Kom ihåg mig?

Hur mycket är hemsidan värd?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2021-12-05, 12:56 #1
jakoobs avatar
jakoob jakoob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 486
jakoob jakoob är inte uppkopplad
Flitig postare
jakoobs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 486
Standard Hur mycket är hemsidan värd?

Finns en tråd för domännamn som jag tycker är bra. Men att få en hel hemsida värderad är bra ut flera aspekter.

Posta hemsidor och få dem värderade. Ju mer information du lämnar ju bättre blir värderingen.

jag börjar med min nya hemsida:

jakob.education
ålder 3 månader
ingen rank
ungefär 3000 länkar till den.
66 k ord med olika texter.
jakoob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2021-12-05, 14:40 #2
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Citat:
Ursprungligen postat av jakoob Visa inlägg
Finns en tråd för domännamn som jag tycker är bra. Men att få en hel hemsida värderad är bra ut flera aspekter.

Posta hemsidor och få dem värderade. Ju mer information du lämnar ju bättre blir värderingen.

jag börjar med min nya hemsida:

jakob.education
ålder 3 månader
ingen rank
ungefär 3000 länkar till den.
66 k ord med olika texter.
Oj fin design, älskar produktbilderna som rör sig uppåt, är det woocommerce?
Lindalicious är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2021-12-05, 15:26 #3
jakoobs avatar
jakoob jakoob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 486
jakoob jakoob är inte uppkopplad
Flitig postare
jakoobs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 486
Citat:
Ursprungligen postat av Lindalicious Visa inlägg
Oj fin design, älskar produktbilderna som rör sig uppåt, är det woocommerce?
Precis det är wocommerce
jakoob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2021-12-06, 11:19 #4
kworl kworl är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2019
Inlägg: 17
kworl kworl är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2019
Inlägg: 17
Med risk för att låta lite pessimistisk skulle jag säga 0 kr för gemene man. Däremot går sidan säkert att sälja till “rätt köpare”, men svårt för oinsatt i din nisch att säga för vad.

Hemsidor värderas i princip alltid utifrån intäkter vinst. För affiliatesidor är praxis 30 - 50 x mandatvinsten, som ofta är ungefär samma som månadsintäkten. Din sida har 0 kr i intäkter vilket för en generell köpare som mig blir 0 kr i värdering om jag inte känner till nischen väldigt bra, vilket jag inte gör.

Att värdera det faktiska innehållet på dina kurser och ditt content är väldigt svårt för någon utan väldigt bra koll på just den branschen. Värdet kan vara flera hundra tusen/miljoner om det är riktigt bra content som är lätt att sälja, men även 0 kr om det är dåligt och svårsålt.

Sidor helt utan intäkter är helt enkelt mycket svårare att sälja. I ditt fall skule jag också säga att:
- Domännamnet gör antalet potentiella köpare lägre, både ovanlig toppdomän + att det är ditt namn
- Även om du har 3 000 länkar är det i princip uteslutande Web 2.0 / spam. Få kvalitativa do-follow länkar som är svåra att få.

Åter till multipelvärdering. Folk som köper ju affiliatehemsidor gör det inte för skojs skull. De gör det som en investering för att tjäna pengar.
En grundtanke ska därför vara att sidan ska ha förbättringspotential så att man kan sälja den för mer pengar, alternativt behålla den länge utan att den tappar sina intäkter så att man får tillbaka sin investering.

Nedan hittar du faktorer som påverkar multipeln:
1. Potential att bygga ut sidan. T.ex. en sida som heter “bästaskruvdragaren.se” kan inte handla om så mycket mer än symaskiner. Heter den däremot “verktyg.se” är det rimligt att kunna skriva om alla typer av verktyg. Heter den “tools.com” kan man dessutom bygga ut den i andra länder än Sverige.
2. Är länkprofilen stark och naturlig. Dvs är risken låg för att sidan får en penalty, är den svår att imitera för konkurrenter etc. Hur hållbar är konkurrensfördelen från ett länkperspektiv.
3. Kvalitet på content/design. Är det låg kvalité på content/design behöver det göras om/slipas till, vilket kostar tid och pengar. Detta gör att det kostar tid och pengar att fila på befintligt innehåll. Är det befintliga innehållet bra så kan man istället fokusera på att bygga ut sidan istället.
4. Utveckling och historik. Har sidan en växande trend istället för en negativ trend. SEO skiljer sig lite från aktier gällande trender. Historisk utveckling korrelerar ofta med framtida performance (såklart med undantag), framförallt om trenden är negativ.
5. Ålder på sidan. Äldre sidor är mer värda än nystartade sidor.
6. Andra intäktsmodeller än affiliate. Har sidan email-listor, ads-kampanjer, direkttrafik etc. Detta minskar exponering mot Google-uppdateringar.
7. Exponering mot enskilda affilite-program. Har du endast en affiliatepartner och få/inga bra alternativ är en betydande risk att deras ersättning försvinner/de tar bort sitt affe-program.
8. Stabilitet på intäkter. Är intäkterna volatila eller relativt stabila?
9. Förbättringspotential “low hanging fruit”. I vissa fall är det negativt om inte allt är perfekt. T.ex. finns det quick-wins att göra som inte är alltför omfattande är det positivt i köparens ögon. T.ex. om man kan förhandla upp ersättning från partners, fixa till internlänkning, pagetitles, bygga ut en mindre mängd artikel för uppskattat god vinst på kort sikt är det något som kan höja värdet lite.

Finns såklart mer att skriva om men skulle säga att detta är det viktigaste.
Mer att läsa här:
https://feinternational.com/blog/aff...ite-valuation/

För att återigen vara lite pessimistisk tror jag dessvärre inte särskilt många kommer vilja dela sina sidor här. De flesta inom SEO i Sverige är väldigt restriktiva med att dela URL:er, och framförallt intäkter.
Är en blandning av att inte locka konkurrenter till ens nischa och jante-lagen.
kworl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2021-12-10, 19:19 #5
Rbin Rbin är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 393
Rbin Rbin är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 393
Citat:
Ursprungligen postat av jakoob Visa inlägg
ålder 3 månader
ingen rank
ungefär 3000 länkar till den.
66 k ord med olika texter.
3000 länkar på tre månader? Nu är jag ingen expert på länkar men känns överflödigt..
Rbin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2021-12-10, 20:52 #6
Kackalorum Kackalorum är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2018
Inlägg: 199
Kackalorum Kackalorum är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2018
Inlägg: 199
Sidan är snygg men att blanda engelska och svenska hejvilt lär inte hjälpa till i någon ranking eller värdering.
Kackalorum är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2021-12-19, 16:15 #7
jakoobs avatar
jakoob jakoob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 486
jakoob jakoob är inte uppkopplad
Flitig postare
jakoobs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 486
Citat:
Ursprungligen postat av Rbin Visa inlägg
3000 länkar på tre månader? Nu är jag ingen expert på länkar men känns överflödigt..
Det är en sida som bytt domän. Men har ångrat mig kommer inte göra 301 ifrån den gamla däremot ha kvar den och ha två sidor, Vilket kommer göra att det blir några hundra länkar istället för några tusen.
jakoob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2021-12-19, 16:16 #8
jakoobs avatar
jakoob jakoob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 486
jakoob jakoob är inte uppkopplad
Flitig postare
jakoobs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 486
Citat:
Ursprungligen postat av Kackalorum Visa inlägg
Sidan är snygg men att blanda engelska och svenska hejvilt lär inte hjälpa till i någon ranking eller värdering.
Jag ska ha två sidor en på svenska och en på engelska. Kommer flytta svenska artiklar till den svenska versionen.
jakoob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017