Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Feedback på affärsidé

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-01-21, 11:07 #1
Jesper Ribackas avatar
Jesper Ribacka Jesper Ribacka är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 595
Jesper Ribacka Jesper Ribacka är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Jesper Ribackas avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 595
Standard Feedback på affärsidé

Tjena,

Jag är en sån snubbe som kommer på någonting, och sedan försöker dra idén så långt tills den spricker och då släpper jag den tillslut.

Nu behöver jag hjälp med en idé som jag inte kan släppa och hör gärna om ni tror att man kan spinna vidare på den eller om det bara är att kasta skiten i papperskorgen.


Bakgrund
Jag har alltid gillat musik och sitter ofta och kollar på Youtube etc där det finns tonvis med olika artister som gör covers och egna låter som faktiskt är riktigt bra men som aldrig blir kända. Jag är inte helt bekant med musikbranschen men jag vet att det krävs en del pengar för att "komma ut" med sin musik och såklart hårt arbete. Jag tror många som jag har tänkt att fan, den personen kommer verkligen att lyckas! Se så duktig han/hon är. Sen så en dag funderade jag på hur det skulle gå till om man skulle "investera" i en person. Alltså att man hjälper en artist med pengar så att personen kanske kan släppa första singeln eller något. Jag har bara väldigt lösa tankar här och i praktiken så går det kanske inte att genomföra än. MEN det betyder inte att det inte går att genomföra, bara man kommer på lösningen.

affärsidé
Det jag tänker på är typ en slags plattform där investerare/artister kan mötas. Artisten ska alltså behöva pengar och besökarna (investerarna) ska vilja investera i artister. Man ska också som "vanlig" besökare kunna lyssna på artister och "gilla" som man kan göra på alla plattformar idag. Syftet med investeringen är att hjälpa artisten, men att du också ska kunna få ta del av en avkastning. Kanske att man ska kunna köpa/sälja som aktier. (En vän till mig berättade att man kan göra det med idrottsmänniskor idag. typ golfare) Enligt mig är musikbranschen rätt föråldrad och svår att förstå sig på och jag skulle utan tvekan kunna peta in nån tusenlapp i en artist som jag ser är riktigt duktig.

Sen är det detaljerna som är oklara hur allt detta skulle fungera i praktiken. Dels juridiskt men också vilka som ska kunna ansöka om pengar.


Vad tror ni, går det att göra musikbranschen till något som vi privatpersoner kan ge oss in på?

Jag är som sagt en tänkare och hör gärna era tankar/åsikter om den här idén.
Jesper Ribacka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-21, 11:44 #2
Kimppas avatar
Kimppa Kimppa är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 793
Kimppa Kimppa är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Kimppas avatar
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 793
Tycker du har en väldigt bra idé, ungefär som ett musikbolag.

Det viktigaste är nog att hitta en bra PR/marknadsförings-firma som arbetar inom musikbranschen för att försöka ordna kontakter inom de nätverk som redan finns inom TV, radio etc.

Men det viktigaste är nog att hitta en bra artist först.

Hittar du en bra artist så prata med denna för att se om hon/han skulle vilja låta dig försöka ge denna publicitet. Du skulle kunna ringa till olika radiobolag, få låten spelad där (tjata på!!), du kan hjälpa kunden registrera sig på STIM (www.stim.se), kontakta diverse nätradios, etc.

Sen är ju självfallet spelningar osv viktigt också. Ta kontakt med klubbar/pubar som har scen, etc. Internet är en bra start för musiker, men vill man lyckas måste man jobba "offline" också (oftast iaf, finns ju undantag.)

EDIT: De har ju ingenting att förlora på att du hjälper de gratis och sedan tar betalt om det skulle bli någon inkomst utav det.

Senast redigerad av Kimppa den 2014-01-21 klockan 11:45 Anledning: lägga till extra mening
Kimppa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-21, 11:53 #3
Jesper Ribackas avatar
Jesper Ribacka Jesper Ribacka är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 595
Jesper Ribacka Jesper Ribacka är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Jesper Ribackas avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 595
Hej Kimppa,

Tack för din feedback.

Jag tror du missförstod mig lite. Jag ber om ursäkt för mitt luddiga inlägg.

Jag menar att vem som helst, ska kunna sitta vid datorn och investera i en artist. Om du sitter och lyssnar på någons musik och sedan gillar det och tror på det, så ska du kunna köpa typ aktier i artisten så att artisten får möjlighet att skapa en första singel eller något annat.

Man kanske måste ha ett musikbolag som står bakom hela idén och som "förvaltar artisterna"?

Spåna vidare!
Jesper Ribacka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-21, 12:34 #4
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Det finns ju redan ett antal crowd funding-tjänster som använts av en del band, om det skulle fungera att nischa sig enbart mot musik är nog inte jag rätt person att svara på. Det är en väldigt tuff bransch där det är svårt att få tillbaka något på sin investering.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-21, 15:01 #5
Jesper Ribackas avatar
Jesper Ribacka Jesper Ribacka är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 595
Jesper Ribacka Jesper Ribacka är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Jesper Ribackas avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 595
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det finns ju redan ett antal crowd funding-tjänster som använts av en del band, om det skulle fungera att nischa sig enbart mot musik är nog inte jag rätt person att svara på. Det är en väldigt tuff bransch där det är svårt att få tillbaka något på sin investering.
Tack för infon!

Vet du hur crowd funding-tjänsterna fungerar?

Är det så att man skänker pengar till projektet/artisten eller får man en del av kakan?
Jesper Ribacka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-21, 15:55 #6
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av 456Rainman Visa inlägg
Tack för infon!

Vet du hur crowd funding-tjänsterna fungerar?

Är det så att man skänker pengar till projektet/artisten eller får man en del av kakan?
Det finns olika varianter. Det vanligaste är väl att man får olika typer av "belöningar" för sin investering beroende på summan. Sen finns det så kallad equity crowdfunding (t.ex. Crowdcube i Sverige) där man helt enkelt bara köper en del i nya bolag.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-21, 16:47 #7
Jesper Ribackas avatar
Jesper Ribacka Jesper Ribacka är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 595
Jesper Ribacka Jesper Ribacka är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Jesper Ribackas avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 595
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det finns olika varianter. Det vanligaste är väl att man får olika typer av "belöningar" för sin investering beroende på summan. Sen finns det så kallad equity crowdfunding (t.ex. Crowdcube i Sverige) där man helt enkelt bara köper en del i nya bolag.
Ja! Precis så jag menar fast istället så investerar man i artister.

Tänk er en plattform, typ youtube blandat med crowdcube. Artisten lägger upp en presentation/profil med massa videoklipp om sig själv, sina drömmar och när han sjunger. Först så måste artisten göra sina aktier tillgängliga. Låt oss säga 49%. (inte tänkt på det tekniska än) Detta för att artisten behöver samla in pengar. Sen är dom 49% alltid ute på marknaden och artisten kan byta ägare allt eftersom och man kan hela tiden köpa/sälja med artistens aktier.

Jag kanske är ute och snurrar åt fel håll.

Jag hör gärna er som tycker att jag är helt fel ute så man kanske vaknar till lite.
Jesper Ribacka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-21, 17:08 #8
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Artisten i sig kan du aldrig äga en del av hoppas jag Det rimliga i det läget är ju att man bildar ett bolag som vilket som helst (vilket också många band och artister redan gjort). Sen finns det väl inget som hindrar att man lägger upp videoklipp m.m. på någon av de crowdfunding-tjänster som redan finns?

Det är inte alls meningen att klanka ner på din idé, jag menar mer att du behöver sondera terrängen och sätta dig in i branschen lite mer innan du satsar stort.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-21, 17:16 #9
Jesper Ribackas avatar
Jesper Ribacka Jesper Ribacka är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 595
Jesper Ribacka Jesper Ribacka är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Jesper Ribackas avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 595
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Artisten i sig kan du aldrig äga en del av hoppas jag Det rimliga i det läget är ju att man bildar ett bolag som vilket som helst (vilket också många band och artister redan gjort). Sen finns det väl inget som hindrar att man lägger upp videoklipp m.m. på någon av de crowdfunding-tjänster som redan finns?

Det är inte alls meningen att klanka ner på din idé, jag menar mer att du behöver sondera terrängen och sätta dig in i branschen lite mer innan du satsar stort.
Bra snack!

Jag är inte alls insatt så jag är medveten om att min idé kanske inte är så bra

Det är just den här tekniska biten som är intressant. Jag tror att dom crowd funding-tjänster som finns idag har fel besökare. Visst så har dom besökare med pengar men dom letar inte efter artister.

Hur man ska lösa det juridiska har jag ingen aning om. Men det ska vara så enkelt så att det inte blir ett hinder för någon av parterna att delta.

Tanken är väl att det kortfattat ska vara en social plattform där man kan bli känd, investera pengar och förhoppningsvis hitta nästa justin bieber och samla in pengar till sitt egna varumärke.
Jesper Ribacka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-21, 17:41 #10
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av 456Rainman Visa inlägg
Bra snack!

Jag är inte alls insatt så jag är medveten om att min idé kanske inte är så bra

Det är just den här tekniska biten som är intressant. Jag tror att dom crowd funding-tjänster som finns idag har fel besökare. Visst så har dom besökare med pengar men dom letar inte efter artister.

Hur man ska lösa det juridiska har jag ingen aning om. Men det ska vara så enkelt så att det inte blir ett hinder för någon av parterna att delta.

Tanken är väl att det kortfattat ska vara en social plattform där man kan bli känd, investera pengar och förhoppningsvis hitta nästa justin bieber och samla in pengar till sitt egna varumärke.
Om vi vänder på det hela, är det så många personer som bara är ute efter att stödja just artister? Jag tror de flesta ser det som skivbolagens uppgift fortfarande. Det är nog lite väl smalt för att fungera bra i Sverige just nu. Om det skulle fungera riktigt bra så får du ett annat stort problem - Spotify och andra giganter kommer garanterat att ge sig in i matchen fast då kanske det å andra sidan går att sälja till någon av dessa

Med det sagt så finns ju redan kategorisering på existerande plattformar så man lätt kan söka efter musik (eller något annat man har särskilt intresse för):

http://www.indiegogo.com/projects?fi...ck=popular_all

Där har t.ex. metalbandet Whitechapel snart fått in pengar till en ny DVD.

Jag hoppas för övrigt verkligen att ingen hittar någon nästa Justin Bieber
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2014-01-21 klockan 17:43
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017