Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Binero - support i världsklass?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-12-18, 06:26 #11
hundservers avatar
hundserver hundserver är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 905
hundserver hundserver är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
hundservers avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 905
Ser ingenstans på sidan om att det enbart rör sig om 5GB backup,
Borde inte detta framgå VÄLDIGT tydligt?

Vad händer med resterande data??

Er FaQ
"Vi tar en backup var fjärde timme som vi sparar ett dygn bakåt, sedan tar vi också en backup per dygn som vi sparar en vecka bakåt. Detta gäller både webb och mail. För databaser så tas backup varje natt och sparas en vecka bakåt"

Jag tolkar det som att det tas backup på ALLT!

Skulle nog som företag aldrig välja ett webhotell som beter sig på det viset,

Frågan är hur många av era kunder som vet om detta??


detta finns att läsa på er sida

"Vi tar backup på allt material för våra kunder minst en gång om dagen och kan snabbt och kostnadsfritt återställa det vid behov."

Vad betyder "ALLT" hos er??

Senast redigerad av hundserver den 2014-12-18 klockan 06:29
hundserver är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-18, 08:00 #12
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Citat:
Ursprungligen postat av Binero Visa inlägg
Vi tar inte backup på databaser över 5 GB för att det skulle sluka för mycket resurser från våra databasservrar. Vi håller dock på att se över och förbättra prestandan på olika sätt där, så gränsen kanske kan komma att höjas.
Det låter nästan som att ni låter backuperna ligga kvar på databasservern? Resursmässigt tar ju större databaser bara något längre tid och vi snackar ju inte databaser på hundratals eller tusentals gigabyte per styck på ett webbhotell för en pizza i månaden!

Mitt tips från coachen är att ni köper till en NL-SAS-låda till ert SAN där ni kan lägga alla backuper på billiga diskar istället för att ha dem liggade på betydligt dyrare disk..
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-18, 09:15 #13
Binero Binero är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 149
Binero Binero är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 149
Citat:
Ursprungligen postat av Conny Westh Visa inlägg
Jisses, det är ju rent bedrägeri!!!

Binero säljer 200 GB företagskonto, där daglig backup ingår, då förväntar jag mig att ni tar backup på 200 GB inte max 5GB. Det är ju vad vi har avtalat om....

Jag har dessutom ett ärende med maillistor som inte är avklarat efter 2 år...
Vi tar backuper, men om en databas är över 5 GB gör vi inte det för att det drar för mycket resurser. Man kan dock ha flera databaser.

Ett ärende som inte är avklarat efter två år? Det låter ytterst märkligt, jag kan inte hitta några så gamla ärenden i våra system.

MVH
Christer
Binero är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-18, 09:33 #14
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
Binero reser lite frågetecken.

1. Inga backuper över 5GB - den som ligger på min ftp är 11
2. Var står detta på er webb? Jag har letat, men inte hittat.
3. Borde ni informera kund om att de har databaser som inte backas upp när det sticker i storlek? (Kundvänlighet)
4. Varför måste vi skriva på WN för att ni ska göra saker?

Och för att sammanfatta: bra att ni har MyLittleAdmin, men varför måste jag hämta databasen via webb och inte ftp?

Supportchefen har svarat att han ska titta på ärendet, får se om det blir något bra av det hela till slut.

*trött på Binero*
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-18, 09:36 #15
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
Citat:
Ursprungligen postat av Binero Visa inlägg
Man kan dock ha flera databaser.

Ett ärende som inte är avklarat efter två år? Det låter ytterst märkligt, jag kan inte hitta några så gamla ärenden i våra system.

MVH
Christer
Jag tror du ska låta bli att svara om du inte kan ge bättre svar än så där.

"Flera databaser" - En sajt = en databas. Eller tänker du att vi ska göra någon form av partitionering?
"Ett ärende...mycket märkligt" - Varför inte kontakta Conny direkt och försöka lösa det hela istället för att idiotförklara er själva.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-18, 09:37 #16
Binero Binero är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 149
Binero Binero är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 149
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Det låter nästan som att ni låter backuperna ligga kvar på databasservern? Resursmässigt tar ju större databaser bara något längre tid och vi snackar ju inte databaser på hundratals eller tusentals gigabyte per styck på ett webbhotell för en pizza i månaden!

Mitt tips från coachen är att ni köper till en NL-SAS-låda till ert SAN där ni kan lägga alla backuper på billiga diskar istället för att ha dem liggade på betydligt dyrare disk..
Nej, vi sparar inte backuper på databasservrar, vi sparar dem i respektive kontos ftp-utrymme. Det är inte utrymmet i sig som är resursproblemet, men när vi ska skapa backuper för våra kunder drar det en hel del resurser, vilket riskerar att slöa ner databasservrarna rejält.

Tack för ditt tips. Inte säker på att det är särskilt gångbart i vår miljö och med de krav vi har på våra lösningar dock.

Det kanske kan glädja er alla att vi tagit intryck av diskussionen här och att det just nu pågår en intern diskussion kring alternativa lösningar så att vi inte ska behöva begränsa storleken på databaser. Det finns ingen garanti för någon snabb förändring, men vi tittar på frågan i alla fall.

MVH
Christer
Binero är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-18, 10:23 #17
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
Ni kanske åtminstone kan förändra språket på siten för att reflektera att backups inte tas om databasen är större än 5gb?
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-18, 10:28 #18
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Det hade väl varit trevligt för kunder att kunna tillgodogöra sig denna information utan att behöva ställa denna fråga direkt på WN?

Mitt ständiga råd står för övrigt fast - lita aldrig på ditt webbhotell när det gäller backup.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-18, 10:59 #19
Binero Binero är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 149
Binero Binero är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 149
Jag ber om ursäkt, tyvärr har det blivit en cirkel av missförstånd i den här diskussionen (mest internt hos oss).

Givetvis tar vi backuper på alla databaser som finns hos oss. Däremot så har vi en storleksgräns på MySQL-backuper där backuperna inte automatiskt kopieras till kundens hemkatalog, utan backas upp på ett annat vis för manuell återställning. Från support- och kundperspektiv så ser man då inte backuperna utan måste konsultera drifttekniker för återställningar (vilket tar betydligt längre tid).

Ärendet som inledde den här tråden verkade dessutom gälla MSSQL och inte MySQL, och där har vi betydligt högre utrymmesbegränsningar och orsaken till att denna databasbackup inte fanns i kundens backupkatalog hade med ett fel i backupskriptet att göra snarare än någon utrymmesgräns och vi har, via samma metod som de större MySQL-backuperna tas, fortfarande en backup på den databasen (även om den inte ligger i kundens katalog).

Vi kan alltså i princip alltid återställa en backup, oavsett storlek på databasen. Om databasen är större än 5 GB kan kunden däremot inte göra det själv, utan det är endast våra drifttekniker som kommer åt backupen.

Jag ber än en gång om ursäkt för otydligheter och (interna) missförstånd.

MVH
Christer

Senast redigerad av Binero den 2014-12-18 klockan 11:12
Binero är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-18, 12:08 #20
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
Supportansvarig har hjälpt mig att få nattens backup och det verkar som deras interna rutiner inte har fungerat denna gång.

Tack Binero!
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017