Kom ihåg mig?

Metanet.ch vill ha mer betalt...

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-08-18, 11:07 #31
billions avatar
billion billion är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 191
billion billion är inte uppkopplad
Medlem
billions avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 191
Uppenbarligen räknar Metanet.ch med att ha skaffat en ny kund inom 30 dagar. Hade jag sagt upp det 30 dagar innan hade jag ju sluppit betala för 6 månader(nu ändrat till 3) extra. Därför känns det en smula märkligt med argumentet att de behöver "6 månader på sig för att hitta ny kund till servern" som så ofta används här.
billion är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-18, 11:15 #32
billions avatar
billion billion är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 191
billion billion är inte uppkopplad
Medlem
billions avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 191
Den hade varit meningslös om det inte var så att man som företagare kan välja att inte slaviskt driva igenom sina avtal utan istället tänka efter på hur man vill behandla sina kund i varje situation som uppkommer.

Det här börjar nästan närmar sig myndighetstänkande där man skickas fram och tillbaka för att "så säger reglerna" och ingen förmår tänka efter själv och hjälpa individen utan lutar sig bekvämt tillbaka och hänvisar till avtal/regler.

Jag tycker det är tragiskt. På lång sikt blir det två förlorare istället för två vinnare.


Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Tillbaka till ämnet. Hela frågeställningen och diskussionen är ganska meningslös anser jag. Antingen gillar man inte företagets avtal och då skriver man självklart inte på något kontrakt eller så gör man som du gör men då får man också se till att ha koll på vad som gäller. Så länge ett kontrakt inte bryter mot lagen så kan det stå precis vad som helst där och bägge parter är skyldiga att leva upp till detta. Det gäller oavsett vad för avtal du ingår och det är givetvis också så det ska vara.
billion är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-18, 11:33 #33
billions avatar
billion billion är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 191
billion billion är inte uppkopplad
Medlem
billions avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 191
För att inget ingick i avtalet och ingenting gjordes utanför avtalet. Med facit i hand skulle vi bytt tidigare. Nu har vi lägre pris och bättre villkor. Egentligen skrev vi aldrig på avtalet men i och med att vi köpte en tjänst övertog vi också det. Det man normalt tror ingår i den har typen av tjänst till det här priset ingick inte. Det var vårt misstag. Vi skulle läst igenom avtalet och utgått från att de skulle tolka det bokstavligt och aldrig göra något utanför det.


Citat:
Ursprungligen postat av mervinst Visa inlägg
Varför valde du att säga upp avtalet?
Många verkar bete sig ganska illa emot kunder som de tror dom förlorar.
Många glömmer att återfallen är många om man behandlat kunderna väl.
billion är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-18, 11:58 #34
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Enkelt. Långa kontraktstider = mindre omsättning av kontrakt = mindre jobb och färre utgifter = mer vinst.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-18, 15:44 #35
Normans avatar
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 589
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Normans avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 589
Det man normalt tror ingår?
Vet inte riktigt vad metanet.ch gjort som inte uppfyllt era förväntningar.

Det är en server som är 5 år gammal om det är som ni säger att det projekt nu köpte har varit kund där i 5 år.

Begär man inte uppgradering eller förnyelse av hårdvara med nya kontrakt så kanske man får räkna med högre risk för hårdvaruproblem.
Hade ni varit smarta hade ni frågat dom ifall ni kan få förnya 12mån men att få ny hårdvara på samma gång.

Angående jobb utanför kontorstid.
Det är inget orimligt att företag tar betalt för jobb utanför kontorstid , inte ens om det är akuta jobb dagtid.
Nån ska dit på jour, det kostar pengar för firman också.
Jag vet att det finns vissa som har nattpersonal på plats, men dessa företag har en mycket högre grundkostnad för att bekosta denna dygnetrunt bemanning.
Norman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-19, 00:06 #36
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Känns inte heller som att Metanet.ch har så mycket att bry sig om "kundvänlighet" på det sättet. Hur många här inne har hört talas om företaget? Det går nästan ett dussin hostingbolag per sajt som finns, så jag tror de tycker det är lite skit samma.

Rätt eller fel, det är en annan sak
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-19, 00:31 #37
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av billion Visa inlägg
Den hade varit meningslös om det inte var så att man som företagare kan välja att inte slaviskt driva igenom sina avtal utan istället tänka efter på hur man vill behandla sina kund i varje situation som uppkommer.

Det här börjar nästan närmar sig myndighetstänkande där man skickas fram och tillbaka för att "så säger reglerna" och ingen förmår tänka efter själv och hjälpa individen utan lutar sig bekvämt tillbaka och hänvisar till avtal/regler.

Jag tycker det är tragiskt. På lång sikt blir det två förlorare istället för två vinnare.
Det som står i avtalet är det man valt att gå efter. Självklart kan de välja att inte gå efter avtalet men eftersom avtalet finns så vill de förmodligen inte göra detta... Känns som du stångar dig blodig mot en vägg vilket är ganska meningslöst. Det som står i reglerna för myndigheterna måste följas och det är tämligen självklart.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-19, 00:34 #38
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Ofta tycker man att det mesta ska ingå, som inte ens är med i kontraktet. Ett kontrakt är ett kontrakt och ska följas, marknaden är hård och marginalerna små, så, billion, jag tror du måste tänka om. Om du hittar någon bättre, bra, avsluta då enligt avtal, men du kan inte gå ut och kritisera Metanet alltför mycket, du nämner att många säker är "märkligt" för mig är det föga märkligt, bättre ord är logiskt och jag anser att Metanet gör rätt i att följa sin affärsmodell och försöka följa sina egna villkor, detta är min spontana reaktion efter att ha läst tråden i sin helhel. Bara det faktum att du är förvånad över att Metanet tar betalt efter kontortid tycker jag talar för att du kan vara fel ute. Som sagt, försökt hitta någon som jobbar billigt eller rent av gratis, och grattis om du hittar någon. Själv äter jag sura äpplen då och då och jag går inte ut och kritiserar företag bara för att själv inte har förmåga eller ork att i varje stund ta de bästa besluten.

Senast redigerad av Danielos den 2010-08-19 klockan 11:46 Anledning: Stavfel
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-19, 14:41 #39
billions avatar
billion billion är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 191
billion billion är inte uppkopplad
Medlem
billions avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 191
Jag har diskuterat detta med icke svenskar(mestadels amerikaner och engelsmän). Det verkar handla mycket om olika mentalitet och inställning till vad en bra affär är. Antagligen har jag en mer amerikansk/engelsk inställning än en svensk/schweizisk inställning till affärer. Denna inställning verkar också gälla vad man "får" kritisera och inte "får" kritisera i olika delar av världen.

Det tillkommer inte mycket nytt i denna diskussion och tyvärr verkar många inte läst eller förstått hela tråden eller ens vad jag ville ha sagt och fråga om.

Jag känner det tämligen meningslöst att fortsätta.

Jag ger upp, besegrad, ni har vunnit.
billion är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
hosting, metanet


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017