Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Upptaxerades efter Skatteverkets Facebookjakt

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-05-24, 16:31 #1
Pkkzs avatar
Pkkz Pkkz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 112
Pkkz Pkkz är inte uppkopplad
Medlem
Pkkzs avatar
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 112
Standard Upptaxerades efter Skatteverkets Facebookjakt

Sven-Ingvar, 58, använde fel ord i statusraden - får betala 400 000 kronor mer i skatt

Bilderna du lägger upp på Facebook kan stå dig dyrt.
Skatteverket har börjat använda sociala medier för att driva in skatter.
– Det känns fruktansvärt att de snokar bland ens privata bilder, säger Sven-Ingvar Hjertenvik, 58, som upptaxerades efter Skatteverkets Facebookjakt.


Sven-Ingvar Hjertenvik, 58, driver företaget Digitala Foton och Film i Malmö, som hjälper folk att omvandla gamla foton och filmer till digital form. Till sin hjälp har han en husbil som han använder för att åka runt på mässor i Sverige och Europa för att locka kunder och utbyta erfarenheter.
”Missförstånd”
Efter en arbetsdag i Karlstad stannade Sven-Ingvar för övernattning med husbilen i Örebro. Innan han gick och la sig postade han en bild på Facebook och skrev ”semester genom Sverige” som kommentar. Då slog Skatteverket till. Enligt myndigheten var bilden tillsammans med bilens körjournal bevis på att Sven-Ingvar använder husbilen – som är skriven på företaget – privat.
Skatteverket beslutade därför att upptaxera företaget och han själv personligen med drygt 400 000 kronor.
Men enligt Sven-Ingvar är allt ett missförstånd. Han säger att han felaktigt använt ordet semester, när det egentligen rörde sig om en vila efter en arbetsdag.
– Det är enklare att skriva ordet semester, men jag gjorde fel och det försökte jag förklara för Skatteverket, men de lyssnade inte. I stället tog de skärmdumpar på bilden och använde konstigt nog som bevisning.
Ovanligt
Fallet överklagades till Förvaltningsrätten, som dock gick på Skatteverkets linje: Facebookbilden är ett bevis på att bilen användes privat.
Sven-Ingvar kan inte förstå rättens bedömning, och kommer att överklaga beslutet till Kammarrätten.
– Jag kan tycka att det är lite underligt att Skatteverket går in bland ens privata bilder och letar bevis och sen drar egna slutsatser. Jag hade precis börjat använda Facebook och ville vara lite social, men det blev ju väldigt dyrt.
På Skatteverket vill man inte kommentera det enskilda ärendet.
– Men vi har en skyldighet att utreda skatteärenden och då är social medier en del informationskällorna vi använder. Men det är inte särskilt vanligt att det sker, säger Anders Bäck, enhetschef på Skatteverket.


Källa: http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article16839634.ab

Vad tycker ni om detta ?
Pkkz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-24, 17:14 #2
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Jag har inte direkt någon kommentar till ovanstående fall. Men många gånger när det gäller Skatteverket så kan man känna sig helt rättslös. Hamnar man under deras lupp så är man redan dömd.

Jag har själv drabbats av deras häxjakt när de körde ett "Internetprojekt" för 4 år sedan, många på WN blev granskade. Det kom hem två personer från Skatteverket och korsförhörde mig om domännamn och webbplatser. De körde utdrag från privatkontot och företagskontot och tog godtyckligt ut olika transaktioner som de menade på att va relaterat till mig verksamhet. Det kunde handla om att jag lånat ut en tusenlapp till en kompis som sedan betalt tillbaka denna - dessutom kunde det vara 2 år tillbaka. Inte lätt att komma ihåg vad en transaktion så långt tillbaka handlar om. Det blev ett ganska stort arbete med att leta upp alla transaktioner och begära extramaterial från banken och därefter lägga fram underlag för vem betalningarna kom från, alltså bevisa min oskuld. Därefter ströks dessa transaktioner när jag lagt fram bevisning för att de var privata och helt irrelevanta för deras granskning..

Det är viktigt att folk betalar skatter, men samtidigt lika viktigt att man kan känna sig trygg som medborgare. När det gäller Skatteverket så är det tyvärr så att det är inte de som ska bevisa din skuld, utan du som ska bevisa din oskuld.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-24, 21:57 #3
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
Citat:
Ursprungligen postat av daniel_ Visa inlägg
Det är viktigt att folk betalar skatter, men samtidigt lika viktigt att man kan känna sig trygg som medborgare. När det gäller Skatteverket så är det tyvärr så att det är inte de som ska bevisa din skuld, utan du som ska bevisa din oskuld.
Fast det kan jag förvisso hålla med om. Om vi nu håller oss till gubben med husbilen så är det ju upp till honom att verkligen bevisa att husbilen enbart användes i företaget och inte privat. Läser man hans uttal så säger han "Jag har precis börjat använda facebook". Går man in på deras facebooksida står det "Gick med i Facebook den 7 juli 2011". Det vill jag inte kalla "ny" användare.
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-25, 00:45 #4
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
BarateaUs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
Behöver jag vara orolig om jag tar ett par öl med kollegor som man nämner som vänner på facebook när man säger "ute och tar en stänkare men en polare" fast man är på jobb relaterande tjänsteresa fast utanför arbetstid? Eller gäller detta enbart om man råkar säga att man har "Nice semester i solen" då folk tenderat att salta kommentarerna på FB i enlighet med vart dem är och vad de gör? En kall macka på väg till jobbet via Kastrup kan ses som en semester och bjud mat beroende på hur man själv får det att framstå.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-25, 01:38 #5
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Bara om du betalar med firmakortet eller frugan är med på tjänsteresan på Maldiverna.

Det är ingen förmån att ta en öl på kvällen med polare när man är på tjänsteresa. Däremot är det en förmån att ha en husbil som ägs av företaget och som man även använder privat.

Sen är det ju lite sjukt att ett facebookinlägg är bevis nog för detta, då borde felaktiga svar från servicejouren gälla omvänt som bevis eller vad någon som jobbar på skatteverket säger på fyllan.

Citat:
Ursprungligen postat av BarateaU Visa inlägg
Behöver jag vara orolig om jag tar ett par öl med kollegor som man nämner som vänner på facebook när man säger "ute och tar en stänkare men en polare" fast man är på jobb relaterande tjänsteresa fast utanför arbetstid? Eller gäller detta enbart om man råkar säga att man har "Nice semester i solen" då folk tenderat att salta kommentarerna på FB i enlighet med vart dem är och vad de gör? En kall macka på väg till jobbet via Kastrup kan ses som en semester och bjud mat beroende på hur man själv får det att framstå.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-25, 03:01 #6
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Ciffans avatar
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Det är svårt att veta vad som ligger bakom på enbart en artikel i Aftonbladet. Det jag reagerade på var "bilden tillsammans med bilens körjournal". I artikeln nämns sedan inget om körjournalen vilket gör att jag undrar om det kan ligga något där som vi inte får veta.
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-25, 03:10 #7
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Har företaget en bil som enbart används för företagets arbetsresor så behöver man inte ens ha körjournal, enligt gällande lagstiftning.

Körjournal behövs enbart om bilen delvis används för arbetsresor och delvis för privatresor.

Så det är ju oftast enklare att ha en egen privatbil och att företaget har en egen företagsbil, så slipper man bekymret med körjournal.

Men det är ju dumt att skriva på ett öppet forum på internet om man har något att dölja.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-25, 12:00 #8
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av MusikMixen Visa inlägg
Fast det kan jag förvisso hålla med om. Om vi nu håller oss till gubben med husbilen så är det ju upp till honom att verkligen bevisa att husbilen enbart användes i företaget och inte privat. Läser man hans uttal så säger han "Jag har precis börjat använda facebook". Går man in på deras facebooksida står det "Gick med i Facebook den 7 juli 2011". Det vill jag inte kalla "ny" användare.
Han behöver ju inte ha använt Facebook trots att han registrerat sig då Tänker inte ta ställning till om Sven-Ingvar gjort fel eller inte då det är omöjligt för oss att veta. Den omvända bevisbördan är emellertid egentligen ingen bra idé i mina ögon. Det gör ofta att helt oskyldiga småföretagare blir tvungna att ägna dyrbar tid och energi åt att försöka bevisa sin oskuld, tid som istället kunde använts till företagets verksamhet och ökade skatteintäkter för staten.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017