Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


MediaAnalys seriöst och bra?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-02-13, 10:15 #21
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by xpat@Aug 25 2006, 08:37
Klein, det där är lite väl generaliserande. Rätt utfört är SEO extremt lönsamt, det problem du hänvisar till gäller främst när någon försöker manipulera/använda genvägar.
Ja, men SEO kan du göra själv som Webmaster eller som sajtkonstruktör. Vi har själva blivit utsatta för telefonterro från det där ökända kalmar företaget. Dom förstår inte vad NEJ betyder.

SEO gör man med en sajt när man bygger den. Ingenting man behöver anlita dyra SEO konsulter. Deras analyser har oftast ingen värde , utan det bästa får man genom att själv hålla koll på läget.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-13, 21:43 #22
Tynnhammar Tynnhammar är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 43
Tynnhammar Tynnhammar är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 43
Åh, Altus fy, säger jag bara. Hade en 5 veckorspraktik hos dem förra året, och det var inget vidare faktiskt. Läskigare snubbar får man leta efter.
Tynnhammar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-19, 06:44 #23
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by Kajsa@Aug 25 2006, 16:26
klein... så det du faktiskt påstår med ditt generaliserande inlägg är att

- du känner till alla SEO-företag i hela världen
- du vet in i minsta detalj exakt vad de tekniskt gör
- det finns inga SEO-lösningar på en existerande hemsida som gett dem bättre placeringar
- det finns inga SEO-lösningar som någonsin gett ett företag fler kunder

nejdå.. inte alls generaliserande. Du får gärna ha en uppfattning om saker och ting byggt på din egna erfarenhet men min rekommendation är att spara på sådana påståenden för att bli tagen 100% seriöst.

p.s jag är inte på något sätt ute efter att attackera dig personligen, men tycker att det är viktigt att diskussionen hålls saklig och relevant. Om du istället vill diskutera enskilda fall du varit med om så gör det istället.
Men snäll lilla navia du! Bätte placering innebär inte alltid mer affärer. Många som köper dyra SEO tjänster kan istället köpa sponsrade länkar och spara en stor hacka. När man sedan att bygga version 2.0 av sin webshop / websajt, då kan man ha SEO i åttanken, att skippa alla jälva javascript. Ha man en fett websajt budgeten, börja med att anlita en copywritter som skriver bra texter. Ge sajten en lätt navigera och öppen struktur, använda sitemaps.

Det roliga är att ni SEO konsulter har oftast ingen erfanhet av affärer, utan ni har bara hoppa på ett modefluga och försöker nu lura massa människor av SEO optimerar man deras hemsida, så kommer dom hög upp på google. Visst ett fåtal av SEO konsulter kommer att överleva, då pga att dom har andra kvalitér än att lura folk på pengar.

Skippa krångliga URL:er till DBn, utan gör förenklare urler som är lätta att nå och komma ihåg.

Jag säger att de inte ge fler kunder, men den prislapp som SEO konsulter ta är oftast inte värd resultatet. Plus att alla kan inte ligga högst upp alla sökord. Hur kan jag med minimal budget och inte alls lika fina kunskaper som SEO , ändå uppnå samma resultat?

Jag har blev erbjuden SEO tjänstern av något skojar företag i Kalmar, dom skulle bara ha 40 k sek för några sökord. Sedan skulle man betala skatt på sin trafik också till dem.

Jag ligger jättehögt upp på google på en av Ericsson populärare produkter, jag har ett bra pris, men jag säljer väldigt lite av den produkten.

Visst, syns man på google, så se kan de ge affärer. 99,999% av SEO konsulter är bara skojare. Bättre är att då att webdesignerna kommer in och lära sej göra hemsidor, som är öppna och klara av att indexeras av google.

Det finns tyvärr ganska många sinnesslöa miffon där ute som fortfarande tro att en hemsida bara behöver fungera på IE och att de inte finns andra webläsare.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-20, 15:07 #24
xpats avatar
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
xpats avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
Citat:
Ursprungligen postat av klein
Citat:
Ursprungligen postat av Kajsa
klein... så det du faktiskt påstår med ditt generaliserande inlägg är att
- du känner till alla SEO-företag i hela världen
- du vet in i minsta detalj exakt vad de tekniskt gör
- det finns inga SEO-lösningar på en existerande hemsida som gett dem bättre placeringar
- det finns inga SEO-lösningar som någonsin gett ett företag fler kunder
nejdå.. inte alls generaliserande. Du får gärna ha en uppfattning om saker och ting byggt på din egna erfarenhet men min rekommendation är att spara på sådana påståenden för att bli tagen 100% seriöst.
p.s jag är inte på något sätt ute efter att attackera dig personligen, men tycker att det är viktigt att diskussionen hålls saklig och relevant. Om du istället vill diskutera enskilda fall du varit med om så gör det istället.
Men snäll lilla navia du Bätte placering innebär inte alltid mer affärer. Många som köper dyra SEO tjänster kan istället köpa sponsrade länkar och spara en stor hacka. När man sedan att bygga version 2.0 av sin webshop / websajt, då kan man ha SEO i åttanken, att skippa alla jälva javascript. Ha man en fett websajt budgeten, börja med att anlita en copywritter som skriver bra texter. Ge sajten en lätt navigera och öppen struktur, använda sitemaps.
Det roliga är att ni SEO konsulter har oftast ingen erfanhet av affärer, utan ni har bara hoppa på ett modefluga och försöker nu lura massa människor av SEO optimerar man deras hemsida, så kommer dom hög upp på google. Visst ett fåtal av SEO konsulter kommer att överleva, då pga att dom har andra kvalitér än att lura folk på pengar.
Skippa krångliga URL:er till DBn, utan gör förenklare urler som är lätta att nå och komma ihåg.
Jag säger att de inte ge fler kunder, men den prislapp som SEO konsulter ta är oftast inte värd resultatet. Plus att alla kan inte ligga högst upp alla sökord. Hur kan jag med minimal budget och inte alls lika fina kunskaper som SEO , ändå uppnå samma resultat?
Jag har blev erbjuden SEO tjänstern av något skojar företag i Kalmar, dom skulle bara ha 40 k sek för några sökord. Sedan skulle man betala skatt på sin trafik också till dem.
Jag ligger jättehögt upp på google på en av Ericsson populärare produkter, jag har ett bra pris, men jag säljer väldigt lite av den produkten.
Visst, syns man på google, så se kan de ge affärer. 99,999% av SEO konsulter är bara skojare. Bättre är att då att webdesignerna kommer in och lära sej göra hemsidor, som är öppna och klara av att indexeras av google.
Det finns tyvärr ganska många sinnesslöa miffon där ute som fortfarande tro att en hemsida bara behöver fungera på IE och att de inte finns andra webläsare.
Håller med dej, väldigt många SEO-bolag tror att SEO går ut på att fixa till titeltaggar och h1r + eventuellt sitemaps och länkar från några mer eller mindre obskyra länkkataloger/länksidor.

Riktig SEO med konverteringsfaktorer, riktig analys av konverterande ord, _ordentliga_ länkstrategier personalutbildning etc. etc. jobbar mycket få företag med.
xpat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-20, 15:17 #25
ArreliuS ArreliuS är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 290
ArreliuS ArreliuS är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 290
Med inställningen som en del verkar ha här så är det ju t.ex meningslöst att anlita en som kan knacka html-kod eftersom man likabra kan göra det själv. Är väl ingen nyhet att folk tar betalt för sina kunskaper och tid?
ArreliuS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-20, 15:35 #26
xpats avatar
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
xpats avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
Citat:
Originally posted by ArreliuS@Feb 20 2007, 16:17
Med inställningen som en del verkar ha här så är det ju t.ex meningslöst att anlita en som kan knacka html-kod eftersom man likabra kan göra det själv. Är väl ingen nyhet att folk tar betalt för sina kunskaper och tid?
Man måste skilja på äpplen och päron.

Om någon kan knacka HTMLkod så kan ju den personen detta och bör få betalt därefter, det är inget fel i det.

Det är inte heller något fel att betala en SEO-konsult för det jobb som hon/han/de kan utföra, men det förutsätter ju att de faktist kan SEO.
xpat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-21, 07:30 #27
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by ArreliuS@Feb 20 2007, 16:17
Med inställningen som en del verkar ha här så är det ju t.ex meningslöst att anlita en som kan knacka html-kod eftersom man likabra kan göra det själv. Är väl ingen nyhet att folk tar betalt för sina kunskaper och tid?
Kan personen knacka HTML så kan den personen antaligen göra mycket av SEO själv. Dock är de inte så många som knacka HTML kod idag, utan användare olika verktyg typ frontpage och etc. Den bästa HTML editorn heter faktiskt Emacs eller eventuell vi..:-)

Se på t.e.x vägverket, deras hemsida är ett skräckexempel på svår en navigerad hemsida. Börja med lägg pengarna på få innehållet lätt tilllgängligt. Det måste vara lätt att hitta en vara i en webshop osv.

Jag skulle vilja jemföra SEO branschen, med dom domänskojare som finns eller ännu bättre katalogskojare som ringer upp företag. Dvs man köper en produkt, där man inte få ingen pengarna.

Jag vet kunder som lägger ner jättemycket pengar på sin websida, men sedan tittar man på statitiken på deras hemsida, så ser man att dom har 10 besökare om dagen. ( Mina skräpdomäner ge fler besökare per dag..:-) )
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-21, 09:24 #28
xpats avatar
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
xpats avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
Citat:
Originally posted by klein@Feb 21 2007, 08:30

Kan personen knacka HTML så kan den personen antaligen göra mycket av SEO själv. Dock är de inte så många som knacka HTML kod idag, utan användare olika verktyg typ frontpage och etc.
Även om man inte kan HTML särskilt bra så kan man oftast fixa onpage SEO, eftersom det är så enkelt. Det handlar ju inte om rocket science precis.
xpat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-07, 00:30 #29
hans99 hans99 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 167
hans99 hans99 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 167
Nedan några generella tips som jag menar är viktiga oavsett leverantör av SEO:

Jag vill generellt rekommendera när man köper en SEO-tjänst att kontrollera att det inte handlar om att länka ut till en eller flera externa sajter i sitemap eller via dolda länkar. Och inte köpa SEO-tjänster som innebär att man deltar i automatiskt länkbyten.

Jag upplever heller inte att det här är särskilt effektiva metoder och har inte haft några svårigheter att gå förbi på sökord där det funnits webbutiker som använt metoderna.

Jag har vidare noterat att de företag som säljer de här typerna av tjänster ofta inte gör andra åtgärder som är viktiga men som hade givit ett permanent värde vid sidan om prenumerationstjänsten, som t.ex. att anmäla sajten till kataloger som gör seriösa redaktionella bedömningar.

Ofta tycker jag heller inte att det är särskilt bra eller svåra sökord som väljs ut. För sökord som ger 20 - 30 besökare per dag bör ni typiskt *utan svårighet* själv kunna göra SEO för några sökord själva om ni lägger ner lite tid. Se gärna tipsen längst ner i den här tråden:
http://www.webmasternetwork.se/f11t19531st15_hl.html

Oavsett leverantör menar jag att ni bör följa upp exakt vad leverantören gör och kontrollera exakt vad ni får för inlänkar. Det behöver inte bara handla om att bli bannad från Google utan även att stora seriösa webbplatser kan välja att sluta länka till er om någon klagar.
hans99 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-21, 12:55 #30
Kajsa Kajsa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
Kajsa Kajsa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
Citat:
Ursprungligen postat av klein
Citat:
Ursprungligen postat av Kajsa
klein... så det du faktiskt påstår med ditt generaliserande inlägg är att
- du känner till alla SEO-företag i hela världen
- du vet in i minsta detalj exakt vad de tekniskt gör
- det finns inga SEO-lösningar på en existerande hemsida som gett dem bättre placeringar
- det finns inga SEO-lösningar som någonsin gett ett företag fler kunder
nejdå.. inte alls generaliserande. Du får gärna ha en uppfattning om saker och ting byggt på din egna erfarenhet men min rekommendation är att spara på sådana påståenden för att bli tagen 100% seriöst.
p.s jag är inte på något sätt ute efter att attackera dig personligen, men tycker att det är viktigt att diskussionen hålls saklig och relevant. Om du istället vill diskutera enskilda fall du varit med om så gör det istället.
Men snäll lilla navia du Bätte placering innebär inte alltid mer affärer. Många som köper dyra SEO tjänster kan istället köpa sponsrade länkar och spara en stor hacka. När man sedan att bygga version 2.0 av sin webshop / websajt, då kan man ha SEO i åttanken, att skippa alla jälva javascript. Ha man en fett websajt budgeten, börja med att anlita en copywritter som skriver bra texter. Ge sajten en lätt navigera och öppen struktur, använda sitemaps.
Det roliga är att ni SEO konsulter har oftast ingen erfanhet av affärer, utan ni har bara hoppa på ett modefluga och försöker nu lura massa människor av SEO optimerar man deras hemsida, så kommer dom hög upp på google. Visst ett fåtal av SEO konsulter kommer att överleva, då pga att dom har andra kvalitér än att lura folk på pengar.
Skippa krångliga URL:er till DBn, utan gör förenklare urler som är lätta att nå och komma ihåg.
Jag säger att de inte ge fler kunder, men den prislapp som SEO konsulter ta är oftast inte värd resultatet. Plus att alla kan inte ligga högst upp alla sökord. Hur kan jag med minimal budget och inte alls lika fina kunskaper som SEO , ändå uppnå samma resultat?
Jag har blev erbjuden SEO tjänstern av något skojar företag i Kalmar, dom skulle bara ha 40 k sek för några sökord. Sedan skulle man betala skatt på sin trafik också till dem.
Jag ligger jättehögt upp på google på en av Ericsson populärare produkter, jag har ett bra pris, men jag säljer väldigt lite av den produkten.
Visst, syns man på google, så se kan de ge affärer. 99,999% av SEO konsulter är bara skojare. Bättre är att då att webdesignerna kommer in och lära sej göra hemsidor, som är öppna och klara av att indexeras av google.
Det finns tyvärr ganska många sinnesslöa miffon där ute som fortfarande tro att en hemsida bara behöver fungera på IE och att de inte finns andra webläsare.
Jag måste faktikst tillstå att du tar upp en väldigt intressant fråga här. En hög rankering innebär nämligen inte alltid bättre affärer. Men faktiskt, det som jag upplever är att det är någonting som VI kämpar för gentemot kunderna, som inte alltid förstår det.

Du skulle bara veta hur ofta jag hör "jag vill gärna ligga nr 1 på google på ordet (ex) "resor"- kan ni fixa det?". Jaha, svarar jag då, varför vill du det? Visst, det är många (dumma:-)) som söker på det, men vad vill dessa människor? Och hur stor del utav dem är egentligen intresserade utav dina handikappsresor till Spanien? Ett ord som "handikappsresor Spanien" kanske det inte är lika många som söker på, men de som kommer in den vägen borde ha en betydligt högre conversionrate?

Dessa diskussioner har jag dagligen, och det är ett väldigt viktigt ämne. Det finns många som glömmer bort vad det egentligen är de vill. Du vill sälja mer? Ok- men är det då inte det vi skall fokusera på?

Och visst, om du nu har några ord som är väldigt specifika... så borde du kunna fixa dem själv, eller med hjälp och tips utav oss fixa dem själv. Eller så kan det, precis som du säger, löna sig att ha en sponsorerad länk på dem istället... för det är så få som söker på dem.

Det är en väldigt speciell balansgång det där... skillnad mellan generella och mer specifika ord. Hur satsar du på dem för att få så mycket som möjligt för så lite pengar som möjligt? Man kan inte dra allting över en kam. Att använda sig utav ett SEO-företag och betala dyra pengar för sina ord är ju rimligt hardcore, och det kanske man inte behöver göra med dem allesammans. Det är inte utav värde för alla möjliga konstiga formuleringar, det skall vara en kombination utav det hela. Och man skall lägga rätt krut på rätt ställe.

Grejen som inte alla är med på är att det är lite utav en gissningslek för ett SEO-företag i starten när man får en ny kund. Det är jätteviktigt att sätta sig in i vad det är som kunden egentligen vill, och guida dem rätt så de kan uppnå sina egentliga mål.

Och gällande orden, så är det också en gissningslek. Vi gör våran sökordsanalys utifrån erfarenhet och den statistiken som finns att tillgå, men den är inte fullständig på något sätt. Google ger exempelivs INTE ut officiell sökordsstatistik. Dessutom så är det olika för olika kunder i samma bransch... för när väl kunden kommer in på hemsidan... så måste de ju också guidas riktigt. Vi kan ju bara sätta kundens affär på huvudgatan sort of speak, men om de inte tar hand om kunden när de kommer in i affären så tjänar de ju ändå ingenting på det. En sajt skall inte bara ligga i toppen, det är alltid en balansgång emellan SEO och användarsynpunkten på en sajt, och det är ibland motstridigt. Och vissa ord fungerar för vissa inom en bransch, och inte för andra. Mycket beroende på hur din hemsida fungerar ur användarsynpunkt.

Såsom vi har löst detta, som den enda eller en utav de få i branschen, är att vi ger kunden chansen att testa hur många ord de vill. Vi optimerar utifrån dessa, och de betalar 375kr/top 10 rankering på google/mån. På så vis så kan man få testa oss, sina ord osv... så att man kan SE vilka ord man får upp i toppen och vilka ord som rent faktikst GER dem någonting. Vilka ord har bäst conversionrate för just denna kund?

SEDAN så kan man utforma lösningen såsom man vill ha den, ta bort ord och så vidare, och lägga över allting man vill behålla i ett fastpris. OCH först DÅ så vet man vad i hela friden det är man betalar för, och vad man får ut utav det.

Så nej, Klein, varken jag eller vi är naiva... vi vet precis vad det är som skall till för att kunden skall bli nöjd. Och faktikst, så vet vi det ibland bättre än kunden själv:-)!

Det är banne mig viktigt för ett företag att hålla fokus på vad det egentligen är man provar att uppnå och lägga rätt krut på rätt ställe!
Kajsa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017