Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Binero ändrar DNS-data utan förvarning?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-12-04, 17:34 #11
Normans avatar
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 589
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Normans avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 589
Hade en kund idag som klagade på att mail studsade med "recepient user unknown" .

Visade sig vara att de hade domänen i Bineros DNS system och Bineros system defaultat tillbaka A record för mail.domänen till sin egen mailservers IP , och samtidigt låg den andra A recorded för mail.domänen mot kundens exchange-server.

Simple psuedo:
MX 5 mail.domän
A mail.domän bineros IP (bineros mailserver)
A mail.domän vårat IP (exchange servern)

Så verkar vara något knas iallafall. Kund säger att dom inte varit inne och ändrat i DNS på väldigt länge men att problemet började idag.
Jag vet att jag kollat för länge sedan att bara A record mot vår exchange server låg med där, så det är något som hänt.
Norman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-12-04, 19:16 #12
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Det är synd att det inte finns några riktigt bra färdiga kontrollpaneler.
Jag skulle önska att det fanns någon modulär open source-kontrollpanel som man enkelt kan göra egna moduler till för att byta ut eller extenda de delar där man behöver speciallösningar och där det finns stora möjligheter till customisering i front end.
Gärna i någon form av (H)MVC-struktur.

Som leverantör vill man ha den kontroll och flexibilitet som en open source-lösning kan ge utan att behöva utveckla allt ifrån grunden samtidigt som det finns möjligheter att göra sin egen grej av det.

Som det är nu, är väl kanske Atomia det minst dåliga alternativet.

Senast redigerad av pelmered den 2013-12-04 klockan 19:18
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-12-05, 08:58 #13
Binero Binero är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 149
Binero Binero är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 149
Hej Norman!

Jag har inte lyckats återskapa problemet, men troligen har kunden haft mailtjänsten hos oss aktiverad. Om man sen ändrar något med webbplatsen (exempelvis lägger den som en forward) så kan det påverka dns-pekningar.

Om kunden hör av sig till [email protected] eller om du pm:ar domännamnet här, så gräver vi gärna vidare i vad som hänt.

MVH
Christer
Binero är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-12-05, 11:10 #14
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Det är synd att det inte finns några riktigt bra färdiga kontrollpaneler.
Jag skulle önska att det fanns någon modulär open source-kontrollpanel som man enkelt kan göra egna moduler till för att byta ut eller extenda de delar där man behöver speciallösningar och där det finns stora möjligheter till customisering i front end.
Gärna i någon form av (H)MVC-struktur.

Som leverantör vill man ha den kontroll och flexibilitet som en open source-lösning kan ge utan att behöva utveckla allt ifrån grunden samtidigt som det finns möjligheter att göra sin egen grej av det.

Som det är nu, är väl kanske Atomia det minst dåliga alternativet.
Det är väl det som är Atomias stora brist (i likhet med alla andra färdiga lösningar?), förutom att det är segt som sirap och byggt för en enda domän då Inget webbhotell har möjlighet att sticka ut med något eget utan det lutar just nu åt att bli en samling svenska webbhotell där man väljer mellan Espresso House, Barista eller Coffeehouse By George. Visst är de lättillgängliga och det finns fortfarande små skillnader men annars är det ungefär samma trista fabrikstillverkade utbud hos samtliga. Tacka vet jag de som satsar på egna lösningar.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2013-12-05 klockan 11:47
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017