Kom ihåg mig?

skbg.net - enkel online (köp)lista

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-07-29, 13:59 #1
gjohansson gjohansson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 81
gjohansson gjohansson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 81
Hej alla.

Jag har snabbt slängt ihop en webbtjänst som består av en mycket enkel lista där man kan lägga till och ta bort saker.
Trots det är den väldigt användbar för mig och jag använder den hela tiden för att planera och genomföra min dagliga inköp.

Notera att fokus för denna lista ligger på enkelhet och snabbhet, inte att den ska vara snygg. B)
Man behöver inte registrera sig, bara att skriva ett namn på sin lista och börja direkt.
Den ska funka på i stort sett alla nyare mobiltelefoner, Iphone och handdatorer, och den ska vara så byte-snål som möjligt eftersom den ska kunna användas mobilt, t.ex. när man står på Ica och ska handla. Den ska vara självförklarande och snabb att använda och den ska vara gratis.

Jag skulle vilja ha era åsikter på denna webbtjänst, testa gärna och säg vad ni tycker.

adressen är http://www.skbg.net (Står för Shoppinglist Keeper Business Gadget, och jag vet - det är det sämsta namnet i universum)
gjohansson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-29, 14:11 #2
krukaans avatar
krukaan krukaan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 176
krukaan krukaan är inte uppkopplad
Medlem
krukaans avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 176
Jobbig att titta på, allt är väldigt rörigt. Du borde kanske förenkla den lite. Det är ju trots allt inte en så komplicerad tjänst. Lycka till
krukaan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-29, 15:05 #3
gjohansson gjohansson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 81
gjohansson gjohansson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 81
Citat:
Originally posted by krukaan@Jul 29 2009, 14:11
Du borde kanske förenkla den lite. Det är ju trots allt inte en så komplicerad tjänst. Lycka till
Tack för tipset! Nu är den rejält förenklad. Är den mindre jobbig att titta på nu?
gjohansson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-29, 15:46 #4
Perben Perben är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 393
Perben Perben är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 393
När man lägger till en lista så får man helt ny font och storlek på nästa sida. Den där gula rutan stack lite ögonen också.

När man går in på listan och editerar så kan man markera ett inlägg och trycka "update". Då försvinner posten. Inte vad jag förväntade mig.

Smidig idé dock, jag gillar den. Skulle gärna se att man inte behöver skapa en lista separat, utan om nån går in på skbg.net/perben-test-12345 (som antagligen inte finns) så ska den skapas automatiskt.

Edit: Och skaffa ny domän.. vrålsvårt namn att komma ihåg :lol:
Perben är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-29, 16:07 #5
gjohansson gjohansson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 81
gjohansson gjohansson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 81
Citat:
Originally posted by Perben@Jul 29 2009, 15:46
Skulle gärna se att man inte behöver skapa en lista separat, utan om nån går in på skbg.net/perben-test-12345 (som antagligen inte finns) så ska den skapas automatiskt.
Edit: Och skaffa ny domän.. vrålsvårt namn att komma ihåg
Hehe, det är PRECIS så kan man göra! alltså gå in på http://skbg.net/minhemligalista23 så skapas listan automatiskt.
Japp, jag vet att namnet är svårt att komma ihåg... ska försöka hitta något annat kanske...

Tack för dina åsikter!
gjohansson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-26, 10:38 #6
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
Standard Grymt bra!

Sjukt bra och enkel "järnspettstjänst". Du har gjort exakt det som jag pratade med några andra häromdagen, dvs en enkel lista som funkar utan inloggning i både mobil o dator.

Funktionalitet och enkelhet får maxpoäng

Feedback:
Den gula rutan som kommer upp _måste_ du ändra på. Gör den mindre "slap in the face" och lägg den bredvid den listan man skall skapa. Eller skapa en lightbox effekt med en modal box så att man måste läsa det innan man kan gå vidare.

Varför två textrader i inmatningsformuläret? Förstår inte syftet?

Kan du hitta något logiskt så att det framgår att man raderar en listitem när man kryssar i och klickar på uppdatera så är du hemma!

Önskemål:
1. Sätt skrivmarkören "by default" i textrutan så att man kan skriva till en sak i listan direkt utan att behöva klicka någonstans. (det här fungerar med datorn men inte med mobilen)

2. Att man kan klicka på en sak i listan, och inte bara på listboxen för att markera en rad. Ingen "issue" på datorn, men på mobilen är det lättare att klicka på en hel rad istället för en kryssruta.

Övrigt:
Det finns hur många coola integrationsmöjligheter som helst med skgb men det viktigaste är att du håller det just så här enkelt. Det är framgångsreceptet!

Och som alla andra sagt: byt domännamn för bövelen Tre namn jag tänkte på men som är upptagna är:
listr
listman
listmgr

Du kanske kan få inspiration där?
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-26, 10:54 #7
Lime Lime är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 229
Lime Lime är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 229
Vill man inte ha inloggning då?

Jag valde en väldigt enkel url för det vill man ju ha. Vem som helst kan nu gå in på och ändra innehållet? Om man ber sin sambo handla det som står på listan kan det ju sluta hur som helst?

"Här har jag handlat allt du ville ha inför släktträffen ikväll; en rulle gladpack och fyra liter svagdricka."
Lime är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-26, 10:56 #8
AnOnYmUs AnOnYmUs är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 868
AnOnYmUs AnOnYmUs är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 868
Dum fråga, men om den skapas automatiskt, blir det inte lätt att ngn bara sitter och autogenererar ett 1000-tals random då? Annars tycker jag iden var bra.
AnOnYmUs är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017