Kom ihåg mig?

stocktalks.se

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-12-09, 12:32 #1
zader zader är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 201
zader zader är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 201
Standard stocktalks.se

Hej,

Tar gärna emot feedback av http://stocktalks.se
zader är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-12-09, 13:16 #2
daniel.s daniel.s är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 341
daniel.s daniel.s är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 341
Finns en hel del att fixa här tycker jag. Tekniskt och grafiskt har ni missat en del viktiga saker. Många rubriker är inte länkade, var tvungen att leta efter länken som av någon anledning endast var på förstoringsglaset. Forumet kommer jag inte ens in på ibland och när jag väl kommer dit fattar jag ingenting alls.

Konstiga val av storlek på texter och längre stycken är omöjliga att läsa när ni inte har någon leading på texten.

Er titel ändras inte om jag byter sida, url-strukturen är en röra, sidan validerar inte alls och använder inte heller html5 doctype. Ni har en hel del inline-css och mycket av er css är uppbyggd i tables.

Den verkar vara gjord i något hemmasnickrat cms? Varför inte köra något beprövat cms som inte skickar ut osemantisk kod och dålig seo?
daniel.s är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-12-09, 15:34 #3
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

Snygg grunddesign! Här kommer mina små invändningar:

1. Personligen skulle jag öka storleken på brödtexten något och ha mer utrymme mellan avsnitt och stycken.

2. Precis som nämnts tycker jag att artiklar borde länkas även i texten. Inte bara via förstoringsglaset.

3. "Välkommen till Sveriges kanske största aktieforum" tycker jag är en ganska illa formulerad rubrik eller slogan. "Välkommen till ett av nordens största aktieforum" låter mindre trevande i min värld.

4. Ursäkta min okunskap, men vad symboliserar pratbubble-loggan (som iofs är snygg). Tassavtrycket ser identiskt ut som det Blackwater (amerikanska business-legosoldater) använde.

Lycka till!
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-12-09, 16:05 #4
Tsarraz Tsarraz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 193
Tsarraz Tsarraz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 193
Det skall vara bull och bear symboler gissar jag.
Inte heller för mig kommer man till något forum när man trycker på forumknappen.
Saknar en favicon
Tsarraz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-12-09, 16:32 #5
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Citat:
Ursprungligen postat av Tsarraz Visa inlägg
Det skall vara bull och bear symboler gissar jag.
Tack!

Fick googla begreppet för en gnutta insikt. Är (som ni ser) novis på ämnet, men då förstår jag.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-12-09, 22:37 #6
jonssondesign jonssondesign är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 709
jonssondesign jonssondesign är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 709
Här kommer lite input från mig också!

Startsidan
1. Jag skulle nog vilja öka avståndet per ord i menyn.

2. Den stora texten i bilden "Välkommen till ..." är lite väl svårläst tror jag. Vad ni bör göra här vet jag inte exakt, om ni ska försöka använda lite fetare text eller annan typsnitt kanske.

3. Knappen på bilden hade jag nog gjort länkbar, inte bara texten i sig. Även en annan formulering.

4. Senaste nytt från forumet" är väldigt stelt. Jag hade nog försökt gjort om hela det elementet. Även en lätt utdragen brödtext hade jag nog försökt bakat in där.

5. Oj! "OM OSS" brödtexten var galet liten.. Detta är en ganska viktig text, och därför hade jag nog valt iaf en storlek på 14, minst 13. Sen ser det väldigt konstigt ut när valt att omge texten med en så liten box. Kanske hade det sett bättre ut om ni lagt texten bredvid "Senaste nytt från...."? Självklart då lite mer grafiskt snyggt.

6. Textfältet för anmälan till nyhetsbrevet kan helt klart förbättras också. Jag tror ni förstår ganska direkt vad jag menar utan att behöva uttala mig mer noggrant här.

Forum

Är det fel på det jag ser, eller är sidans content faktiskt vänsterställt? Jag hade nog velat se en vanligt centrerad sida här också faktiskt.

1. Indelningen här är väldigt rörig.. Jag kan förstå vitsen med att visa senaste trådarna och senaste svaren, men inte att visa dom längst upp, och låta dom ta upp en hel skärm.
Måste dom finnas med så hade jag iaf försökt förtydliga vad som är vad, och vad som är viktigt genom att ge de olika elementen olika toner. Till exempel bör rubriker ha den mörka färgen den har idag, men information såsom "Skrevs: ...." kan ta en ljusare ton.
Tror också det är onödigt att skriva ut "RUBRIK" i rubriken.

2. Vid hover på varje tråd bör den gråa bakgrunden också sträcka sig ut till kanterna, annars irriterar jag mig bara på det

3. Sektionen med Diskussioner är lite rörig också faktiskt. Har lite svårt att urskilja vad som är vad.. "AKTIER" - hur fungerar denna? Är det 4 underkategorier där eller? Ordna gärna till något mer grafiskt här så det blir tydligare.

Inne i en diskussion

Helt okej, förutom att texten bör förstoras och profilen bör vara i topp istället för centrerad.. Trodde designen var sönder först, tills jag såg att det var lika mycket utrymme i topp som bottom på profilen.

Footer borde avskiljas med någon typ av linje faktiskt..

Annat

Samma som de andra gossarna säger så bör artiklar länkas på texten istället för endast på förstoringsglaset.

Finns en del att förbättra, vad jag tycker.. Men ni är på god väg!

Må gott vänner
jonssondesign är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-12-19, 03:51 #7
x264 x264 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 342
x264 x264 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 342
Okej då är det väl min tur med att bidra med mina åsikter

Nu vet inte jag vad du har hunnit förändra efter tidigare synpunkter. Men efter tio dagar räknar jag med att du hunnit fixa till de flesta åsikter här då de inte handlar om några tekniska aspekter riktigt.

Ska försökta strukturera lika gott som johnssondesign denna gången.

Startsidan

Vad jag ser

Okej vad är det här för webbyrå nu då? (känner igen upplägget och det är ganska vanligt bland nystartade bolag)

Okej texten säger att det är Sveriges kanske bästa aktieforum.

Så då scrollar jag mig neråt för att se vad ni erbjuder.

Senaste nytt från forumet:


Så är det en hel rad som täcker hela skärmen. Men bara en tråd.. Har ni bara en tråd, tänker jag då!

Scrollar ner ytterligare:

Om oss:
Jäklar vad puttefjunigt. Är det ens någon bakom sidan? Otroligt liten text som gör det ansträngande att läsa.

Scrollar ner:

Senaste videon, alright här är någon guide av något slag:

Öppnar spänt och förväntar mig en pedagogisk guide av vad sidan kan erbjuda eller när jag tittar på texten står det faktiskt senaste videon.
Alright men då ska vi kika vad ni sist laddade upp:

Min första tanke är att ljudet är väldigt lågt, jag vill inte höra några windowsljud. Sen så pratar han inte riktigt flytande så han kan inte ha tänkt igenom videoklippet tidigare eller åtminstone övat på det där.

Sen skulle jag önska att man inte såg vad du har sökt på tidigare på google.
Du går igenom flikarna men det känns som att det är något du bara letat fram i stället för något som du har planerat.


Aktiva medlemmar 398; jaha. är det aktiva eller bara registrerade tänker jag då sidan känns väldigt död på något sätt.

Inlägg 342 ja men det är ju rätt bra ändå så då hoppas jag att det finns en massa matnyttigt att läsa om.

Nu ska jag anmäla mig till ert nyhetsbrev:

Klickar bara på anmäl mig och kommer tillbaka på startsidan.

Jaha? Vad hände? Kollar nere i boxen igen. Okej: Fel, försök igen.

Då fyller jag i asd och får tillbaka "tack för visat intresse"

Förslag

Först skulle jag ta itu med att det inte ska kännas som någon webbyrå utan mer som ett community.

Flytta upp om oss rutan i headern bredvid välkomsttexten. Samt öka textstorleken och skriv gärna en längre text.

Senaste nytt från forumet hade jag flyttat lite mer till vänster, bakat in aktiva medlemmar samt inlägg (av den informationen du har just nu då)

och placera till höger om foruminlägg en då.

Samt öka antalet foruminlägg som syns.


Slopa senaste videoklippet och i stället ha en BRA och välgenomtänkt grund-aktie guide på startsidan där i stället.

Så att folk vill gå med för att lära sig.

Nyhetsbrev hade jag faktiskt placerat längst upp till höger. Det känns fräschare och närmre allting då. Gör även någon e-post verifiering och en popup om man fyllt i fel / allt gått bra.

Samt gör en normal footer. Som finns längst ner.

Forumet

Vad jag ser

Forum / Logga in.

Okej, nu är man tvungen att logga in och det kommer en inloggningsgrej?

Är det rutan till höger? nehe det var visst sök ja.

Senaste trådarna och senaste svar är ju rätt bra. Men känns alldeles för tjockt och stort.

Populäraste trådarna i veckan.

Så är det bara EN? och en jäkla massa tomrum? Är det trasigt?

Vad i helsikte? Allt är ljusterat till höger? Nu är det något som är fel här.

Diskussioner då:

Aktier,
small cap, mid cap osv känns inte som underrubriker utan som trådar.

Samt senaste tråden osv. Där brukar man skriva information om senaste tråden.... aha det har du gjort. Men allt känns så ihoptryckt och som om det är massa trådnamn i stället.

Där det står 28 trådar osv. det är snyggt och tydligt.

Ah off topic här går man nästan aldrig in känns det som.

Men nu ska jag klicka mig in på en kategori.. vad fasen? Aha man måste klicka på namnet.

Åhh snygg hover-färg.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev ser inte likadan ut som på startsidan? Där hade den en border?

Förslag

Centrera allt här.
Bort med logga in texten i headern. Gör en ny knapp för den eller placera längst upp till höger som folk är vana vid.

Sökrutan kan du ju placera i mitten där vid forum som täcker mitten diven. Gör så att den filtrerar trådar medan du skriver och att du får förslag från olika kategorier i trådarna då.

Minimera Senaste trådarna höjden. Känns för tjockt.

Populäraste trådarna. Här samma sak, men fixa även fler trådar.

Diskussioner. Gör tydligare med underrubriker. Eftersom det är beskrivningar på alla andra kategorier vet man inte vad de där underkategorierna är om inte de också får beskrivningar.

Senaste tråden information. Gör lite mer tydligt och inte så wall of text som det är nu.

Om nyhetsbrev. Se från startsidan.

Kategori i forumet - FORUM / UNGA AKTIESPAR / TRÅDAR

Vad jag ser
Jaha här försvann logga in länken.

Kändes väldigt tomt.
Väldigt mycket utrymme som inte används.

Usch nu vill jag härifrån... sök på en annan tråd.. åh jag får inga förslag och rutan känns väldigt kort så får fatta mig som så också.

Fortfarande ljusterat till höger.



Förslag

Tror du vet vad du ska göra här.

Inne på en tråd - FORUM / UNGA AKTIESPAR / LÅG ENDEL UNGA AKTIEÄGARE

Vad jag ser


Vad händer när rubriken är längre under jag? :O

Okej gillar själva upplägget tråd gentemot kommentarer.

Nu måste det väl ändå vara fixat med högerljusteringen om kommentarerna är till vänster? Nej det är inte ordnat.

Men jag hatar den där fula gradianten som finns på den som har kommenterat.

Varför är informationen om medlemmen större än texten på kommentaren? :S Kommentaren är ju mycket viktigare än varifrån m an är.

Kommentarsrutorna är annars snygga men väldigt luftiga.


Förslag

Fixa högerljusteringen.


Fixa utseendet lite mer på den som kommenterar, minska informationen om användaren. och gör hela rutan mindre.

I kommentarsrutan skulle jag vilja ha någon form av stjärna uppe i högra hörnet. Så man kan snabbt scrolla igenom och se vilka kommentarer man tycker har tillfört något viktigt till diskussionen.

Alternativt upvote.

Forum - Logga in & registrera

Vad jag ser

Schysst nu ska jag logga in.

Varför är logga in headern så långt ifrån inloggningssidan och varför känns inloggningssidan så avskiljt från själva hemsidan?

Logga in knappen är mindre än sökknappen. Varför detta ?:S


Jag vill registrera mig. Vart gör jag det? Ah där nere. Väldigt liten text och känns som att det är väldigt avskiljt och en sida man bara ska fylla i lite uppgifter.

*Klickar på den*

*Woho en bild okej nu ska jag se här..* Yes jag kan enkelt registrera mig med Facebook?

vad fasen ? massa villkor som ska uppfyllas.

*läser mer noggrant*

"När någon ansöker om att gå med kontrollerar vi dennes profil för att försäkra oss om att profilen för den som ansöker verkligen är äkta. Vi kollar därför på vissa parametrar för att avgöra profilens äkthet."

Vadå äkthet? Plus måste vänta en massa för att bli godkänd. orkar inte regga mig.

Förslag

Inloggningssidan:


Gör så att man kan logga in med facebook direkt.

Gör även inloggningsfälten lite större.

Flytta registreringsrutan direkt till höger om inloggningssidan så att de inte känns för långt ifrån varandra och det känns som att man snabbt kan komma igång.


..... fortsättning nästa inlägg (för långt)
x264 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-12-19, 03:54 #8
x264 x264 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 342
x264 x264 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 342
Fortsättning då

Aktier

Vad jag ser

Varför är det ljusterat till mitten här men inte i forumet? Var det så under logga in också? Jag minns inte....

Jaha här är en massa guider om aktier då.. nehe, aha det finns en flik guider. Okej vad är de här aktier då? Tips kanske?

*klickar på en sektion*

Vad i helsikte? Händer inget?

Om jag klickar på förstoringsglaset då? Ah där var det något.

Förslag


Skriv information om vad det är för något under aktier. Jag förstod ingenting.

Sen vill jag inte behöva klicka på förstoringsglaset för att kunna navigera mig.

OMFATTANDEANALYS HANDELSBANKEN 2013

Vad jag ser

Bla bla bla... massa information om Handelsbanken.. men jag antar att om jag vore intresserad av dem hade jag läst på lite bakgrund om de själva.

Scrollar snabbt igenom.

Bilder är bra men för att visa tabeller så känns sidan så död.

Förslag

Skapa en mer säljande text och när jag skummar igenom texten (har ändå läst aktiekunskap) så förstår jag inte allt vad ni skriver om.

Gör gärna länkar av ord som man kanske inte förstår som är lite tydligare.

samt när ni har tabeller, implementera de tabellerna på er sida då i stället.

så kan ni skriva vart informationen är tagen ifrån.

Video

Vad jag ser

Det är snyggt när man drar med musen över videoklippen. Men varför är de fastklistrade i varandra? Samt så känns de otroligt stora och tomma pga. detta.

Förslag

Gör videohållarna mindre, samt området vid texten mindre. Alternativt fyll i med mer text / lägg dit rating eller vad som helst.


Guide


Vad jag ser

Gött nu ska jag få lära mig en massa grejer om aktier.

Dock kan jag tycka att guider ska komma före tips på aktier och videoklipp.

Typ GUIDE VIDEO AKTIER

Nej men vad är det här?

Helt vit sida? Nej där är några grejer i mitten. Otroligt mycket mellanrum mellan allt dock... Okej någon del här jag vill klicka på ...

det gick inte... aha just ja man måste klicka på förstoringsglaset igen.. *suck*

Varför finns det en hover-effekt mellan guiderna? Känns himla dumt och onödigt..

Förslag

Skriv liten presentation om vad det är under guider.

Ta bort hover-effekt mellan guiderna så man inte "markerar" något tomt?

Gör så att hela området länkar till guiden.


Mindre text tack och mindre mellanrum.

Guide - VI TALA OM OLIKA INVESTERINGSHORISONTER OCH GE ALLMÄNNA RÅD KOPPLAT TILL DEM.

Vad jag ser

Grymt massa information och det är väldigt bra.

Där har vi en ordlista. härligt då kanske man hänger med i texten.

Ni länkar till er egen facebook grupp. Det är bra reklam för den.

Scrollar igenom texten. Fasen råkade scrolla "huvudhemsidan" och inte texten..

Nu så... Snyggt ni har indelat orden från ordlistan och längre förklaringar till dem. Grymt nu kan jag använda ordlistan som en påminnelse bara.


Här har ni gjort det väldigt snyggt tycker jag.

Scrollar upp igen..

Men det ser ut som en tidningsartikel längst upp. Detta kan vi slopa.

Grymt nu känner jag hopp för hemsidan..

Ska bara stänga ner den här modalen.. *klickar utanför*

Det gick inte..Aha där uppe finns ett kryss.. men gör den lite snyggare och tydligare.. Man vill även kunna klicka utanför sidan.

Förslag

Ta bort tidningsutseendet. Fixa till en snyggare stäng knapp.
Gör så att man kan klicka utanför modalen för att stänga.
Samt ta tillfälligt bort scrollen för <body> medan modalen är uppe.

Annars perfekt.

Kom på en sak som jag inte ens tänkte på när jag gick in på den för första början utan först nu när jag skrev förslagen.

Gör så att man kan klicka på del 2 och del 1 i serien också utan att behöva stänga rutan.

Press

Vad jag tänker

De här känns ju rätt nystartade.. de kan la inte ha vart med i media redan?

Hahaha vad fasen jaffärer.. är ni från Jönköping ?

Måste jag skriva in länkarna själva och hitta det ? :S vad konstigt..

*Kollar*

Aha nej länkarna hade bara samma färg som texten.

Legit.. awesome.. kollar övriga.. ah okej ni är har synts i många bra sidor ser jag.

Saknas bara jnytt kanske (ja också från Jönköping)

Men igen här är mellanrummet lite för mycket och det känns lite tomt.


Förslag

Minska mellanrummet.

Skriv lite kort information varför ni vart med i media på just sidorna, vad de har uppmärksammat och kanske något citat.

Kanske någon bild på den som blivit intervjuad också.

Lägg även till en epost-adress press kan nå er på.

Ha heller inte samma färg på länkarna som på er text.

Overall

Schysst sida, jag gillar idén. Den känns ju rätt fräsch och det är bara lite som behöver fixas till. Har inte granskat källkoden allt för mycket men såg att ni byggt upp de med tabeller. Försök att använda er av divar i stället och känner ni att ni gjorde det för att det skulle gå snabbt så ta en titt på t.ex. twitter bootstrap.


Men vill gärna se tydligare guider för nybörjare som jag själv och satsa hårt på det alltså. Det är många som vill ha aktieguider och djupgående svenska sådana är kanske lite svårare att hitta på ett ställe (har inte kollat vad som finns) men känns lite så.

När jag ser er logga tänker jag på e-toro.. varför?

Aja är det någon teknisk fråga om programmering eller så är det bara att höra av er och jag önskar er all lycka till



-------------------


Shit det där tog tid.. aja hoppas det uppskattas iaf.
x264 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-12-21, 16:00 #9
jonssondesign jonssondesign är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 709
jonssondesign jonssondesign är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 709
Tycker det är så respektlöst när folk ber om feedback och sen struntar att ta åsikterna i åtanke, eller öht svarar de generösa personerna som delar sina åsikter.

Det känns som om Zeder skrev detta inlägg i reklamsyfte?
jonssondesign är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-12-22, 01:35 #10
Skinza.se Skinza.se är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 154
Skinza.se Skinza.se är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 154
Citat:
Ursprungligen postat av jonssondesign Visa inlägg
Tycker det är så respektlöst när folk ber om feedback och sen struntar att ta åsikterna i åtanke, eller öht svarar de generösa personerna som delar sina åsikter.

Det känns som om Zeder skrev detta inlägg i reklamsyfte?
Något kanske hänt eller han kanske är bortrest eller har helt glömt bort att han startade tråden. Har svårt att se att han inte svarar med mening...
Skinza.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017