Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vad är en rimlig responstid?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-08-11, 15:06 #1
KPK KPK är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 138
KPK KPK är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 138
Standard Vad är en rimlig responstid?

Jag har ett par konto hos olika webhotell i testsyfte. Ett av webbhotellen ger enligt Pingdom följande genomsnittliga responstid:

862 ms (http)

Är detta rimligt snabbt?
KPK är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-11, 15:21 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Problemet med pingdom är att dom har mätservrar bland annat i USA vilket ökar responstiden mot än ett test från Sverige.

Om du inte vet vilken latency du har till mätservrarna så är det svårt säga om det är bra eller dåligt.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-11, 15:37 #3
KPK KPK är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 138
KPK KPK är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 138
Tja, från min lokala dator så handlar det om 12-13 ms, vilket ju är bra. Frågan är hur mycket det där betyder i förhållandet till antalet samtidiga användare som använder sajten. Vad är webhotellen generellt dimensionerade för? Testade lite med loadimpact.com och fick följande:

(User load time)
Clients 10 15 20 25 30 35 40 45 50
Delay (s) 2.65 2.85 3.15 4.37 5.05 7.81 7.14 7.77 9.97

Ser ok ut (väl?). Nu är det ju bara en testsida som är tillgänglig just nu...
KPK är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-11, 16:41 #4
Björklunds avatar
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 594
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Björklunds avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 594
Citat:
Ursprungligen postat av KPK Visa inlägg
Jag har ett par konto hos olika webhotell i testsyfte. Ett av webbhotellen ger enligt Pingdom följande genomsnittliga responstid:

862 ms (http)

Är detta rimligt snabbt?
Det är ingen relevant siffra för din hosting. Det beror alltså på hur snabbt webbhotelles webbsida laddar. Om de har webbsida som gör många databasuppslag m.m. så laddar den långsammare än en webbsida som inte gör det.
Du kommer troligen ändå inte hamna på samma serverhårdvara som webbhotellets egen webbsida.
Björklund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-11, 16:58 #5
JensS JensS är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 203
JensS JensS är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 203
Jag tolkar det som att han testar mot sin egna sida han har på olika webbhotell så det borde ge en ganska korrekt siffra. Dock som Patrikweb skriver så är väl inte Pingdom alltid så bra att ha som jämförelse.
JensS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-11, 17:56 #6
KPK KPK är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 138
KPK KPK är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 138
Ja, det är korrekt som JensS skriver. Självklart kommer databasanrop att äta tid, men i nuläget vill jag bara se hur de olika webhotellen står i jämförelse med varandra. Givetvis går det inte att kontrollera för hur respektive server belastas över dygnets olika tider men jag tänkte mig en begränsad jämförelse över säg en vecka eller så.

Pingdom (med amerikanska servrar) är ju inget bra alternativ men vad sägs om loadimpact.com? Deras gratiskonto utgår ifrån en server i Stockholm och det är lite kul att se hur respektive webhotellserver klarar belastningen. Flera tips?
KPK är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-11, 18:05 #7
AndreasSs avatar
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 316
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare
AndreasSs avatar
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 316
Personligen tror jag du kommer få bättre tester om du kontaktar de webhotell du är intresserade av och kollar om de har någon slags testperiod. De flesta webhotell ger dig en "tillfällig" pekare som subdomän till sin egen host eller annan, den kan du testa på. Lägg upp en kopia av den app du tänker köra där och kör sen tester mot just den.

Det viktigaste brukar inte vara responstiden, där kommer nog de flesta ligga bra till. Driftsäkerheten och hastigheten mot databaser kommer göra en mycket större skillnad än +- några hundra ms.

EDIT: Svar på nedan, enklaste är väl att starta en relativt avancerad databasfråga och se hur länge det tog för den att utföras.

Senast redigerad av AndreasS den 2010-08-11 klockan 18:18 Anledning: Istället för ny post
AndreasS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-11, 18:08 #8
KPK KPK är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 138
KPK KPK är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 138
Jag har redan aktiva konton hos de berörda webhotellen. Driftsäkerheten får man ju reda på rent empiriskt antar jag, men hur kollar jag upp hastigheten mot databasen? Kan jag som webhotellkund göra det? Kommer igåg att jag kunde det när jag hade VPS-konto...
KPK är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-11, 19:33 #9
Björklunds avatar
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 594
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Björklunds avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 594
Citat:
Ursprungligen postat av KPK Visa inlägg
Jag har redan aktiva konton hos de berörda webhotellen. Driftsäkerheten får man ju reda på rent empiriskt antar jag, men hur kollar jag upp hastigheten mot databasen? Kan jag som webhotellkund göra det? Kommer igåg att jag kunde det när jag hade VPS-konto...
Du får mäta prestandan mot databasen. Kör 1000 av dina tyngsta frågor och se hur fort det går. Men eftersom webbhotellet troligen har fler kunder än dig så kan prestandan vara bättre eller sämre efter en timma.
Björklund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-14, 00:12 #10
KPK KPK är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 138
KPK KPK är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 138
Binero har ju stängt av loadimpact.com i deras Firewall... Så nu kan jag inte ens använda det för att testa belastningsgraden. Några andra tips för att dels testa webhotellets server, dels min egen hemsida och dess inre struktur?
KPK är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017