för webbtjänst, delvis finansierad av kommun

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2017-07-07, 00:46 #1
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
Standard Hjälp med ersättning för webbtjänst, delvis finansierad av kommun

Hej! (välkomnar mig själv tillbaka efter flera års inaktivitet här)

Någon som är sugen att resonera lite kring förvaltning, ägarskap och ersättning för ett stort projekt som är i drift sedan flera år? Jag behöver hjälp med grundförutsättningar för avtal. Så här ser läget ut:

2011 behövde min arbetsgivare hjälp med att bygga en jätteavancerad excelfil för att hantera personalplanering mm. Det här blev ingen excelfil, jag stoppade in en befintlig webbplats jag hade och modifierade det en aning så blev det ett webbgränssnitt istället.

Det här har växt en aning och förutom min vanliga anställning så har det här projektet blivit den stora bisysslan i mitt liv, låt oss säga att projektet är mitt barn, vilket knappt är en överdrift. Jag har debiterat över 1000 timmar i projektet och jag har lagt minst lika mycket själv på det, bara för att jag tycker att det är kul. T.ex. har min arbetsgivare aldrig tvingats betala för att jag tycker det är kul att härja med design, ikoner och annat som skapar någon typ av känsla. Man kan säga att arbetsgivaren beställde en Volvo 240 och fick en porsche, bara för att jag finner drivkraft i att bygga tuffare saker.

Nu har vi hamnat i en situation då jag byter arbetsgivare och vi ska försöka skriva någon typ av avtal för hur den här produkten ska leva vidare. Min ambition är att projektet ska leva vidare permanent och jag vill även sälja den vidare, vilket min arbetsgivare inte har några problem med, för de vill inte äga produkten eftersom det är en kommunal verksamhet. Det som de däremot vill är att kunna fortsätta använda den.

Systemet i fråga är en central del av verksamheten och skulle det försvinna så skulle det bli rätt allvarliga problem då många inte längre kan utföra sitt dagliga arbete. Mitt ansvar är ju någon typ av förvaltning, drift, support och allt annat som gör att systemet rullar, så jag upplever absolut att jag har ett ansvar, varje dag.

Om man tittar på andra liknande it-system som min arbetsgivare använder så är det normalt med årskostnader på ca 50 000 – 150 000 per år för liknande verktyg och således kan jag gott och väl påstå att den är tjänsten är värd 50 000.

Min arbetsgivare som dock har hostat upp över halvmiljonen under 6 års tid ska så klart inte stå lottlösa. Ett förslag har varit att de pröjsar all drift (webbhotell räcker gott), mina timmar där jag utför någon typ av påtagligt arbete och ungefär det. Om jag någon gång skulle sluta vilja driva tjänsten så ska de ha rätt att installera det på egen server och ta hand om resten.
I början tyckte jag att det kändes OK, men när jag börjar tänka så känner jag mig utnyttjad.

Jag skulle istället vilka föreslå något i stil med följande:
Produkten värderas till 50 000 (om ingen argumenterar för något annat) i årskostnad med drift, support och allt nödvändigt runt omkring. Det som inte ingår är ”beställd vidareutveckling” från kunden, som måste hanteras utanför.
Eftersom min arbetsgivare har gjort det här möjligt från start och att de har stoppat in mycket pengar så får de 50% rabatt i all tänkbar framtid, alternativt tills de fått tillbaka sin halvmiljon. Vi ska ju inte glömma att hälften av allt i applikationen på papperet ändå hade varit deras – om de ville ha det. Vad jag vet är det så man ska tänka, att det man har byggt och fått betalt för, det ägs av den som betalar.

Jag känner att det ansvar jag har, att varje dag se till att webbapplikationen rullar, och allt jobb jag inte tagit betalt för, det får inte förminskas. Drömmen är ju att sälja det här till 10 kunder och kunna leva på det, men där är vi inte än. Min arbetsgivare uppmuntrar till och med till vidare försäljning, eftersom de inser att de kan glida med och få lite funktionalitet, nyutveckling osv genom ev andra betalande kunder.

Jag ska ha möte på tisdag om det här, så får vi se om vi kan mötas någonstans. Kommunen har sedan egna jurister som ser till att det blir ett riktigt avtal, men steg ett är ju att jag har en rimlig syn på läget och kan förmedla den till dem jag ska ha möte med.

Hur tänker ni?

Tack för tankar!
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-07-07, 09:27 #2
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
Oj!

Det där var ingen lätt frågeställning. Jag tror du behöver ta hjälp av jurister på din sida.

Har du utfört detta i din roll som anställd eller som debiterande konsult? Läget är lite olika vem som har äganderätt beroende på avtalssituation. Har du inget avtal om vem som äger produkten om du debiterat som konsult är det inte helt solklart om din rätt till produkten.

Men det är förmodligen det som ni nu ska landa i ett avtal.

Jag skulle säga, räkna efter hur många timmar du estimerar att du behöver lägga ner per månad. Fundera på vad du tycker att du skulle vilja ha i månadslön som konsult. Ta 2,4% av den månadslönen så har du en schablon på vad du bör debitera per timme.

Nu tar du antal timmar / månad och multiplicerar med månadskosten.

Där har du "supportpengen".

Lägg på driften, om du ska ansvara för driften.

Nu har du årsavtalet, dela på tolv så har du månadskosten för kunden.

Ex:
Estimerad månadslön: 50 000:-
Timkostnad: 50 000 * 2,4% = 1 200:-
Insats/mån: 10 timmar
Driftskostnad/år: 30 000:-

30 000 + 10 * 12 * 1200 = 174 000 / 12 = 14 500:- /mån i support och drift

Därutöver kommer de löpande beställningarna.

Nu har du pengen, sen behöver du på din sida en jurist för avtalet

(2,4% läste jag någonstans var en bra kalkyl för att ta höjd för pension, lokaler och andra omkostnader)

Och förresten, behöver du "köpa loss" produkten?

Senast redigerad av digiArt den 2017-07-07 klockan 09:28 Anledning: extra tankar
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-07-07, 13:20 #3
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
Hej
Tack för dina tankar!

Den arbetsformen jag har haft är att jag har varit anställd hos företaget och vid sidan av min anställning så har jag programmerat åt dem, vilket har bokförts som typ övertid. Jag har fyllt i ett papper varje månad med mina timmar och vad jag har gjort under tiden. Jag har även företag där jag kan kalla mig it-konsult och det är säkert på grund av företaget jag har fått uppdraget. Men företaget är inte inblandat alls i den här produkten. Men om jag börjar sälja det här systemet på sikt så lär jag stoppa in det i firman.

Jag förstår att det är vettigt att ha en jurist vid min sida, men vi kanske kommer bra överens redan på tisdag.

Jag behöver inte köpa loss produkten på något sätt. Det är rimligt att vi ser ägarskapet som ungefär 50/50 vilket är enklast att räkna på. Arbetsgivaren vill inte äga, utan bara ha tryggheten i att systemet överlever.

Ett annat alternativ är ju att de får behålla en version som är 3 år gammal (halva utvecklingstiden eftersom de bekostat halva utvecklingen) och får leka med den som sin egen, med egen drift och allt vad det innebär och så går vi skilda vägar.

Själva varumärket, all design osv är mitt. Jag har beställt logotyp och profil osv från annat håll, så den delen kan de knappast förvänta sig att röra.

Men det är lite lurigt, men min huvudtanke inför tisdagens möte är:

Om man tar på sig hatten som kommunens personal, som har lagt ut en halv miljon under 6 år. Blir man förbannad om någon kommer och förväntar sig en ersättning på sisådär 25k per år för att fortsätta driva det här? Kommunen har under samma period betalat 300k på t.ex. mjukvara för schemaläggning, utan att äga någonting i efterhand. Det har ju bara varit en typisk abonnemangsavgift, som så mycket annat.

Vi flyttar hatten till mig som utvecklare. Känns det som en rättvis bedömning att produkten ska vara värd 50k per år och att kommunen ska betala hälften av det, med start nu och tills vidare i många år? För mig är det ju 25000 / 12 månader = ungefär 2000 kr i månaden för mig att hålla systemet igång.

Det är rätt lite pengar i relation till det ansvar jag faktiskt har. Jag vet inte om de kommer acceptera detta erbjudande, men det känns rimligt.

Undrar vad det kan kosta för en jurist att gräva i det här. Det blir säkert några tiotusingar och jag hoppas jag slipper.
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-07-07, 18:11 #4
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
Egentligen är det ganska enkelt. Om du har en bra relation till din uppdragsgivare så går alltid sånt här att diskutera. Om du utgår från en kalkyl likt ovan och argumenterar för att timmarna behövs, som ett estimat, så brukar det inte vara omöjligt.

Håll det affärsmässigt, lämna känslor vid dörren. Om du inte kan få skälig ersättning kan du också se det som en chansning, hittar du fler "köpare" kommer totalpengen vara större. Dvs, ta en initial förlust under en period och begränsa prisets avtalstid så du har möjlighet att gå break even även på denna första köpare.

Dvs, fundera ut vad DU vill och vad DU är beredd att satsa. Hittar ni ingen väg framåt som passar er båda fanns det helt enkelt ingen affär från början.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-07-09, 19:04 #5
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
Tack!
Då känns det som jag har lite stöd inför mötet. Jag har testat din kalkyl och kör med något liknande. Dock är det klart mindre siffror, men jag följer principen. Jag får slänga in lite sociala avgifter som en rad också. Den gör ju lite skillnad.

Jag kan återkomma med resultat, om det finns någon som är nyfiken. Mötet är med kommunens ekonomichef samt en annan hög chef som har fungerat som beställare.
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-07-12, 01:04 #6
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
Mötet gick bra.

Jag använde räknesättet enligt ovan, eller ungefär i alla fall och kom fram till ett belopp. Jag visade även en tabell för hur jag kom fram till beloppet med alla arbetsuppgifter etc som jag uppskattat. Togs emot utan knorr.

Nu är det bara lite finlir med att ta fram det exakta avtalet, som görs via kommunens jurist, vilket också blir kommunens kostnad. Bekvämt för mig.
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-07-12, 09:13 #7
CotopaXi CotopaXi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 321
CotopaXi CotopaXi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 321
Då får man hälsa dig välkommen som Software-as-a-Service-företagare, gratulerar
CotopaXi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-07-13, 16:51 #8
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
Tack, det låter härligt. Det är inte än så att jag kan leva på det, jag behöver kanske 10 kunder. Men det är en bra start!
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-07-14, 22:55 #9
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
Grattis!! Kul, hoppas det går fint framåt.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-07-18, 02:02 #10
Froggy Froggy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 73
Froggy Froggy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 73
Tänkte bara inflika att du nog inte kan sälja den här tjänsten då du inte är ägaren. Då du varit anställd av kommunen och fått betald som anställd så är det kommunen som äger tjänsten. Självklart kan jag ha missförstått något men har för mig att lagen är rätt tydlig om att det en anställd producerar är arbetsgivarens egendom om det sker under arbetstid oavsett om det är övertid eller inte.

Du har helt enkelt varit anställd om du inte fakturerat från ditt eget företag men det nämner du inte.

Så se till att du får det på papper att du blir ägare av projektet då de annars kan komma senare och ställa till med problem.
Skulle nog verkligen se till att låta en jurist gå igenom allt då det nog inte blir kul om det går bra för projektet och du kan sälja det vidare för att det i slutända blir som så att du blir skadeståndsskyldig för att en chef kommit på att du egentligen inte har någon rätt till projektet.
Froggy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017