Kom ihåg mig?

Söker feedback av gemene frilansare och utvecklare

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2021-01-17, 21:07 #1
Detrol Detrol är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 40
Detrol Detrol är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 40
Standard Söker feedback av gemene frilansare och utvecklare

Halloj på er!
Jag är väldigt nära nu att komma igång med mina planer som frilansutvecklare, och har nu mer eller mindre konstruerat färdigt min portfolio.

Men jag skulle vilja se vad ni här tycker, och om ni kanske ser att jag har missat något vitalt. Ibland kan det vara lätt att man stirrar sig blind på sina egna projekt, så då kan det vara fint med några nya ögon

Hur som, till saken:
https://atdev.me

Ni är fria att klicka er fram och jag ser fram emot att få höra vad ni tycker och om ni har några direkta synpunkter.

Mvh Andreas.
Detrol är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2021-01-24, 09:22 #2
sibert sibert är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 13
sibert sibert är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 13
Standard Synpunkter

https://lighthouse-dot-webdotdevsite...%2F%2Fatdev.me
sibert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2021-01-24, 11:15 #3
Detrol Detrol är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 40
Detrol Detrol är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 40
Citat:
Ursprungligen postat av sibert Visa inlägg
Tack. Faktiskt medveten om den, men var tveksam till att det var något som skulle påpekas Oftast mer relevant för sidor inriktade mot en större publik.
Detrol är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2021-01-24, 13:15 #4
sibert sibert är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 13
sibert sibert är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 13
Citat:
Ursprungligen postat av Detrol Visa inlägg
Tack. Faktiskt medveten om den, men var tveksam till att det var något som skulle påpekas Oftast mer relevant för sidor inriktade mot en större publik.
Jag fick intrycket av att du vänder till dom som vill ha en hemsida. Ens egen hemsida ger en föraning om vad kunden kan förvänta sig.

Av ren nyfikenhet har jag kollat runt på "utvecklares" hemsidor och konstaterat att skomakarens barn och smedens häst gäller.
sibert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2021-01-24, 15:13 #5
fabians avatar
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
fabians avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
Citat:
Ursprungligen postat av Detrol Visa inlägg
Tack. Faktiskt medveten om den, men var tveksam till att det var något som skulle påpekas Oftast mer relevant för sidor inriktade mot en större publik.
Eller så är det relevant när kunderna söker efter någon som kan hjälpa dom att lyckas på nätet.

Jag har drivit webbyrå i 10 år, jag har jobbat med allt från små frisörer och hunddagis till stora kunder som Intel och Reebok. För att vara helt ärlig så är det ofta mindre företag som är väldigt måna om dessa siffror.

Din fråga var om du hade missat något vitalt, många skulle nog säga att det är just det du gjort.

Man skulle kunna argumentera för att din egen sajt skulle kunna vara ett exempel på vad du kan göra åt kunderna.

Du läser in 18 varianter av fonten Raleway och 12 varianter af fonten Roboto. Jag misstänker att du inte använder alla 30 varianterna, läs bara in dom du använder, så slipper besökaren onödig css. Och OM det är så att du använder alla 30, sluta omedelbart med detta!

Du läser in hela fontawesome-biblioteket, men använder bara ett fåtal ikoner. Läs in dom du använder bara!

Du har väldigt mycket oanvänd CSS. Ta bort denna!

Din logo visas rätt liten på sajten, men du laddar en bild so är över 1000 pixlar bred. Anpassa den till hur den används. Eller, ännu hellre, eftersom det är en bild som verkligen går att ha som en SVG, använd SVG!

När vi ändå pratar om logotypen, den är lite plottrig och känns inte så genomtänkt. Spacing, tjocklek på element etc. är inte enhetligt. Jag skulle ordnat en ny logotyp. Både den första varianten och denna lämnar en del att önska.

Dina testimonials är "Lorem Ipsum"-texter. Det är bättre att plocka bort den sektionen tills dess att du har något att skriva där.

Jag är allergisk mot stock-bilder som ser ut som stock-bilder. Den tänkande mannen t.ex. Det framgår ju tydligt i texten att du är en ensam frilansande utvecklare, och så har du bilder på andra människor på sajten. Smaksak kanske, men jag skulle valt något annat.

Din profilbild är också lite udda. Ljus och så är bra, men den är väldigt närgången. Här är en bloggpost med tips om hur man får till en bra profilbild. Det är väl en sak att använda en kul bild på facebook eller instagram. Men i detta sammanhanget tror jag du har mycket att vinna på en bild som känns lite mer seriös.

En liten detalj, men det kan vara nice att slippa ensamrad/horunge. Du kan göra det manuellt genom att lägga in ett "no break space" innan sista ordet i meningar.

I mobilen står det såhär just nu:
Citat:
Here are some projects that i've worked
on.
Det ser bättre ute med:
Citat:
Here are some projects that i've
worked on.
Detta kan automatiseras med JS.

En fin detalj vore att se till att man har rätt og-taggar så att sajten får en fin preview om den skulle delas på Facebook, Twitter etc.

Förhandsgranska hur det ser ut när man delar din sajt.

Ordet för "jag" på engelska skall vara med stork bokstav. Dvs. I, inte i.

Det finns bra appar för att se över hur man formulerar sig. Grammarly*hjälper dig att bli bättre på att formulera dig, du kan t.ex. få tips om hur du får en text att låga seriös och affärsinriktad, eller glad och kreativ.
fabian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2021-01-24, 18:13 #6
sibert sibert är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 13
sibert sibert är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 13
Citat:
Ursprungligen postat av fabian Visa inlägg
Jag har drivit webbyrå i 10 år....
Wow. Det är exakt såna konstruktiva synpunkter som jag gillar att få. Dom känns kanske inte trevliga att få, men är nyttiga.

Har själv inte fått någon som helst feedback på min något mindre spännande site https://www.wn.se/forum/t1071187.html
sibert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2021-01-25, 00:33 #7
fabians avatar
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
fabians avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
Citat:
Ursprungligen postat av sibert Visa inlägg
Wow. Det är exakt såna konstruktiva synpunkter som jag gillar att få. Dom känns kanske inte trevliga att få, men är nyttiga.

Har själv inte fått någon som helst feedback på min något mindre spännande site https://www.wn.se/forum/t1071187.html
Dom flesta har nog inte tid att sitta och ge feedback på sajter höger och vänster. Normalt tar jag väldigt bra betalt för att klaga.

Om du vill ha feedback, bygg en tjänst som folk använder, twittra om den, blogga om den, posta den på reddit, hacker news, linkedin etc. Får du användare så kommer du att få feedback av dom. Genom att analyser hur dom använder din sajt och hur konnverterings-raten ser ut så får du feedback.

Ett tips. Om du ändå inte har fullt upp med kunder som drar i dig, satsa på att lära dig lite intressanta saker. T.ex. Svelte.
fabian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2021-01-25, 01:21 #8
Detrol Detrol är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 40
Detrol Detrol är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 40
Citat:
Ursprungligen postat av fabian Visa inlägg
Eller så är det relevant när kunderna söker efter någon som kan hjälpa dom att lyckas på nätet.

Jag har drivit webbyrå i 10 år, jag har jobbat med allt från små frisörer och hunddagis till stora kunder som Intel och Reebok. För att vara helt ärlig så är det ofta mindre företag som är väldigt måna om dessa siffror.

Din fråga var om du hade missat något vitalt, många skulle nog säga att det är just det du gjort.

Man skulle kunna argumentera för att din egen sajt skulle kunna vara ett exempel på vad du kan göra åt kunderna.

Du läser in 18 varianter av fonten Raleway och 12 varianter af fonten Roboto. Jag misstänker att du inte använder alla 30 varianterna, läs bara in dom du använder, så slipper besökaren onödig css. Och OM det är så att du använder alla 30, sluta omedelbart med detta!

Du läser in hela fontawesome-biblioteket, men använder bara ett fåtal ikoner. Läs in dom du använder bara!

Du har väldigt mycket oanvänd CSS. Ta bort denna!

Din logo visas rätt liten på sajten, men du laddar en bild so är över 1000 pixlar bred. Anpassa den till hur den används. Eller, ännu hellre, eftersom det är en bild som verkligen går att ha som en SVG, använd SVG!

När vi ändå pratar om logotypen, den är lite plottrig och känns inte så genomtänkt. Spacing, tjocklek på element etc. är inte enhetligt. Jag skulle ordnat en ny logotyp. Både den första varianten och denna lämnar en del att önska.

Dina testimonials är "Lorem Ipsum"-texter. Det är bättre att plocka bort den sektionen tills dess att du har något att skriva där.

Jag är allergisk mot stock-bilder som ser ut som stock-bilder. Den tänkande mannen t.ex. Det framgår ju tydligt i texten att du är en ensam frilansande utvecklare, och så har du bilder på andra människor på sajten. Smaksak kanske, men jag skulle valt något annat.

Din profilbild är också lite udda. Ljus och så är bra, men den är väldigt närgången. Här är en bloggpost med tips om hur man får till en bra profilbild. Det är väl en sak att använda en kul bild på facebook eller instagram. Men i detta sammanhanget tror jag du har mycket att vinna på en bild som känns lite mer seriös.

En liten detalj, men det kan vara nice att slippa ensamrad/horunge. Du kan göra det manuellt genom att lägga in ett "no break space" innan sista ordet i meningar.

I mobilen står det såhär just nu:


Det ser bättre ute med:


Detta kan automatiseras med JS.

En fin detalj vore att se till att man har rätt og-taggar så att sajten får en fin preview om den skulle delas på Facebook, Twitter etc.

Förhandsgranska hur det ser ut när man delar din sajt.

Ordet för "jag" på engelska skall vara med stork bokstav. Dvs. I, inte i.

Det finns bra appar för att se över hur man formulerar sig. Grammarly*hjälper dig att bli bättre på att formulera dig, du kan t.ex. få tips om hur du får en text att låga seriös och affärsinriktad, eller glad och kreativ.
Jag är faktiskt supertacksam över ditt svar, som också gav mig lite av en tankeställare. Jag vill lyckas och att lämna ett seriöst intryck och arbete.

Sanningen är att jag faktiskt har gett den här siten mindre tid än jag brukar lägga på mina större projekt. Men det är ju så att detta är vad mina kunder kommer se och utgå ifrån, därför blir det såklart mycket viktigt att tänka på dessa saker - lite extra.

Jag ska skriva ett dokument baserat på en del av det du skriver och använda som checklista.

Nackdelen med CSSen är ju tyvärr Bootstrap ramverket som laddar allt för mycket css som aldrig ens används, och jag har bråkat med detta flera gånget tidigare. Likt många andra vad jag har läst.

Problemet är att jag är back-end developer egentligen, och skriva front-end är inte min starkaste sida och därför jag nyttjar dessa färdiga mallar - som jag köper.

Logotypen köpte jag via fiverr, och fick inte med source filerna, utan en stor PNG(då jag inte hade råd med annat för tillfället). Som sagt, design är inte min starkaste sida, och har fått hålla mig till en budget där.

Det är också anledningen till att jag försöker pusha ut detta, för att få lite klirr i kassan som dessa tider har saboterat för mig och många andra.

Men ja Testimonials ska jag plocka bort faktiskt innan jag börjar göra reklam

Sammanfattat allt med bilderna som du skriver så ja - du har goda poänger även där, som jag faktiskt kan göra något åt. Eller försöka iaf.

Återigen supertack, du gav mig absolut mycket att fundera på, och jag kommer definitivt lägga mer tid på detta
Detrol är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2021-01-25, 13:56 #9
fabians avatar
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
fabians avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
Citat:
Ursprungligen postat av Detrol Visa inlägg
Nackdelen med CSSen är ju tyvärr Bootstrap ramverket som laddar allt för mycket css som aldrig ens används, och jag har bråkat med detta flera gånget tidigare. Likt många andra vad jag har läst.
Fast det löser man ju i sitt build step. Vad använder du för verktyg? Kolla t.ex. Snowpack

PurgeCSS

Bootstrap är bloatat. Det är mycket sällan jag sitter i ett projekt med Bootstrap numera. Det var väldigt poppis för några år sedan, personligen tycker jag det funkar fint om man t.ex. vill göra mockup av ett admin-interface eller liknande. Vi gick över till Foundation*för några år sedan. Jag är inget fan, men det är "renare" än Bootstrap.

Något som tagit fart den senaste tiden är TailwindCSS, "Framtidens bootstrap" säger vissa. Jag har bara kikat snabbt på det, men det ser intressant ut. Skall bygga nån liten webapp baserat på det inom kort för att känna på det.

Det har dessutom dykt upp sjukt många verktyg för att snabbt få till saker i Tailwind.

https://tailwind.build/
https://blocks.wickedtemplates.com/
https://www.tailwind-kit.com/
https://www.tailwind-tools.com/


Citat:
Ursprungligen postat av Detrol Visa inlägg
Problemet är att jag är back-end developer egentligen, och skriva front-end är inte min starkaste sida och därför jag nyttjar dessa färdiga mallar - som jag köper.
Förr var det en tydlig skillnad mellan backend och frontend, men det har ju verkligen suddats ut. Traditionellt var backend fokus på funktion och logik, frontend handlade om utseende. Idag bygger man sajter med Vue, Svelte mm., och mycket av logiken är flyttad till frontend, medans backend har kommit att handla om att tillhandahålla data.

Jag var också "backendutvecklare" från början.

Spana in Svelte!

Citat:
Ursprungligen postat av Detrol Visa inlägg
Logotypen köpte jag via fiverr, och fick inte med source filerna, utan en stor PNG(då jag inte hade råd med annat för tillfället). Som sagt, design är inte min starkaste sida, och har fått hålla mig till en budget där.
För att vara ärlig så är ju logotypen inte något speciellt. Du kan ju lätt byta ut den. Men du kan också bara konvertera den till SVG online med något verktyg som Vectorizer.io.

Här har du den som SVG
https://codepen.io/fabianmossberg/pen/NWRZyWw
fabian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2021-01-25, 17:44 #10
Detrol Detrol är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 40
Detrol Detrol är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 40
Citat:
Fast det löser man ju i sitt build step. Vad använder du för verktyg? Kolla t.ex. Snowpack

PurgeCSS
Allt jag kodar sker via Laravel, vilket i sin tur har Laravel Mix och nyttjar Webpack. Något som jag faktiskt borde använda mig av mer. Men senast jag provade PurgeCSS med det så fick jag ej till det, så jag gav upp till slut. Minns inte exakt vad problemet var, men jag googlade och såg att jag inte var ensam åtminstone.

Citat:
Något som tagit fart den senaste tiden är TailwindCSS, "Framtidens bootstrap" säger vissa. Jag har bara kikat snabbt på det, men det ser intressant ut. Skall bygga nån liten webapp baserat på det inom kort för att känna på det.

Det har dessutom dykt upp sjukt många verktyg för att snabbt få till saker i Tailwind.

https://tailwind.build/
https://blocks.wickedtemplates.com/
https://www.tailwind-kit.com/
https://www.tailwind-tools.com/
Tailwind är faktiskt något jag själv blivit mer nyfiken på, särskilt då det introducerades i senaste Laravel som standard UI.
Detta kommer jag nog läsa en hel del mer om och försöka göra något med.
Rent spontant så känns det väldigt innovativt.

Men tack för länkarna, det kommer definitivt ge mig mer kött på benen.

Citat:
Förr var det en tydlig skillnad mellan backend och frontend, men det har ju verkligen suddats ut. Traditionellt var backend fokus på funktion och logik, frontend handlade om utseende. Idag bygger man sajter med Vue, Svelte mm., och mycket av logiken är flyttad till frontend, medans backend har kommit att handla om att tillhandahålla data.
Då jag själv aldrig skrivit logik i JS(Vue, React etc), utan sköter allt sådant via Controllers i PHP så har det för mig bibehållits som det traditionella/äldre skapandet. Logik och problemlösning är vad jag är bättre på, än det kreativa om man säger så.

Citat:
Spana in Svelte!
Ska ta en titt på detta

Citat:
För att vara ärlig så är ju logotypen inte något speciellt. Du kan ju lätt byta ut den. Men du kan också bara konvertera den till SVG online med något verktyg som Vectorizer.io.

Här har du den som SVG
https://codepen.io/fabianmossberg/pen/NWRZyWw
Jag erkänner att jag inte är speciellt nöjd med den, men det fick duga så länge. Sedan får jag göra något roligare med den längre fram tänker jag.

Men tack för SVGn och länkarna. Du verkar sitta på en hel den nyttoverktyg jag aldrig hört talas om, som jag skulle vilja klassa som "essentials" egentligen.
Detrol är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017