Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Tekniska frågor rörande Loopia Autobahn (NginX server)

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-05-25, 21:29 #1
Jim_Westergrens avatar
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 1 058
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jim_Westergrens avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 1 058
Standard Tekniska frågor rörande Loopia Autobahn (NginX server)

Jag ringde teknisk support på Loopia för några dagar sedan och en ung stressad kvinna svarade. Jag försökte förklara mina frågor men insåg ganska snabbt att hon inte hade kunskapen och missförstod mig. Jag gissar att det blir samma sak om jag mailar dem.

Så kanske ni kunniga här på WN kan hjälpa mig, låt se.

Jag har jobbat med att implementera Googles rekommendationer för att snabba upp sin sajt för N.nu inför lanseringen som jag planerar att göra snart.

N.nu ligger på reseller konto på Binero. Jag flyttade allt statiskt material (js, css och bilder) över till staticjw.com och jag valde Loopia Autobahn att hosta det.

Jag valde Loopia Autobahn eftersom det såg väldigt lovande ut:
http://www.mynewsdesk.com/se/pressro...windows-286695

[...] "Autobahn vilket är en klustrad och helt redundant webbserverplattform" [...]

[...] "Det som skiljer Autobahn från våra andra plattformar är att den är speciellt anpassad för statiskt material såsom html-filer, bilder och video. För sådant material är den riktigt snabb." [...]

Men till min förfäran upptäcker jag 3 saker:

1 Det sätts inga som helst expires headers(!)
2 css och js skickas inte som gzip
3 Ibland hämtas inte filen. (!!)

1. Jag vill sätta expire header på ett år i framtiden på allt statiskt material och ändra i URL om jag uppdaterar något - precis som Google rekommenderar. Jag vet hur jag gör detta med mod_expires i Apache med .htaccess men detta är en NginX server ... Vad jag hittade är detta http://wiki.nginx.org/NginxHttpHeadersModule men är detta något jag som kund kan implementera själv? Nu kollar webbläsaren hela tiden på servern efter last modified datum efter varenda fil hela tiden vilket är jäkligt onödigt, speciellt om servern ibland inte svarar ...

2. Hur kan jag se till att skicka css-filer och js-filer som gzip? Relaterad länk http://wiki.nginx.org/NginxHttpGzipModule

3. Ja ibland hänger sig skiten och det hämtas inga filer. Hänt mig 3 gånger än så länge att ingen CSS-fil laddas och det ser inte så snyggt ut ... Det kanske beror på deras attacker de har men detta var senast för 2 dagar sedan.

Jag hade tänkt att flytta staticjw.com tillbaka till Binero så att de ligger på samma IP men tyvärr stödjer inte de mod_expires. Jag mailade i början av månaden för att fråga om det går att slå på mod_expires på servern där jag har konto men fick till svar:

"Vi har tyvärr inte möjlighet att göra dessa förändringar i nuvarande miljö då vi i vår nya miljö använder Litespeed som server och vid en migrering kan vi inte behålla stöd för diverse moduler."

Det är just nu ca 8-10 tusen pageloads per dag på N.nu och jag har inte lanserat och börjat göra riktig reklam ännu. Vill gärna vara redo med detta inför lansering. Jag hoppas nå 10X detta i trafik inom ett år.

Kanske dags med molnbaserad VPS vilket jag har funderat på men jag har knappt någon kunskap vilket gör att jag inte riktigt vågar. Så fort jag ser rader med sudo kommando osv så är jag lost ...

Någon här som är insatt som kan hjälpa med mina frågor? Kan jag själv confa NginX typ som .htaccess med Apache?

Senast redigerad av Jim_Westergren den 2010-05-25 klockan 21:33
Jim_Westergren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-25, 23:48 #2
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Hej Jim, tack för senast och hoppas det är bra med dig! ( Espero que todo esta bien con tu hijo y tu mujer )

Nginx har ingen motsvariget till .htaccess, så långt jag vet har endast Apache och LiteSpeed (begränsat stöd på LiteSpeed) stöd att lägga filer med namnet, .htaccess i foldrars rot.

I mina ögon har Loopia felkonfigat Nginx, jag har kört Nginx under flera år till att förse 120 000 forum med fullt sprut på bilder, css och statiska filer via 2 stora diskservrar med stora jbods vardera och som genom parallellt filsystem skapar ett RAID1 dem emellan. Om en disk server med tillhörande diskarray går ner är allt uppe ändå. (Vilket filsystem? Hemligt )
Och de problem du nämner:
1 Det sätts inga som helst expires headers(!)
2 css och js skickas inte som gzip
3 Ibland hämtas inte filen. (!!)

Är några problem jag aldrig har haft på något sätt. Så jag förvånas över problemen och jag förvånas över att man inte gzippar, i nginx ska man ha tex. configen:

## Compression
gzip on;
gzip_buffers 16 8k;
gzip_http_version 1.0;
gzip_comp_level 9;
gzip_min_length 0;
gzip_types text/plain text/html text/css image/x-icon image/png;
gzip_vary on;

Du som användare kan göra absolut noll när det gäller att ändra eller modifiera Nginx's config eller inställningar.

Jag är medveten om att du och jag som du vet är konkurrenter, men jag delar ändå gärna med mig av mina erfarenheter till dig och jag tycker du ska börja titta på dedikerade servrar och VPS:er i molnmiljöer, även om du inte idag kan hur det fungerar måste du en dag lära dig och den dag du tar steget kommer du säga, varför gjorde jag inte detta tidigare! Du har kommit långt hittills på enkla medel (på ett sätt på samma sätt som jag en gång i tiden) och låt dig inte begränsas allför länge av vanliga webbhotell, detta är mitt varmaste råd till dig. Jag kommer ihåg själv när jag 2005 köpte min första HP DL380 server när jag nyss hade blivit utslängd från ett webbhotell och sedan dess har jag lärt mig allt i en otroligt rasande fart, och kul har det varit!

Senast redigerad av Danielos den 2010-05-26 klockan 00:25
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-26, 07:00 #3
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Citat:
Ursprungligen postat av danielos Visa inlägg
jag tycker du ska börja titta på dedikerade servrar och VPS:er i molnmiljöer, även om du inte idag kan hur det fungerar måste du en dag lära dig och den dag du tar steget kommer du säga, varför gjorde jag inte detta tidigare! Du har kommit långt hittills på enkla medel (på ett sätt på samma sätt som jag en gång i tiden) och låt dig inte begränsas allför länge av vanliga webbhotell
+1

Webbhotell har, nästan på grund av affärsmodellen, stora begränsningar som teknisk plattform. Man måste oftast acceptera ett visst mått av "en storlek passar alla". Jag tycker delade webbhotell är en bra grund för att komma igång, men när man börjar ställa högre krav på detaljer märker man ofta att det är lättare att gå över till en egen server eller VPS.

Hos många serverleverantörer kan du få servern levererad med en konfiguration du kan börja använda på en gång, och sedan kan du lära dig själv allt eftersom du gör de där detaljändringarna du vill ha.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-26, 19:42 #4
Jim_Westergrens avatar
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 1 058
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jim_Westergrens avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 1 058
Hej Kjette, Daniel och Emil!

Jag tackar så hemskt mycket för svaren.

Imorse efter att ha läst era inlägg så bestämde jag mig för att skaffa en VPS hos Glesys. Jag fick flashback från när jag var 12 och hade min Commodore 64 med kommandona cd osv ...

Ett stort tack till Christian Davén med hans artikel Hur du installerar och konfigurerar en webbserver så lyckades jag installera LAMP och få det hela att fungera.

Nu när dagen är slut har jag lyckats installera Apache modulerna expires, deflate och headers, flyttat staticjw.com från Loopia till min VPS och löst mina 3 problem som jag hade plus kunnat lägga upp wildcard subdomän och lärt mig massor. Dessutom behöver jag inte längre känna oro över att växa

Jag säger precis vad Daniel trodde - varför gjorde jag inte detta tidigare!

Tack igen!
Jim_Westergren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-26, 20:35 #5
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Bra val av vps leverantör, samt det är bra att du verkar ha valt Debian på vps:en. Nu kan du både öka vps:en vid behövs och även ta en till vps när du behöver. En annan sak är att du bör installera nginx alt. lighttpd för statiska filer och köra apache för php. Du kan även köra endast nginx, även för php med php-fpm. Men det får du ta en annan dag
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-27, 10:22 #6
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
Tror också du blir nöjd hos Glesys och jag håller dessutom absolut med i resonemanget ovan som ledde till ditt val.

Lycka till!
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-27, 12:24 #7
Jim_Westergrens avatar
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 1 058
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jim_Westergrens avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 1 058
Tack för info Daniel. Känns inte som prio just nu men sedan kanske

Ja, jag är redan nöjd. Kan inte heller riktigt fatta att det är så billigt. Betalade 3 gånger så mycket per månad för mitt reseller konto på Binero (ca 300) som jag snart inte längre kommer behöva.
Jim_Westergren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-27, 14:33 #8
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av Jim_Westergren Visa inlägg
Ja, jag är redan nöjd. Kan inte heller riktigt fatta att det är så billigt. Betalade 3 gånger så mycket per månad för mitt reseller konto på Binero (ca 300) som jag snart inte längre kommer behöva.
Tack och lov, nu har vi lyckats frälsa ännu en från webbhotellsträsket (Obs, webbhotell är bra, men inte för företag som erbjuder webbtjänster i sin tur som Jim_Westergren gör)
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-01, 12:03 #9
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 374
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 374
Citat:
Ursprungligen postat av Jim_Westergren Visa inlägg
[...] "Det som skiljer Autobahn från våra andra plattformar är att den är speciellt anpassad för statiskt material såsom html-filer, bilder och video. För sådant material är den riktigt snabb." [...]

Men till min förfäran upptäcker jag 3 saker:

1 Det sätts inga som helst expires headers(!)
2 css och js skickas inte som gzip
Får man verkligen säga så? Det är ju lögn ju. Plattformen är uppenbart inte anpassad för statiskt material om de gör såna generalfel som att inte sätta expires och inte gzippa. Låter som du blivit lurad.
Bjorne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-01, 12:29 #10
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorne Visa inlägg
Får man verkligen säga så? Det är ju lögn ju. Plattformen är uppenbart inte anpassad för statiskt material om de gör såna generalfel som att inte sätta expires och inte gzippa. Låter som du blivit lurad.
Tror inte de ljuger. Det handlar nog mer om okunskap och kaos, två av Loopias starka sidor numera.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
autobahn, expires, nginx


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017