Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Bankfällan - Dokument inifrån (SVT)

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-04-27, 10:08 #1
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
Snubblade över detta i E24 idag och rekommenderar en titt:
http://svtplay.se/t/103466/dokument_inifran

Det krävs inte mycket mer än en högstadieutbildning för att förstå att det de gjorde skulle gå åt pipan. Hur kan man vara så naiv och dum som ekonom när man "leker" med andras pengar. Som bank borde man ändå har ett ansvar över dessa pengar - något Swedbank helt misslyckats med. Deras risktangande är... Skamligt...

Jag har tidigare inte riktigt satt mig in i vilka de egentliga orsakerna är bakom Swedbanks problem... men jag trodde inte det var så här illa.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-27, 11:12 #2
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
Swedbanks svar:

http://www.swedbank.se/sst/inf/out/infOutW..._758452,00.html

#Edit:

Efter att ha sett dom 10 första minuterna, så ifrågasätter jag reklamen. Lägenheten som oljekälla?
Bara ett arbetsgivarintyg som bakgrund för att ta lån?

Det känns som om swedbank (och andra bankerna) skjuter sig själva i foten.
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-27, 11:13 #3
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Man har har börjat att kritisera Swedbank, redan för flera månader sedan, dock tycker jag att man har varit lite för tam i sin kritik mot dom, och Swedbank har hela tiden sagt att allt är som det ska och det finns inga problem. Vi har nog inte sett slutet av detta och Swedbank är tyvärr Sveriges bidrag till finanskrisen.

I Swedbanks svar försöker man kasta vatten för att släcka en oljebrand, och det lär ju inte fungera.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-27, 11:20 #4
Weaver Weaver är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 403
Weaver Weaver är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 403
Verkar som det är läge att åka till Riga och köpa avsatta leasingbilar för halva priset
Weaver är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-27, 11:28 #5
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Originally posted by Weaver@Apr 27 2009, 11:20
Verkar som det är läge att åka till Riga och köpa avsatta leasingbilar för halva priset
Oj, det kanske hade varit något, vi kanske kan samla ihop några på wn och åka tillsammans?
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-27, 12:11 #6
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
Det framgick rätt tydligt att bankens eget system och personalpolitik blev som en katalysator. Bankens bonussystem var kryddat med incitament för ogenomtänkta och förhastade utlåningar.

Det var ju rätt märkligt att ingen i den egna organisationen reflekterade över det!

Chefen för Swedbank i Riga sa ju att han trodde moder bolaget i Sverige hade hur mycket pengar som helst. Att det bara var att lyfta på luren till Stockholm och skicka mer pengar!

Hansabank hade ju tidigare ett tak på 120% men den nya ägaren hade tagit bort det...

Det är lätt att vara efterklok så här i ett forum på Internet i efterhand, men att INGEN i de egna leden, varken i Sverige eller i Lettland, såg det sjuka i den företagskultur som växte fram förvånar mig mycket.

Det fanns kanske dom som såg... Men dom fick väl inga ryggdunkar direkt och när det gällde bonusar så hamnade dom långt efter kollegorna. Det är sjukt och det borde "folket i huset" fattat.
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-27, 14:05 #7
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Beteendet är typiskt för folk som arbetar med ekonomi på det abstrakta planet. Swedbank är dock långt ifrån unikt i Sverige, du hittar liknande brist på omdömme hos t.ex. SEB.

Frågan är dock om det inte är politikernas (i.e. vårat) fel - det finns helt enkelt för dåliga regler som reglerar liknande bluffmarknader.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-27, 16:11 #8
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Bankerna är som lejon på en circus där regeringen är som lejontämjaren, om lejontämjaren misslyckas blir han uppäten. Det är helt uppenbart att man inte kan tillåta bankerna göra vad som helst, gång på gång har visats att bankernas misstag kan få länder och tom hela världen på fall.
Bankerna kan få enorma vinster om dom lyckas och dom har skattebetalarnas pengar som riskkapital om det misslyckas, dvs det är en vinna/vinna situation för bankerna, går det bra blir dom rika, går det dåligt gör det ingenting för skattebetalarna täcker upp förlusterna.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-27, 16:55 #9
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 824
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 824
Citat:
Originally posted by danielos@Apr 27 2009, 16:11
Bankerna är som lejon på en circus där regeringen är som lejontämjaren, om lejontämjaren misslyckas blir han uppäten. Det är helt uppenbart att man inte kan tillåta bankerna göra vad som helst, gång på gång har visats att bankernas misstag kan få länder och tom hela världen på fall.
Bankerna kan få enorma vinster om dom lyckas och dom har skattebetalarnas pengar som riskkapital om det misslyckas, dvs det är en vinna/vinna situation för bankerna, går det bra blir dom rika, går det dåligt gör det ingenting för skattebetalarna täcker upp förlusterna.
Helt korrekt, vinnare är i slutändan är banken, det är ju dom som har säkerheter som fastigheter, lägenheter osv. Å vi skattebetalare kan ju gott rädda banken iaf det går helt åt skogen.

Helt sjukt.
rocky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-27, 17:41 #10
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
Ja, det är ju måttligt roligt att vara kund i Swedbank. Jag har i och för sig länge tyckt att deras avans har varit oskäligt hög, att fonder och tjänster kostar mer än vad som är sunt... Denna senaste dokumentär förändrar ju inte den saken.

Det är svårt att byta bank, men jag tänkte börja med att öppna plats för mina fonder på Avanza, som jag har fått för mig ska vara ett aningen mer sundare alternativ till Swedbank.
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017