Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Ny sida om objektiv och foto, Objektivguiden

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-04-11, 14:45 #1
heggejoh heggejoh är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 61
heggejoh heggejoh är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 61
Standard Ny sida om objektiv och foto, Objektivguiden

Hej alla glada,

Först, tack för ett fint forum. Har varit medlem i flera år men är väl kanske en medlem som mest läser än skriver i forumet. Det är otroligt roligt att titta in här i jakt efter kunskap och åsikter. Är själv ingen webdesigner ut i fingerspetsarna, som besitter en sjuhelsikes massa kunskap men jag har haft ett sidoprojekt en tid som jag knackat på och nu ligger sidan äntligen publik.

Sidan heter "Objektivguiden".

Som konsument och ägare av digitala systemkameror kan det idag vara svårt att veta vilket objektiv man skall köpa eftersom utbudet är så stort. Vid ett besök hos den lokala fotohandlaren kan man lätt känna sig vilsen bland alla märken, varianter, egenskaper och förkortningar.

Har själv spenderat åtskilliga timmar på Google, i webbutiker, i olika diskussionsforum och på olika recensionssidor i jakt efter "rätt" objektiv. Funderade en smula,

- Varför kan man inte samla fakta, recensioner, länkar och all annan värdefull information på ett och samma ställe?

Bestämde mig för att jag skulle göra en webbplats som fokuserar på enbart objektiv. Genom att samla information om de vanligaste objektiven var tanken att hjälpa andra fotografer att hitta rätt objektiv till rätt pris och detta med hjälp av recensionslänkar, bildexempel och enkla förklaringar kring objektivets olika tekniker och beståndsdelar. Det skall vara möjligt att som fotograf använda denna portal som en start och utgångspunkt när ett nytt objektiv skall inhandlas.

Det finns 692 saker kvar att göra, på min ToDo-lista men förra söndagen beslöt jag mig för att ändå lägga upp sidan så nu har den varit "levande" i cirka en vecka, fast jag har inte öppnat upp för sökmotorer eller gjort speciellt mycket reklam ännu.

Välkomna att kika in på

http://www.objektivguiden.se

Objektivguiden riktar sig till alla fotografer som har Canon- och/eller Nikon-kameror med utbytbara objektiv.

Hoppas att ni kan ge lite allmän feedback och förbättringspotential och det skulle verkligen vara kanon med lite konstruktiv kritik.

Vidare kanske det är så att just DU är intresserad av foto, ja då får du gärna sätta sidan som ett bokmärke och återvända till den i framtiden.

Värt att nämnda är att sidan inom några månader också kommer att lanseras på engelska. Sitter och går genom all text nu, för att låta den hämtas upp som variabler med en languageselect beroende på vilken domän som laddar sidan, varpå jag sen skall skicka filen till en översättningsfirma så får de jobba på översättningen av främst de längre löptexterna.

De domäner jag har inför den engelska lanseringen är
cameralensdb .com
the-lens-guide .com

Kom gärna med åsikter kring vilket domännamn ni upplever vara det bästa av de två.

Må väl och på förhand, tack - till alla er som kommer att titta på sidan och komma med synpunkter.

Med vänliga hälsningar
// Henrik J
www.henrikj.se
heggejoh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-11, 15:16 #2
najks avatar
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 1 224
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
najks avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 1 224
Tjoho! äntligen, jippie. Grymt bra site, bokmärkt direkt. Inget negativt alls.
najk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-11, 23:55 #3
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Ser helt enkelt bra ut. Kan säkert vara intressant för fotonördarna därute.
En möjlig förbättring vore att kunna markera objektiv i listningen för att kunna jämföra dem senare.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-12, 09:09 #4
andi andi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 344
andi andi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 344
Tycker det ser bra ut, men... ;-)

1. Inget startelement i menyn, även om det är (alltför) vanligt så är det ologiskt för många användare att man bara kan nå startsidan via loggan högst upp. Kan ju flytta sökrutan till headern om det blir trångt.

2. Vad är det jag ser på startsidan egentligen? Varför lista 5 objektiv av varje sort? Är det de 5 bästa, senaste? populäraste? Varför har Nikon D70 en egen avdelning där men inte alla andra kameror?
Jag tycker du ska ha en förklarande välkomsttext och sedan ingångar till alla olika avdelningar du har på sidan. Som i menyn men med lite förklarande text och bilder.

3. Menyn. Iallafall jag vill veta vilket menyelement som är det aktuella mha en annan färg eller liknande. "Kuriosa" känns som att det kan stå sist, är nog inte det första man vill läsa. "Din kamera" låter lite missvisande, Varför inte bara "Kameror"?

4. Objektivskolan. Tycker du kan göra mer med fonterna. Nu är allt i samma storlek. Huvudrubriken (Objektivskolan) kan vara större än underrubrikerna (Ordlista, konstruktion, bländare etc) och länkarna kanske ännu mindre. Sedan kan du göra ett indrag på länkarna till artiklarna så får du mer separering och gruppering. "Har vi glömt att skriva om något" är ju en annan typ av länk än länkarna till artiklarna så det borde formatteras annorlunda, nu drunknar den länken för att den ser likadan ut som de andra.

5. Annars tycker jag sidan är ren och snygg och ganska lättanvänd, blir nog bra det där!

Senast redigerad av andi den 2011-04-12 klockan 09:13
andi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-12, 14:04 #5
Evanion Evanion är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 31
Evanion Evanion är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 31
ang div.searchresult, testa att göra så att den flyter ovanpå siten, ungefär som en dropdown meny, kan tom lägga en snabb jquery rolldown/fadein effekt på den om du vill... känns lite konstigt att hela sidan flyttas ner när den rutan kommer fram.
Evanion är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-10, 11:18 #6
heggejoh heggejoh är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 61
heggejoh heggejoh är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 61
Standard Stort tack för all feedback.

Hej alla glada,

Först, till er alla som deltagit i denna tråd - ett stort tack.

Det har gått några veckor sedan smyglanseringen av sajten och responsen har varit god. Har inte lagt ned så mycket tid på att sprida sidan utan den får sprida sig själv lite just nu medans jag fyller på med content och tar åt mig av den feedback som kommer in. Har t ex justerat den grafiska biten lite, vilken jag hoppas faller i smaken.

Kommer nedan att kommentera de åsikter som nått mig via denna tråd.

Citat:
Ursprungligen postat av najk Visa inlägg
Tjoho! äntligen, jippie. Grymt bra site, bokmärkt direkt. Inget negativt alls.
Stort tack!

Citat:
Ursprungligen postat av Magnus_A Visa inlägg
Ser helt enkelt bra ut. Kan säkert vara intressant för fotonördarna därute.
En möjlig förbättring vore att kunna markera objektiv i listningen för att kunna jämföra dem senare.
Först, tack! Håller med dig att det vore önskvärt att kunna markera flera random objektiv i listan för att sen klicka på en "Jämför"-knapp. Vet att t ex Prisjakt och Dustin har denna sorts funktionalitet.

Citat:
Ursprungligen postat av andi Visa inlägg
Tycker det ser bra ut, men... ;-)

1. Inget startelement i menyn, även om det är (alltför) vanligt så är det ologiskt för många användare att man bara kan nå startsidan via loggan högst upp. Kan ju flytta sökrutan till headern om det blir trångt.

2. Vad är det jag ser på startsidan egentligen? Varför lista 5 objektiv av varje sort? Är det de 5 bästa, senaste? populäraste? Varför har Nikon D70 en egen avdelning där men inte alla andra kameror?
Jag tycker du ska ha en förklarande välkomsttext och sedan ingångar till alla olika avdelningar du har på sidan. Som i menyn men med lite förklarande text och bilder.

3. Menyn. Iallafall jag vill veta vilket menyelement som är det aktuella mha en annan färg eller liknande. "Kuriosa" känns som att det kan stå sist, är nog inte det första man vill läsa. "Din kamera" låter lite missvisande, Varför inte bara "Kameror"?

4. Objektivskolan. Tycker du kan göra mer med fonterna. Nu är allt i samma storlek. Huvudrubriken (Objektivskolan) kan vara större än underrubrikerna (Ordlista, konstruktion, bländare etc) och länkarna kanske ännu mindre. Sedan kan du göra ett indrag på länkarna till artiklarna så får du mer separering och gruppering. "Har vi glömt att skriva om något" är ju en annan typ av länk än länkarna till artiklarna så det borde formatteras annorlunda, nu drunknar den länken för att den ser likadan ut som de andra.

5. Annars tycker jag sidan är ren och snygg och ganska lättanvänd, blir nog bra det där!
Enormt bra och utförliga synpunkter. TACK!
1. Fixat! Det finns nu ett alternativ som heter "Start" längst till vänster.
2. Fixat! Här har jag nu ordnat små förklaringar vid varje liten sektion. Dock finns det fortfarande lite att arbeta med när det gäller förstasidan, för att göra den mer lockande och grafiskt tilltalande. Grafik är inte det jag känner mig mest bekväm med så det tar lite tid att prova sig fram.
3. "Kuriosa" står nu längst till höger och sektionen för kamera heter numera bara "Kameror". Tack för dessa synpunkter. Att ha olika färger vid olika sektioner har jag funderat på men låter tills vidare det ligga i "ToDo"-listan över saker att göra i framtiden. En tilltalande blandning mellan www.apple.se och www.biltema.se hade framöver varit rätt trevlig.
4. Här har jag mycket kvar att göra. Har provat en hel del olika fonter och färger på fonter för att highlighta vissa saker men har alltid hamnat tillbaka på en motsvarande svart färg men jag skall kika lite vad jag kan göra. Se gärna min frågeställning kring fonter nedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Evanion Visa inlägg
ang div.searchresult, testa att göra så att den flyter ovanpå siten, ungefär som en dropdown meny, kan tom lägga en snabb jquery rolldown/fadein effekt på den om du vill... känns lite konstigt att hela sidan flyttas ner när den rutan kommer fram.
Mycket bra synpunkt. Måste här medge att jag faktiskt inte vet hur jag skall lösa detta. JqueryUI har jag fått något tips kring. Är det någon som har någon bra fundering kring hur detta kan lösas?



Vidare så undrar jag lite,

Fråga 1:
Vilken sida använder ni för att få tips på olika färgmatchningar?
T ex om man använder #AB12AB , vilka färger passar med denna?
Jo, sidan svarar - du kan också använda #12AB12 och #1212AB osv.

Fråga 2:
Finns det någon lista med de vanligaste fonterna nyttjade på nätet?
Tänker kring det ovan, med rubriker etc. Idag kör jag en variant av Trebuchet eller Lucida. Det hade varit kanon med någon form av artikel som visar kanske top 10-fonter och beskriver lite för och nackdelar kring dessa.

Fråga 3:
Är det någon som har ytterligare tankar kring sidan?

Objektivguiden
http://www.objektivguiden.se

Vidare förslag, funderingar och synpunkter tas emot med värme och glädje.

Må väl och på förhand, tack.

Med vänliga hälsningar

// Henrik J
www.henrikj.se
www.objektivguiden.se
heggejoh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-16, 00:22 #7
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Riktigt bra jobb! Snygg sajt med vettiga funktioner.

Jag saknar en lite mer levande framsida. Fyll på mer med info, fler bilder, mer user content :-)
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-16, 10:23 #8
heggejoh heggejoh är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 61
heggejoh heggejoh är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 61
Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
Riktigt bra jobb! Snygg sajt med vettiga funktioner.

Jag saknar en lite mer levande framsida. Fyll på mer med info, fler bilder, mer user content :-)
Hej,

Först, tack för din positiva feedback. Kul!

Det finns en hel del att arbeta med vad gäller framsidan och du har verkligen rätt i det du skriver. Den skall göras mer attraktiv och levande.

Gällande user content;
Att med tiden förvandla sidan till någon form av mer aktivt levande community finns i tankarna, men jag var vid utvecklingen av sidan tvungen att begränsa mig lite, för att det inte skulle bli ett alltför stort projekt att ta sig an och då aldrig bli "klart". Visionen finns där och jag hoppas att i framtiden kunna erbjuda detta.

Att erbjuda en större, mer grafisk och till synes levande och omfattande framsida hoppas jag dock inte skall dröja fullt så länge, hehe.

Mvh
// Henrik J
www.henrikj.se
www.objektivguiden.se
heggejoh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-16, 11:05 #9
digis avatar
digi digi är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 1 335
digi digi är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
digis avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 1 335
Oh, den här sidan hade jag missat helt!
Guld för oss amatörer som inte förstår alla termer. Riktigt bra artiklar. Bokmärkt!
digi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-04, 08:25 #10
heggejoh heggejoh är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 61
heggejoh heggejoh är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 61
Citat:
Ursprungligen postat av digi Visa inlägg
Oh, den här sidan hade jag missat helt!
Guld för oss amatörer som inte förstår alla termer. Riktigt bra artiklar. Bokmärkt!
Strålande, kul med positiv feedback.

Sidan har fortsatt lång väg att vandra men för var dag som går fylls det på med content. Nu på morgonkvisten har jag lagt in ännu fler länkar till bilder tagna med specifika objektiv. Om man är intresserad av objektiv X så vill man kanske se vilka bilder man kan ta med just detta objektiv. Se t ex under fliken "Bilder"

Canon EF 24-70mm f/2,8 L USM
http://www.objektivguiden.se/lens.asp?id=22

Nikon AF-S DX 18-200mm f/3,5-5,6 G IF-ED VR
http://www.objektivguiden.se/lens.asp?id=103

Just nu finns det sammanlagt 848 länkar till externa bildexempel etc tillsammans med 1200 länkar till recensioner, men det skall bli fler.

Om ni alla ser något på sidan ni skulle vilja göra annorlunda, kom gärna med fler synpunkter.

Är själv väldigt ny på SEO så alla tips kring detta vore ytterst uppskattat.

Må väl och på förhand, tack.

Mvh
// Henrik J
heggejoh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017