Kom ihåg mig?

newly.se - ny nyhetssajt

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-04-18, 14:41 #21
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

Mitt svar blir inte så "berikande" eftersom jag bara (som alla andra) gör fanfar för denna sida! Allt verkar genomtänkt, väldesignat och användarvänligt samtidigt som man ser att du behärskar det du håller på med.

Om jag nu måste ha en kritisk synpunkt tycker jag kanske att kontrasten mellan rutan i footern och själva footern är aningen stor, men det är enbart en minimal petitess och självklart också en fråga om tycke och smak.

Suveränt jobbat helt enkelt!
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-18, 15:23 #22
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 346
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 346
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Hej,

Mitt svar blir inte så "berikande" eftersom jag bara (som alla andra) gör fanfar för denna sida! Allt verkar genomtänkt, väldesignat och användarvänligt samtidigt som man ser att du behärskar det du håller på med.

Om jag nu måste ha en kritisk synpunkt tycker jag kanske att kontrasten mellan rutan i footern och själva footern är aningen stor, men det är enbart en minimal petitess och självklart också en fråga om tycke och smak.

Suveränt jobbat helt enkelt!
Kanske inte berikande, men nog så värmande! Tack så mycket! Verkligen superkul med all beröm!

Jag kan bara hoppas att ni alla blir flitiga besökare, och kanske t.o.m. sprider "det goda ordet"

Tack ännu en gång!
gfors är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-18, 16:55 #23
Santoss avatar
Santos Santos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 183
Santos Santos är inte uppkopplad
Medlem
Santoss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 183
Verkligen en snygg och clean sida!

Men hur ställer ni er till sajter som Netvibes och iGoogle, som man också kan fylla med rss-flöden från massa olika källor?
Santos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-18, 18:31 #24
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 346
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 346
Citat:
Ursprungligen postat av Santos Visa inlägg
Verkligen en snygg och clean sida!

Men hur ställer ni er till sajter som Netvibes och iGoogle, som man också kan fylla med rss-flöden från massa olika källor?
Tackar!

Jag räknar med att konkurrera ut både iGoogle och Netvibes inom 3-5 veckor, och därefter köpa upp bägge tjänster för en försvinnande liten summa.

Skämt åsido så är det inte något som jag ägnat större tanke åt, då inte är någon jättepublik som faktiskt använder och tycker om dessa tjänster, vilket jag inte begriper eftersom dom är bra. Det är i synnerhet dåligt genomslag för typ iGoogle så fort man räknar bort "teknikpubliken". "Svennebanan" använder i princip inga sådana tjänster.

Förhoppningsvis ligger det ett värde i enkelheten av att bara kunna bläddra runt på newly.se istället för att behöva jaga och lägga till flöden själv, plus att har man det själv på typ iGoogle är det svårt att hantera så många flöden från många olika kategorier.

Summerat så tror jag nog att det finns plats för oss alla
gfors är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-18, 19:08 #25
Santoss avatar
Santos Santos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 183
Santos Santos är inte uppkopplad
Medlem
Santoss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 183
Citat:
Ursprungligen postat av gfors Visa inlägg
Skämt åsido så är det inte något som jag ägnat större tanke åt, då inte är någon jättepublik som faktiskt använder och tycker om dessa tjänster, vilket jag inte begriper eftersom dom är bra. Det är i synnerhet dåligt genomslag för typ iGoogle så fort man räknar bort "teknikpubliken". "Svennebanan" använder i princip inga sådana tjänster.
Det var det här jag misstänkte. Jag håller verkligen med dig om att det, iallafall för svennebanan, ligger ett stort värde i att man inte behöver regga sig eller manuellt lägga in det innehåll man vill ha. Sidan kan absolut gå långt tack vare det.

Samtidigt är det synd att de flesta fortfarande inte har lärt sig använda RSS, utan fortsätter ladda nyhetssidor fulla med flashreklam och bilder bara för att kolla om något nytt har hänt. Men men, teknik är svåra grejer för vanligt folk.
Santos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-20, 14:11 #26
Novamind Novamind är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 31
Novamind Novamind är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 31
Tycker att newly.se är riktigt snygg. En sak jag tänkte på när jag såg den först var att jag inte riktigt gillade den gråa texten mot grått på meny-knapparna, skulle nog använt något mer tydligt. Men är väl egentligen en smaksak.

Speciellt IT & Teknik-delen är otroligt bra då även den viktigaste och bästa sidan är med ;-).
Novamind är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-07, 09:53 #27
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Skakar liv i denna tråden, eftersom jag använder Newly.se dagligen och önskar lite förbättringar:

* Markera de nyheter som är nya sedan sista besöket med en annan bakgrundsfärg, fetstil eller på något annat tydligt sätt
* Sanity check - sortera bort nyheter som saknar rubrik
* Sanity check - visa inte nyheter som har publiceringsdatum i framtiden i "Senaste nytt"-rutan - de blir liggande där i en evighet
* Gör varje medias nyhetsruta expanderbar. Vid klick visas 10 senaste nyheter istället för 5
* Tag bort SMHI från framsidan och ersätt med t.ex. GP
* Möjlighet att skapa en "egen" flik, där du själv kan bestämma vilka källor som skall visas. För enkelhetens skull så duger en evighetscookie som lagringsmedium av informationen.
* På sistone har sajten börjat gå segt. Behövs index skapas eller databasen rensas?

Tack för att ni erbjuder en sådan bra tjänst gratis :-)
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-07, 19:04 #28
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 346
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 346
Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
Skakar liv i denna tråden, eftersom jag använder Newly.se dagligen och önskar lite förbättringar:
Tack! Verkligen jättekul att höra när någon använder och uppskattar en tjänst man knåpat ihop!

Citat:
*Markera de nyheter som är nya sedan sista besöket med en annan bakgrundsfärg, fetstil eller på något annat tydligt sätt
Absolut, detta är på gång! Jag har en ganska stor uppdatering på g av systemet som driver sidan, och däribland finns fler möjligheter för besökarna att få lite mer "skräddarsydd" information.

Citat:
* Sanity check - sortera bort nyheter som saknar rubrik
Borde gå att ordna ganska enkelt.

Citat:
* Sanity check - visa inte nyheter som har publiceringsdatum i framtiden i "Senaste nytt"-rutan - de blir liggande där i en evighet
Hmm, hade faktiskt inte märkt att detta var ett problem, tack för tipset. Ska kika närmare på det.

Citat:
* Gör varje medias nyhetsruta expanderbar. Vid klick visas 10 senaste nyheter istället för 5
Bra förslag! Ska kika på något smidigt sätt att bygga in det i kommande uppgraderingen.

Citat:
* Tag bort SMHI från framsidan och ersätt med t.ex. GP
Gör ännu bättre, låter SMHI vara kvar och lägger till GP

Citat:
* Möjlighet att skapa en "egen" flik, där du själv kan bestämma vilka källor som skall visas. För enkelhetens skull så duger en evighetscookie som lagringsmedium av informationen.
Står också på "att-göra" listan för framtiden. Jag siktar på någon slags startsida som är custom för varje användare, med utvalda flöden, "nytt sedan du var här sist" och liknande.

Citat:
* På sistone har sajten börjat gå segt. Behövs index skapas eller databasen rensas?
Antagligen har du haft otur att råkat ut för cachning av vissa filer. Sidan gör nämligen det med jämna mellanrum för att tvinga uppdateringar av nyheterna, och om det inte varit någon besökare på kanske 10 minuter så kommer den att förnya cachen när du då kommer och besöker. Är det mycket trafik så märks inte detta, men har man otur så kan man råka ut för att det blir någon enstaka gång det är extra lång laddtid. Detta verkar dock lite märkligt då besökssiffrorna faktiskt stiger ganska stabilt. Ska kika närmare på saken.

Citat:
Tack för att ni erbjuder en sådan bra tjänst gratis :-)
Tack själv som besöker och engagerar dig!
gfors är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-07, 22:29 #29
youheardit youheardit är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 1 168
youheardit youheardit är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 1 168
Citat:
Ursprungligen postat av gfors Visa inlägg
Antagligen har du haft otur att råkat ut för cachning av vissa filer. Sidan gör nämligen det med jämna mellanrum för att tvinga uppdateringar av nyheterna, och om det inte varit någon besökare på kanske 10 minuter så kommer den att förnya cachen när du då kommer och besöker. Är det mycket trafik så märks inte detta, men har man otur så kan man råka ut för att det blir någon enstaka gång det är extra lång laddtid. Detta verkar dock lite märkligt då besökssiffrorna faktiskt stiger ganska stabilt. Ska kika närmare på saken.
Jag har ett liknande system som hämtar rss och publiserar precis som du, men istället för att låta någon "råka" ut för att den cachas så kör en cronjob i bakgrunden var 5 eller 10e minut...

Så gör jag iaf, och det är mycket enkelt och bra, aldrig några långa laddningstider.
youheardit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-07, 22:33 #30
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 346
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 346
Citat:
Ursprungligen postat av youheardit Visa inlägg
Jag har ett liknande system som hämtar rss och publiserar precis som du, men istället för att låta någon "råka" ut för att den cachas så kör en cronjob i bakgrunden var 5 eller 10e minut...

Så gör jag iaf, och det är mycket enkelt och bra, aldrig några långa laddningstider.
Ja jag har funderat på att köra så själv, men kände att det var onödigt då det som värst blev extra 5-10 sekunder, ganska sällan, för någon enstaka besökare.

Men om sidan upplevs långsam nu så är det definitivt läge att åtgärda. Tack för tipset!
gfors är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
newly, nyheter, nyhetssida


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017