Kom ihåg mig?

Tips på webbhotell för resurskrävande shop

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-09-07, 00:16 #21
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av htiawe Visa inlägg
Men det finns väl inget som säger att han inte kan presentera det han vet och kan utan att hänvisa till sitt företag?
Jag kan inte se hur det skulle skada?

Senast redigerad av Danielos den 2009-09-07 klockan 01:13
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-07, 01:28 #22
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 630
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 630
Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
Vet faktiskt inte vad vi har för svenska alternativ.
"Witsbits is the first and only Cloud Computing Company in the Nordic/Scandinavian region."
dannelito är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-07, 03:33 #23
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
Tackar för den wiseguy! Ecstyle - kan vara värt att titta på Witsbits utöver "vanliga" VPS lösningar och självklart de som nämnts tidigare. En traditionell VPS lösning kan vara nog dock så det gäller att väga pris mot prestanda och stabilitet.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-10, 13:54 #24
ecstyle ecstyle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 206
ecstyle ecstyle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 206
Citat:
Ursprungligen postat av klein Visa inlägg
Lägg det på egen server istället, särskilt om shoppen är affärskritisk. Men det bero på vad du vill göra, är shopen skriven i PHP? Då kan man köra FreeBSD + Apache + MySQL

Vad är det som fungera dåligt? Annars är VPS:er , men VPS:er är optimerade för många stora DB:er, så har man besökare, så bör man lägga det på egen hårdvara.
Shopen är skriven i PHP. Den laddar alltför segt ibland och sen har webhotellet haft stora problem i år med tillgängligheten. Det går lite upp och ned. Jag har inte många besökare så jag tror en VPS kan räcka till att börja med. Det känns som ett lagomt steg från ett "billigt webbhotell". Dock kommer jag att välja en lösning med mycket RAM-minne eftersom shopen har mycket databasanrop och den verkar gilla minne. Bäst skulle väl vara att direkt köra på dedikerad men det kostar.

Jag har frågar runt lite hos några leverantörer och fått lite olika svar och erbjudanden.
Jag behöver definitivt managed hosting men en leverantör som har bra priser på VPS vill ha över 2000kr/mån för mananged hosting och tycker jag behöver dedikerad server för 1600/mån. Det känns som den personen/leverantören försöker sälja på mig så mycket det bara går. Fick inte heller svar på några frågor utan säljaren ville bara snacka hårdvara. Då fick jag i mitt tycke bättre respons från en annan leverantör av prisvärda VPS:er.
ecstyle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-10, 18:57 #25
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 075
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 075
Hur mycket managering behöver du? Behöver du totalt där
en snubbe ska konfigurera upp hela servern åt dig och lösa
alla problem som kan uppstå, eller räcker det med lite över-
vakning och patchning och där särskilt arbetet sen kan debiteras
löpande?

Många hostingleverantörer ligger ju runt eller strax under tusen-
lappen i timmen för att arbeta med kundservrar.

2000 kr/mån kan vara riktigt billigt om det innebär att snubben
tar fullt ansvar för din server och ser till att allt funkar och inte
tar betalt en krona extra om han så får jobba en vecka med den..

2000 kr/mån kan också vara dyrt om det handlar om att patcha
och reboota servern en gång per månad.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-10, 21:43 #26
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Citat:
Ursprungligen postat av ecstyle Visa inlägg
Shopen är skriven i PHP. Den laddar alltför segt ibland och sen har webhotellet haft stora problem i år med tillgängligheten. Det går lite upp och ned. Jag har inte många besökare så jag tror en VPS kan räcka till att börja med. Det känns som ett lagomt steg från ett "billigt webbhotell". Dock kommer jag att välja en lösning med mycket RAM-minne eftersom shopen har mycket databasanrop och den verkar gilla minne. Bäst skulle väl vara att direkt köra på dedikerad men det kostar.
Ville bara kolla med dig att du inte använder den EXTREMT resurskrävande modulen "Advanced Statistics". Avbocka den direkt. Finns ingen anledning att använda den, för du använder väl google analytics som alla andra?
Gå sen sen till Summary->Tools->Clear statistics. Markera och rensa bort allt. Finns ingen anledning att spara detta om du har Google analytics.


Se också till att du har alla bilder i filsystemet i stället för i databasen. (har du förmodligen redan)

Mer du kan göra för att speeda upp din x-cart:

Optimera tables: Summary->Tools->Optimize Tables



Om du ska erbjuda shoppen på engelska så bör du nog ta bort text som denna:
This service is for demo purposes only. No real products. No real prices. No real charges. Please do not submit real credit card information.

Senast redigerad av WebboT den 2009-09-10 klockan 23:17
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-11, 04:17 #27
ecstyle ecstyle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 206
ecstyle ecstyle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 206
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Hur mycket managering behöver du? Behöver du totalt där
en snubbe ska konfigurera upp hela servern åt dig och lösa
alla problem som kan uppstå, eller räcker det med lite över-
vakning och patchning och där särskilt arbetet sen kan debiteras
löpande?

Många hostingleverantörer ligger ju runt eller strax under tusen-
lappen i timmen för att arbeta med kundservrar.

2000 kr/mån kan vara riktigt billigt om det innebär att snubben
tar fullt ansvar för din server och ser till att allt funkar och inte
tar betalt en krona extra om han så får jobba en vecka med den..

2000 kr/mån kan också vara dyrt om det handlar om att patcha
och reboota servern en gång per månad.
Visst, +2000 kan vara billigt, det tyckte säljaren också. Jag behöver konfigurering och det kostar extra, d.v.s sättas upp den. Sen är det främst övervakning och säkerhet.
ecstyle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-11, 04:21 #28
ecstyle ecstyle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 206
ecstyle ecstyle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 206
[QUOTE=ecstyle;20321548]
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT Visa inlägg
Ville bara kolla med dig att du inte använder den EXTREMT resurskrävande modulen "Advanced Statistics". Avbocka den direkt. Finns ingen anledning att använda den, för du använder väl google analytics som alla andra?
Gå sen sen till Summary->Tools->Clear statistics. Markera och rensa bort allt. Finns ingen anledning att spara detta om du har Google analytics.


Se också till att du har alla bilder i filsystemet i stället för i databasen. (har du förmodligen redan)

Mer du kan göra för att speeda upp din x-cart:

Optimera tables: Summary->Tools->Optimize Tables.
Jag har gjort allt detta och mer..Igårkväll låg servern nere i 3 timmar!!! Klart som fan det inte kommer inte beställningar
ecstyle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-11, 07:06 #29
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Nu när du har x-cart så är det ju jäkligt synd att att du inte kan ha hostingen här i staterna. Kan kan du ju givetvis, men jag antar att du inte vill lägga sajten utanför sverige.

Om du trots allt skulle välja att hosta den här i staterna, så har vi världens bästa host för x-cart här (eller precis över gränsen i Toronto, Kanada för att va nera exakt). FinestShops.com. Anton Patchkine är mannen du ska prata med. Hostingvärldens mest trevliga, hjälpsamma och proffsiga kille helt utan konkurrens. (Ryss) X-cart är ryskt för er andra som inte vet.

Nackdelen med den lilla lilla speed-förlust du skulle göra, skulle du få igen med råge plus lite till. (jag känner ett flertal ehandlare i sverige som hostar sina sajter i USA utan problem)

Jag har legat med min x-cart hos finestshops.com i 7 år och har absolut inte nåt att klaga på. Det har helt enkelt inte funnits nåt att klaga på.
Uptime i 8 år har varit så nära 100% du kan komma. Jag har i alla fall aldrig sett att min sajt varit nere under alla dessa år. Eller att den bråkat eller gått trögt heller för den delen.

Eftersom administration verkar vara viktigt för dig, så ligger även där finestshops långt före alla andra. Du kommer få hjälp med ALLT. Installation, underhåll, säkerhetsuppdateringar, patches, backups, ssl certifikat och allt annat du kan tänka på. Utan extra kostnader.
För att summera det hela kan man säga att den enda du behöver tänka på, är att generera sales. Glöm servern.

Dessa killar kan dessutom x-cart's kod utan och innan som de också hjälper till med om du har några problem. Tvivlar jag på att du hittar en svensk host som kan/gör.

Helt gratis livesupport 24/7 ingår så länge du hostar sajten där.
Då snackar vi RIKTIG support. Du får svar inom några minuter, oavsett om du använder en ticket i supportsystemet, skickar ett email eller ringer. Hjälp inleds omgående av det du vill ha hjälp med.
Jag har så mycket positivt att säga om deras support så jag hade kunnat hålla på hela natten. Den är nämligen i det närmaste overklig om man jämför med vad man läser om i detta forumet.

En VPS kostar $100 (700kr) att sätta upp och sen kostar det $145(1000kr) i månden. Se här: http://www.finestshops.com/x-cart.html

Eftersom det inte är direkt varje dag man springer på en svensk med x-cart så var jag tvungen att skriva detta.
Du kan bortse helt från detta då jag antar att du inte vill ha annat än svensk hosting.

Senast redigerad av WebboT den 2009-09-11 klockan 07:11 Anledning: Stavar som en kåka :-)
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-11, 07:36 #30
ecstyle ecstyle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 206
ecstyle ecstyle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 206
Tack för tipset, men jag är inne på att fortsätta köra hosting i Sverige. Jag är rädd att det blir segare att ladda från USA. Om jag någon gång startar upp något i USA, vilket jag hemskt gärna skulle vilja göra så skall jag ha dem i åtanke. Sverige är en såpass liten marknad så jag skulle hemskt gärna testa USA. Det är två andra hostingföretag som är aktiva på X-carts forum som också verkar vara grymma och som ofta rekommenderas.
ecstyle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
hosting, loopia, webbhotell, x-cart


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017