Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Uppskattning av intäkter...

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-08-06, 15:02 #1
saflund saflund är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 229
saflund saflund är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 229
Den rika släktingen i min familj är intresserad av mina webbprojekt och har bett mig om lite
presentationer då han ev vill investera en del pengar. Det han vill se är affärsidé,
utvecklings/driftkostnader och uppskattade intäkter.

Problemet för mig är att uppskatta intäkter. Som exempel kan jag ta den idé jag tänkte
presentera först för honom. Det är en engelskspråkig katalogsida (många pageviews) där
intäkterna ska komma från annonsering och i senare skede submits av info. Målgruppen
är utvecklare/programmerare. Jag har gjort en noggrann research för att se vad det finns
för konkurrens men kommit fram till att det inte finns något liknande idag.

Det jag kommit på hittills är att jag skulle kunna undersöka vad relaterade keywords/ads
ger idag per klick/exponering och sen visa en ungefärlig skala på hur mycket man kan tjäna
på klick/exponeringar vid en viss besöksvolym.

XXX views /dag = XXX kr/dag
XXXX views /dag = XXXX kr/dag
XXXXX views /dag = XXXXX kr/dag

Tror ni att detta är ett bra sätt att i alla fall visa hur mycket man skulle kunna tjäna?
Om någon har ett bättre förslag på hur jag skulle kunna uppskatta intäkter skulle jag bli jätte glad.
saflund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-06, 19:29 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Vad investeraren vill veta är hur mycket du kommer att sälja för i kr och ören. Han ger fullkomligt blanka attan i hur många klick det är....

Du behöver ta reda på hur stor marknaden för denna typ av tjänster är idag inom vissa regioner som Sverige, Småland Nordeuropa och globalt. Vilka är dina konkurenter och vilka priser de har är mycket viktigt att veta.

Vad är det som är unikt med just din affärsidé, vad är det som berättigar dig att finnas på marknaden? Varför ska en kund välja ditt företag och inte en konkurent? Varför ska de köpa din tjänst över huvud taget? Vad tjänar kunden i kr och ören på att handla av dig (även jämfört med att handla av värsta konkurenten).

Kom INTE med ett "lägre pris" än konkurenterna för det är inget du kan bygga ditt företag på. Du måste ha något i din tjänst som konkurenterna inte kan erbjuda. Kommer du in på marknaden och dumpar prist så kan dina största konkurent sänka sitt och så har hela exostensen för ditt företag försvunnit. Hitta vad som kallas "competitive advantage" dvs konkurensfördelar som konkurentera inte klarar av på minst ett halvår.

Ta reda på riktiga kunder som du kan ha som diskussionspartner när du utformar din affärsplan. Dessakunder är guld värda. Försök förstå vad de 5 största saker de värdesätter mest hos en leverantör (priset brukar ligga på 6:e plats).

Det finns en mall för affärsplan som används generellt i näringslivet som du kan hitta på www.connectsverige.se eller så får du gå in i google och söka på "att skriva en vinnande affärsplan" så här heter filen http://www.connectsverige.se/obj/doc...b101679436.pdf

Jag har hjälpt ett antal småföretagare med affärsplaner och kalkyler och jag hjälper gärna till.

Några vanliga fallgropar:

- För högt uppskattade intäkter
- För lågt uppskattade kostnader
- Helt orealistiskt lågt kalkylerade löner och lönebikostnader
- har glömt många stora kostnader
- har glömt att räkna med kreditförluster!!!
- har glömt att räkna med kontorslokal!!!
- Räknar inte med att ta ut marknadsmässig lön för ägaren
- Tror att man kan debitera mer än 1200 timmar per år
- Räknar inte med administrationstid och kostnader

m.m.

Har man anställda bör man minska sin egen arbetstid från 1200 med 100 timmar per anställd och år, för att se vad det kostar att ha personal.

Räkna med en vanlig anställds marknadsmässiga lön med ett påslag på minst 25% om man är företagare. Tänk på att man som företagare egentligen ska jämföra en står del av sin lön med en VD-lön och man bör titta på den översta kvartilen i lönejämförelser eftersom man som företagare har en betydligt högre skicklighet än en normal anställd.

Om vi tar ett exempel:

En genomsnittlig anställd webbadministratör kanske har 20000 kr per månad medan en företagare bör ha minst 25000 kr. Räkna med arbetsgivaravgifter på 32,46%+17% tjänstepension (eller andra förmåner). På stockholms universitet räknar man med att forskare (jämförbart med företagare fast de är anställda) får 33-35% tjänstepension dvs man får en sammanlagt lönebikostnad på 32,46%+35%=>67,46% dvs multiplicera lönen med 1,6746 sen har man dessutom semesterpåslag så en formel jag brukar räkna med ser ut så här Lön*1,6746*12,2=>Lönekostnad.

I det här konkreta fallet skulle det bli 25000*1,6746*12,2=>510570 kr/år.

Sen har du kostnader för din arbetsplats minst 120 000 kr per år då är vi uppe i 630570 kr per år. Då har jag som du ser inte räknat in webbhotellets särkostnader. Detta skulle kunna vara en vanlig datakonsults kostnader.

Sen ska du räkna med kreditförlusten 8% av omsättningen, annonsering & försäljningskostnader (som tillsammans kan uppgå till ca 40% av omsättningen i ett vanligt produktsäljande företag). För ett webbhotell bör du nog räkna med minst 20% av omsättningen i marknadsföringskostnader och ca 20% i övriga försäljningskostnader (lön och provision till säljare). Använder du återförsäljare kan du använda dessa 40% att ge rabatt med men var föriktig med rabatter i början så du behåller din handlingsfrihet.

Sist men inte minst måste du räknamed ditt företags vinst. Ju störr risk desto större vinst, för ett webbhotell bör du nog ha minst 20% av omsättningen efter skatt i vinst. Skatten på aktiebolag är 28% så då får vi formeln 20/(1.0,28)=20/0.72=28% av omsättningen.

Nu har vi 8%+20%+20%+28%=76% av omsättningen som går bort i "rörliga försäljningskostnader, vinst, skatt och kreditförluster".

Om vi även antar att du har ca 200000 kr i övriga fasta omkostnader (servrar, rack, trafik, licenser m.m) för ditt webbhotell så får vi 630570+200000=830570 kr i fasta kostnader och ett budgeterat försäljningskrav på 830570/(1-76%)=830570/0,24=3 460 708 kr/år.

Då har du iofs råd att anlita en extern säljare som får kosta max 20% av omsättningen (692141 kr) inkl arbetsgivaravgifter.

Investeraren vill se att siffrorna är realistiska och som du ser ovan så är det många kostnader och omständigheter man lätt glömmer att räkna med.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-06, 19:59 #3
Starwebs avatar
Starweb Starweb är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 332
Starweb Starweb är inte uppkopplad
Flitig postare
Starwebs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 332
Wow! Det var nog det mest konkreta och utförliga svaret jag sett på minst 4-5 månader här på WN.
Jag kan bara buga ConnyWesth!

För att bidra till tråden kan jag säga att även www.nyforetagarcentrum.se har en MYCKET utförligt häfte om hur man gör sin egen affärsplan, som man kan skriva ut ett beställa på adressen http://www.nyforetagarcentrum.se/starta/affar.shtml

Gällande views/clicks etc så är det precis så. Investerare struntar fullkomligt i sådan information, såvida de inte tidigare varit webbutvecklare tidigare eller dylikt... Ge honom realistiskt uppskattade siffror utifrån din målgrupp och marknadsdel (eller uppskattad marknadsdel i framtiden).
Starweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-06, 21:32 #4
saflund saflund är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 229
saflund saflund är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 229
Till att börja med vill jag tacka för den utförliga infon.

De flesta av mina projektideer är rena katalogtjänster och gratis för besökaren. Den primära intäktskällan kommer att vara annonser. För att förtydliga mig lite så är alltså det jag söker ideer på hur jag kan räkna ut just intäkter från reklam. Det är precis det min investerare är intresserad av.
saflund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017