Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


För hög "resource usage" enligt mitt webbhotell

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-12-21, 13:40 #1
goldenboy goldenboy är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 20
goldenboy goldenboy är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 20
Standard För hög "resource usage" enligt mitt webbhotell

Hej.
Jag har skaffat webbhotell genom site5.
Generellt sett är jag mycket nöjd: obegränsade trafik, obegränsad antal domäner, obegränsad data på sajterna.
Dessutom har dom bra chattsupport och telefonsupport, backup mm.
Man kan välja vilken server man vill ligga på och jag har valt i Amsterdam.

Man nu har jag råkat på problem. Jag har vid flera tillfällen haft för mycket "resource usage". Jag antar att det är att för mycket datorkraft har ägnats åt mina sajter. Just nu är det endast 4 sajter som är igång. Varav två som har orsakat problemen.

Jag kör wordpress. Jag har kopplat alla sajterna till cloudflare och aktiverat deras "hög säkerhetsläge" och i för ena sajten har jag en chaching plugin.

Jag tror att jag ligger precis kring gränsen för vad som är tillåtet men jag kan inte förstå varför dom skulle orsaka för mycket "resource usage". Sammanlagt för jag på båda sajterna runt 2k besökare i månaden.

Jag kan se att det "peakar" när jag är inne och arbetar med sajten
så det kan vara ett av problemen, men för övrigt så förstår jag inte.

Nu är det så att jag ska starta en ny sida som jag har stora förväntningar på.
Man jag har blivit orolig efter att jag har fått dessa peakar.
Deras nästa lösning kostar ca 5.000 om året http://www.site5.com/vps/
Jag tycker att det låter dyrt, nu betalar jag ca 1.000.

På mitt förra svenska webbhotell nämnde dom aldrig ens att man kunde överstiga "resource usage" så jag funderar på att kanske migrera tillbaka till en svensk leverantör igen.

Mina frågor:
Vad kan orsaka dessa peakar?
Här kommer en bild på vilka plugins jag använder på
sajt 1.
Jag får en del skum trafik enligt google analytics, t.ex. semalt.com, borde inte cloudflare hjälpa till att ta bort deras crawlers och annan farlig trafik?
Tycker ni att det är värt att lägga 5K om året på deras VPS? Eller ska jag kolla på några svenska alternativ? Jag skriver detta med tanken att inom kort lansera en större sajt som jag hoppas för mer trafik.

Skriv gärna vad ny tycker och om ni har några andra tankar.
/ Väldigt tacksam för bra och konstruktiva svar.
goldenboy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-21, 13:52 #2
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

Skulle du kunna överväga att lika på amerikanska servrar skulle jag rekommendera GoDaddys Deluxe-paket som just nu bara kostar 4,5 dollar i månaden.

Jag har använt mig av det i 10-15 år och är väldigt nöjd. Att GoDaddy däremot tenderar att ständigt köra lockpriser istället för att värna om lojala kunder är jag dock kritisk mot.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-21, 13:57 #3
weetabixs avatar
weetabix weetabix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 311
weetabix weetabix är inte uppkopplad
Flitig postare
weetabixs avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 311
Kolla om du haft attacker mot wp-login.php eller xmlrpc.php. Blockera dessa i din htaccess från obehörig trafik om inte dessa krävs för dina besökare.

Nu vet jag inte heller vad dom har för resursgränser eller vilken gräns det är du bryter. Skicka gärna en skärmdump på resource usage.

Länka också till en tools.pingdom.com, det kan ibland avslöja en del.

5000 om året är inte dyrt för en managed vps, den stora frågan är väl om du verkligen behöver det.
weetabix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-21, 14:22 #4
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av goldenboy Visa inlägg
På mitt förra svenska webbhotell nämnde dom aldrig ens att man kunde överstiga "resource usage" så jag funderar på att kanske migrera tillbaka till en svensk leverantör igen.
Det är det normala, ett bra webbhotell har isolerat och chrootat tilldelade resurser för ett webbkonto, så när man slår i taket drabbar det ingen annan än kunden själv, oftast att sajten går lite långsammare när det händer.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-21, 18:48 #5
goldenboy goldenboy är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 20
goldenboy goldenboy är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 20
Tack för alla hjälpsamma svar.
Här kommer lite skärmdumpar från webbhotellets egna statistik:

Länder. Observera att sidan endast är skriven på svenska
https://dl.dropboxusercontent.com/sp...i/0beky5yu.jpg

IP mm
https://dl.dropboxusercontent.com/sp...i/wblhrx2r.jpg

Top pages
https://dl.dropboxusercontent.com/sp...i/56gfj3z_.jpg

Mina lekmanna synpunkter är:
t.ex sjukt mycket trafik från USA. varför?
Väldigt många visningar av /wp-cron.php
Vad kan det handla om? Kan man gör något år det?

Här kommen en skärmdump på resource usage:
https://dl.dropboxusercontent.com/sp...i/3o6intrn.jpg


Här kommen webbhotellets förslag på hur man ska förbättra sin recourse usage.
http://kb.site5.com/resource-usage/s...e-point-usage/

Jag förstår att jag inte kan ha hur många sajter som helst igång och ändå bara betala för ett konto. Just nu har jag 5 st, varav 4 är aktiva. Dom två andra är bara "comming soon" typ.

Jag har lov att använda 600 punkter (?) av data resource. Så eftersom jag har redan, då och då passerar 600 ett par gånger varje månad, dvs när man räknar ihop alla sajter - är jag orolig för om jag vågar satsa på att starta en till sajt.

Godaddy lät som ett bra alternativ. Jag har bara information på svenska så det vore bra med servrar i europa iaf. Har redan alla domäner genom loopia så jag har kollat på dom.

Jag vill ju helst vara kvar här på site5 så i första hand vill jag försöka lista ut om jag gör något fel. Jag är helt självlärd, som dom flesta kanske :-)
Jag bara kör på och använder mig av supporten på wordpress.org ibland. Men att det skulle vara så här krångligt gör mig lite ledsen.

Tacksam för alla kommentar och svar. Jag läser dom noggrant och försöker lära mig av er.
goldenboy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-21, 18:57 #6
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Många visningar av /wp-cron.php betyder att crontab på filen wp-cron.php inte har satts upp, samt många visningar från USA betyder att ditt webbhotell inte har spambotsskydd och inte filtrerar trafik. Många webbhotell har tyvärr inte ett sådant filter, vilket jag tycker är dåligt.

Frågan är vad 600 punkter betyder.....

Senast redigerad av Danielos den 2014-12-21 klockan 19:01
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-21, 23:41 #7
weetabixs avatar
weetabix weetabix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 311
weetabix weetabix är inte uppkopplad
Flitig postare
weetabixs avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 311
Ja, 600 punkter lär ju vara något eget påfund med viktade värden. Hade varit bra att veta om det är cpu, io eller ram som är största problemet.

Kolla om du har bildresurser eller andra resurser som ger 404, det kan skapa en hel del onödigt resursnyttjande då man ofta får 404 servad av php i wordpress.

Trafiken från usa är troligen pga din wp-cron som laddas ett antal gånger i timman samt besök från sökmotorer och eventuellt hackförsök.

Om du har bra inställningar i w3tc så förstår inte jag varför dina sajter med 10.000 sidvisningar skulle vara ett problem resursmässigt.

Splitta dina sajter på fler konton om du vill ligga kvar hos s5?
weetabix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-22, 17:28 #8
laststorys avatar
laststory laststory är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2014
Inlägg: 685
laststory laststory är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
laststorys avatar
 
Reg.datum: Jul 2014
Inlägg: 685
Har du inte fått mer hjälp av företaget du är kund åt skulle jag personligen överväga de två som faktiskt visar intresse för ditt problem i den här tråden. Har du bara svenska sidor bör du lägga dem på en server i Sverige dessutom, det finns bara en potentiell uppsida med att ha servrarna lokalt i anknytning till dina besökare.
laststory är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-22, 17:52 #9
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Citat:
Ursprungligen postat av laststory Visa inlägg
Har du bara svenska sidor bör du lägga dem på en server i Sverige dessutom, det finns bara en potentiell uppsida med att ha servrarna lokalt i anknytning till dina besökare.
Med all respekt, jag tror personligen denna faktor är överdriven. Jag har aldrig haft problem att ranka mina svenska sidor fast de hostats i USA. Nu har jag inte jobbat så mkt med dessa de senaste två åren, men jag hade rätt fina första och andraplatser i svenska Google (på hyfsat konkurrensutsatta nyckelord) de femton åren som jag var aktiv. De millisekunder snabbare sidan laddar undrar jag om det gör till eller från heller, nu menar jag praktiskt och inte i teorin.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-22, 18:17 #10
goldenboy goldenboy är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 20
goldenboy goldenboy är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 20
Tack för alla svar. Jag har tänkt en följande lösning.
Alla "enkla" hemsidor, med endast ett par sidor och en användare får ligga kvar där. Om jag kollar lite på caching plugins och sådant borde jag kunna ha kanske närmare ett tiotal domäner på ett konot. Då är priset bra.

För två av sajterna som uteslutande är på svenska och varav den ena kommer att ha flera användare och förhoppningsvis lite fler besökare - tänker jag leta upp hosting i sverige.

Jag tycker bara att det är konstigt. Jag har köpt ett premium tema "x-theme" och på en av sidorna inte gjort särskilt mycket förändringar men ändå ser jag att den tar mycket datorkraft i anspråk. Jag kan härleda en del till tillfällen som jag har jobbat med sidan, men det måste man kunna göra, dvs refresha, empty cache osv.

Det är bara helt sjukt hur mycket man som lekman ska kunna. Jag har läst igenom alla artiklar på optimering om jag hunnit. Man blir ju snurrig, speciellt eftersom jag inte brydde mig så mycket om det förut på den svenska hosten, men ändå fick bra tider och vandrade upp på en del google sökningar.

Jag tycker att "enkelheten" med wordpress kanske har överskattats.
Nu kör jag iaf.
3W total cache
WP Clean
Simple Firewall
Login Lockdown

Dessutom har jag kopplat sajterna till cloudflare och satt säkerheten på hög.

På hostingen sa dom att dom hade ett spambotskydd redan.


Det där som skrevs om wp-cron.php får ni gärna utveckla.
goldenboy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017