Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Bilförsäkring

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-02-21, 12:32 #11
Tarass avatar
Taras Taras är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 135
Taras Taras är inte uppkopplad
Medlem
Tarass avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 135
Citat:
Originally posted by rhuse@Feb 21 2009, 03:10
Avtalsrätt är väl inte min starkaste sida men om jag inte minns helt fel så har företag inte rätt att ändra avtalsvillkor till konsumentens nackdel utan att i skälig tid informera om det och möjliggöra för kunden att säga upp avtalet. I fall med hyreshöjningar tror jag att de måste meddelas minst 3 månader innan de träder i kraft och ännu tidigare om uppsägningstiden är längre än 2 månader. Men som sagt, avtalsrätt är inte min starka sida och jag har tyvärr ingen större lust att slita fram de där tungrodda lagtextkompendierna. Du kan ju alltid kolla med konsumentombudsmannen om du vill ha ett säkert svar.
Jag tror inte att Volvia har ändrat avtalet. Om du läser igenom avtalet hittar du förmodligen ett avsnitt om riskzoner.
Försäkringspremien för bilar beräknas dels på bilen, dels på din ålder/tidigare körhistorik, men också på vart du bor. Flyttar du från landet in till storstan kommer premien att höjas, vilket också brukar framgå i avtalet.

Att ställa av bilen kommer troligtvis inte påverka din bindningstid på försäkringen, men du slipper betala så länge den är avställd. Är tveksam till att avtalet kommer sägas upp innan bindningstiden är slut bara för att du ställer av bilen, speciellt om det rör en nyare bil.
Taras är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-21, 23:00 #12
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
Ja, premien beror mycket på var du bor. När jag bodde i ett mindre samhälle så var min premie 500:- billigare (halvförsäkrad) per halvår bara på grund av att det var glesbygd.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-22, 08:32 #13
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
En variant är att gå över till autogiro per månad och sen när de har ändrat och dragit den första månaden så tar man bort godkännandet och skiter i att betala räkningen. En månad och sen kommer brevet där det står att de avslutar försäkringen om man inte betalar. Så är man av med det försäkringsbolaget och samma dag som försäkringen upphör kan du ta en ny i vilket försäkringsbolag du vill.

Inte snyggt men det fungerar.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-22, 18:41 #14
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
pokerstjärnas avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
Citat:
Originally posted by FredrikMH@Feb 19 2009, 18:18
Jag är en av dem unga "ärliga" som valt att ställa bilen på sig själv och därmed en högre försäkring. Men jag har flyttat i vinter och nu kom en ny faktura där försäkringsbolaget (Volvia) valt att öka min årspremie med 3000kr - samtidigt som andra försäkringsbolag har sänkt sina premier för mig.

Exempelvis vill nu Volvia ha 16 000kr/år för helförsäkring - mot deras tidigare 13 000kr.

Atava har sänkt sitt pris och erbjuder nu 8 300kr/år för helförsäkring. Förmodligen för att jag precis paserat 24år.

Nu till problemet. Jag visste inte (för jag inte läst så noga) att man binder försäkring på 1 år och jag har valt att betala per halvår så mitt går alltså inte ut förrän i Augusti 09. Detta fick jag reda på när jag ringde Volvia för att ifrågasätta deras ökade pris. Enligt henne har jag ingen möjlighet att avbryta detta och är tvingad till att betala. Nu undrar jag hur de kan öka priset pågrund av att jag flyttat och samtidigt inte ge mig möjligheten att gå ur avtalet. De skulle ju lika gärna kunna säga att jag ska betala 50 000kr/år. I mina öron låter det inte helt rätt och att man ska behöva utnyttja kryphål för att komma förbi detta är ju sanslöst. Exempelvis skriva över bilen på någon annan och sen tillbaka på mig.

Någon som har bättre koll och kan ge råd i fråga?
Jag betalar närmare 42 000 per år för min bil.
Är under 25 och har bilen på mig.
Men nu undrar jag, vad har du för bil och vart bor du?
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-22, 20:26 #15
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 680
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 680
42T i försäkring på en bil ?? Det är ju inte klokt. Tacka moderaterna he he
biokonsult är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-22, 21:00 #16
daniel234 daniel234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 666
daniel234 daniel234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 666
Det funkar att ställa av den och teckna försäkring hos annat bolag.

Jobbar själv på försäkringsbolag så jag vet!
daniel234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-25, 07:08 #17
EBproductions EBproductions är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 76
EBproductions EBproductions är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 76
Citat:
Originally posted by FredrikMH@Feb 19 2009, 19:18
Jag är en av dem unga "ärliga" som valt att ställa bilen på sig själv och därmed en högre försäkring. Men jag har flyttat i vinter och nu kom en ny faktura där försäkringsbolaget (Volvia) valt att öka min årspremie med 3000kr - samtidigt som andra försäkringsbolag har sänkt sina premier för mig.

Exempelvis vill nu Volvia ha 16 000kr/år för helförsäkring - mot deras tidigare 13 000kr.

Atava har sänkt sitt pris och erbjuder nu 8 300kr/år för helförsäkring. Förmodligen för att jag precis paserat 24år.

Nu till problemet. Jag visste inte (för jag inte läst så noga) att man binder försäkring på 1 år och jag har valt att betala per halvår så mitt går alltså inte ut förrän i Augusti 09. Detta fick jag reda på när jag ringde Volvia för att ifrågasätta deras ökade pris. Enligt henne har jag ingen möjlighet att avbryta detta och är tvingad till att betala. Nu undrar jag hur de kan öka priset pågrund av att jag flyttat och samtidigt inte ge mig möjligheten att gå ur avtalet. De skulle ju lika gärna kunna säga att jag ska betala 50 000kr/år. I mina öron låter det inte helt rätt och att man ska behöva utnyttja kryphål för att komma förbi detta är ju sanslöst. Exempelvis skriva över bilen på någon annan och sen tillbaka på mig.

Någon som har bättre koll och kan ge råd i fråga?
Antingen skriver du över den på någon annans namn sedan tillbaks till ditt, eller så ställer du av den och ställer på den direkt bara.
EBproductions är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-25, 08:13 #18
jompers avatar
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 132
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
jompers avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 132
Byta ägare känns rätt dumt, det förstör ju bilens historik litegrann i onödan.

En bil som haft 2-3 ägare är mer lättsåld än en som haft några till.
jomper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-26, 00:01 #19
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
Citat:
Originally posted by jomper@Feb 25 2009, 08:13
Byta ägare känns rätt dumt, det förstör ju bilens historik litegrann i onödan.

En bil som haft 2-3 ägare är mer lättsåld än en som haft några till.
Ja och min har redan 7 ägare och är så pass "ny".

Det är en Volvo S40 T5 -04 som jag kör för er som undrar. Ska ställa av bilen inatt med deras e-tjänst och meddela Volvia imorgon.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-26, 10:25 #20
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 462
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 462
Prata med din handläggare på försäkringsbolaget. Undersök alla möjligheter. Har bytt nästan allt till Trygg Hansa där jag upptäckte vi fick rabatt för att vi var med i SIF, rabatt för att vi även hade husförsäkringen plus lite extra rabatt så att den sista försäkringen vi hade hos ett annat bolag också blev betydligt billigare. Precis som andra skriver här är det bara människor så ring och tala med dem och använd din snällaste röst så funkar det nog.
claes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017