Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


sha1+salt

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-03-14, 12:02 #21
Kristoffer G Kristoffer G är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 1 014
Kristoffer G Kristoffer G är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 1 014
Hellre göra för mycket än för lite är den filosofin jag försöker beskriva.

Edit*
En annan sak jag vill nämna också. Det är viktigt att man lyssnar på personer som SimonP och andra som verkar besitta en hel del kunskap inom området.. men samtidigt bör man inte förkasta andra förslag för att dem verkar onödiga enligt en själv. Det är viktigt att ta in alla synpunkter och basera ett beslut på den samlade kunskapen.

Man lever farligt om man inte lyssnar på andras synpunkter inom detta området. Samtidigt så är det otroligt bra att en sån här diskussion sker, både för mig och för andra. Jag är den första som erkänner om jag har fel, det kan ni lita på.
Kristoffer G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-14, 12:44 #22
SimonPs avatar
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 832
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SimonPs avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 832
Citat:
Originally posted by Brazzan@Mar 14 2008, 11:38
Det beror på hur "galen" man är när det gäller säkerhet. Det är inte komplicerat att separera och det behöver inte Att spara saltet tillsammans med lösenordet är som du säger en lösning som räcker långt, men jag förstår fortfarande inte varför man ens ska chansa när det inte är svårt att fixa en separat lösning. Det är det som jag blir lite irriterad över... även om det bara ger en 1% ökning av säkerhet, så är det ju positivt med tanke på att det tar 10min att separera saltet från lösenordet.
Har man många users kan det påverka serverprestandan.

-en extra query för varje inloggning
-en extra query för varje registrering
-en extra query för varje borttagning
-en extra tabell som tar plats i cacheminnet på sqlservern
-en extra tabell att ta backup på

Enda gången som en separat salt-tabell kan hjälpa till är väl vid databasdumpning via sql-injections?
Isåfall är det nog bättre att lägga tid på att skydda sig mot SQL-injections.

Om en hacker har rootat servern spelar det ingen roll om salten ligger i en separat tabell.

Visst går det att separera saltet, frågan är bara om det är värt det?
SimonP är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-14, 13:03 #23
Kristoffer G Kristoffer G är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 1 014
Kristoffer G Kristoffer G är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 1 014
Det du säger är sant... och jag kan väl sträcka mig så långt att "min lösning" bara behövs i vissa situationer. Samt så är det sant som du säger att det kräver lite extra prestanda att ha en sån här lösning.

Om det är värt det eller ej är ju upp till var och en. Jag tycker det är roligt och informativt att diskuttera detta med bland annat dig .... Jag får bra och konkreta svar som får mig att tänka. Jag hoppas att jag har en liknande påverkan på andra. Det är aldrig fel att få sina kunskaper omskakade.

Dock vill jag också nämna att jag ogillar att bli anklagad för att vara okunnig och dum som denna tråden tyvärr resulterat i (skett utanför forumet).
Kristoffer G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-14, 13:15 #24
Lumax Lumax är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 610
Lumax Lumax är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 610
Jag brukar bland annat använda mig av sha1(användarnamnet) som salt. Det saltet lagrar jag ingenstans eftersom inloggningsfunktionen vet att den ska salta med sha1-hashen av det angivna användarnamnet.
Lumax är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-14, 13:15 #25
Kristoffer G Kristoffer G är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 1 014
Kristoffer G Kristoffer G är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 1 014
Det är också en bra lösning.
Kristoffer G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-14, 13:23 #26
SimonPs avatar
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 832
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SimonPs avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 832
Citat:
Originally posted by Brazzan@Mar 14 2008, 13:03
Det du säger är sant... och jag kan väl sträcka mig så långt att "min lösning" bara behövs i vissa situationer. Samt så är det sant som du säger att det kräver lite extra prestanda att ha en sån här lösning.

Om det är värt det eller ej är ju upp till var och en. Jag tycker det är roligt och informativt att diskuttera detta med bland annat dig .... Jag får bra och konkreta svar som får mig att tänka. Jag hoppas att jag har en liknande påverkan på andra. Det är aldrig fel att få sina kunskaper omskakade.

Dock vill jag också nämna att jag ogillar att bli anklagad för att vara okunnig och dum som denna tråden tyvärr resulterat i (skett utanför forumet).
Japp, diskussion är bra.
Det här med IT-säkerhet och kryptering är dock inte så enkelt som många tror, jag har sysslat med det i snart 10 år och fortfarande kan jag lära mig nya grejor eller komma på saker som man kan göra bättre.
SimonP är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-14, 13:27 #27
Kristoffer G Kristoffer G är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 1 014
Kristoffer G Kristoffer G är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 1 014
Exakt. Man får inte låsa sig till en "tro" om man kan säga så. Jag har inte utvecklat riktigt så länge som du, det är en av anledningarna till att jag hänger i dessa typer av trådar.. vill utveckla mig själv och kunskaperna... samt få sina ideer kritiserade och i slutändan gå här ifrån med en bättre syn på saker och ting.
Kristoffer G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-14, 13:27 #28
wizzos avatar
wizzo wizzo är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 424
wizzo wizzo är inte uppkopplad
Flitig postare
wizzos avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 424
Spelar ingen roll för mig vad som är akademiskt korrekt eller inte under motorhuven. Simpelt md5+salt eller sha1+salt skulle uppfylla mitt behov och är lagom för min ringa kompetens. Så länge som jag uppnår det här så är jag säker

Citat:

Remember, no system is 100% secure. The trick is to make your system more secure than your neighbor.
So a thief will choose to break in to his system rather than yours. _Arnold Daniels
wizzo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-14, 21:17 #29
yoggi2k5 yoggi2k5 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 30
yoggi2k5 yoggi2k5 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 30
Brazzan, visst är det bra att komma med nya idéer, men just säkerheten är livsfarlig att börja laborera med själv. Man kan som amatör tycka att man lägger till extra funktioner som förstärker säkerheten, men det är inte ovanligt att det får motsatt effekt.
Säkerhet som bygger på algoritmer är oerhört komplex och bör lämnas över till experter. Det bästa vi som programmerare och webbmasters kan göra är att följa deras riktlinjer.
yoggi2k5 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-16, 22:48 #30
Data33 Data33 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 5
Data33 Data33 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 5
Jag brukar se till att varje användare har ett login och ett användarnamn. Detta för att det ska bli svårt att brute-forca eller köra dictionary-attack på användare (man måste ju veta vem som har vilken login först) samt statiskt och dynamiskt salt.

Som statiskt salt brukar jag bara köra någon textsträng i PHP-sidan såsom "hej12[3]" och sen slänga in md5(dynamisktsalt.lösenord.statisktsalt) där det dynamiska saltet bara består av något fält som hör till användaren, typ id eller login. Det här är det bästa jag har lyckats komma på, så om någon har några invändingar eller tips så är det bara att skriva.
Data33 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017