Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


PHP eller ASP.NET

Visa resultat för omröstning: PHP eller ASP.NET
PHP 92 73.02%
ASP.NET 36 28.57%
Annat, nämligen... 15 11.90%
Flervalsomröstning. Antal röster: 126. Du får inte rösta i den här omröstningen

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-10-22, 20:51 #11
dotvoid dotvoid är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 199
dotvoid dotvoid är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 199
otypat = flexibilitet

Man kan vrida och vända på allt. Jag använder mest PHP på serversidan. PHP gjorde det enkelt. Innan skrev jag cgi-program i C som implementerade egenbyggt skript/mallspråk med if-satser och loopar. Det var omständigt men roligt. 1995 skrev jag iofs en intranätslösning med Visual Basic 3 och WIN-CGI där all request-data överfördes genom temporära ini-filer. Horribelt. Vid jämförelse med hur man gjorde på unix-sidan med vanlig CGI så ansåg jag windows vara en knäpp plattform för webben. Efter att ha sett lösningar baserade på klassisk ASP samt .NET på senare år har jag inte ändrat uppfattning... Det är min åsikt - jag tänker inte debattera mer ingående än så (Eller jo - ett tillägg som kommentar till ovan länkar med Perljämförelse. Det är inte syntaxen som gav PHP framgång. Det kan jag hålla med om.)

Jag tycker nog att Java borde fått vara med som ett alternativ? Jag har då i alla fall använt det då och då. Främst i samband med XML och XSL då stödet för det var så dåligt i PHP fram till PHP 5.

Senast redigerad av dotvoid den 2009-10-22 klockan 20:54 Anledning: Tillägg och syftningsfel
dotvoid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-22, 22:31 #12
PerD PerD är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 88
PerD PerD är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 88
Citat:
Ursprungligen postat av fr33r1d3 Visa inlägg
Kör du Linux nu mera också, eller har du gått över till Windows?
ASP.NET går väl ganska bra att utveckla på Linux med nu mera?
Bägge. Jo det där handlade mer om när det inte fanns något alternativ. Antingen var du fast med PHP eller ASP Det väl fortfarande bäst att köra resp. språk på den maskin de utvecklades för men kompabiliteten är ju långt bättre idag.
PerD är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-22, 23:21 #13
Qin Qin är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 13
Qin Qin är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 13
PHP, men ASP det är ju VB baserat. Så om man kodat innan bör det inte vara nå problemos!
Qin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-22, 23:49 #14
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Qin Visa inlägg
PHP, men ASP det är ju VB baserat. Så om man kodat innan bör det inte vara nå problemos!
Nja, gammal ASP är ju knappast ett alternativ idag och .NET är ju i sig inte VB-baserat utan kan skrivas i både VB och C#. Dessutom finns möjligheten att använda J#, Delphi.NET etc.

Tycker JSP och Cold Fusion borde finnas med som alternativ då det faktiskt finns ett gäng stora internationella webbplatser som använder dessa tekniker.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-23, 04:05 #15
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Man använder normalt inte otypade språk för professionella applikationer.

Däremot finns det många hårt typade språk som har bra kompilatorer, som Java, C#, VB.NET, J#, Delphi.NET, ANSI C, C++ (i många varianter), F#, Cobol.NET mfl.

Jag jobbar mest i .NET och Microsoft-miljön därför känner jag den bättre än andra miljöer. Men jag har även kört Ubuntu och kompilerat system skrivna i både Ansi C och C++ där. GCC (GNU Compiler Collection) innehåller en hel rad hårt typade språk som den som kör Linux/Ubuntu kan välja i stället för otypade språk.

De flesta hårt typade språk har dessutom bra stöd för MVC-mönstret och det lite modernare MVVC-mönstret, jag menar då på en fysisk modulnivå.

MVC-har väl spelat ut sin roll för något 10-tal år sedan och det har utvecklats betydligt bättre mönster. de otypade och de okpmbilerade språken har svårt att hänga med i utvecklingen av dessa mönster.

Om jag inte minns helt fel så var det inte så länge ´sedan som just PHP inte ens var objektbaserat, man fick göra en massa trix för att få till en del griundlägghande objektorienterade egenskaper, ungefär som structar med pekare på funktioner i ANSI C, fast man var inne och mekade med odokumenterade luckor i PHP. Men PHP utvecklas väl oxo till det bättre hoppas jag.

Senast redigerad av Conny Westh den 2009-10-23 klockan 04:14
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-23, 10:05 #16
danjel danjel är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 214
danjel danjel är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 214
Citat:
Ursprungligen postat av Nerox Visa inlägg
PHP eller Fast CGI i C..
Jag rör inget med .NET då jag anser att det är buggigt sammt slöare. Ta tex. C#.net som många gillar av anledningen att det är lätt att lära sig. Men vad händer om det är en bugg i .NET module ni använder, då spelar ju inte din kod något roll i slutändan ändå för att grunden är skit. Visst det har massa färdiga grejer som jag kan förstå att vissa gillar.. Men jag har hellre kontroll över koden än ett projekt som går snabbt att koda.


.NET som jag ser det
1, Hämta alla funktioner du vill ha
2, Skapa några variable
3, Kör funktionerna i den ordningen du vill ha dom
4, Kompilera ditt slöa program
.NET är inte buggigt, väldigt sällan man stöter på en bugg, det är mycket välgjort och genomtänkt..
Det är inte heller slöare, koden är förkompilerad till skillnad från PHP där koden kompileras vid varje request..

Citat:
Helt klart ASP.NET, jag har testat PHP men det är helt otypat (otypat=massor av buggar och logiska fel som slinker igenom OCH betydligt sämre prestanda).
otypat innebär ju inte att det blir fler buggar..men annorlunda buggar..
Buggar och tex prestandaproblem i ASP.NET brukar enligt min erfarenhet vara svårare att felsöka och lösa,trots debug möjligheter i .net. Det beror på att komplexiteten i .NET framework eller ASP.NET är relativt hög och att utvecklaren lätt kan missförstå hur kontroller m.m ska användas

Detta med prestanda mellan .net, php, java m.m. Min uppfattning är att det inte är intressant att jämföra hur många millisekunder en viss sida eller funktion tar att exekvera.
I dessa tester kommer alltid förkompilerade språk att "vinna", tex .net mot php.
Men, en användare uppfattar inte 20 millisekunders skillnad, det som är intressant kring prestanda är ju hur användaren uppfattar svarstiderna i ett system. Då är det andra faktorer som avgör hur lång tid en funktion eller sida tar att leverera ett resultat för användaren,
oftast är det databasfrågor som tar tid eller kanske nätverkslagg eller enorma javascript som orsakar seghet på klientsidan. Eller att cachning saknas..
Det viktiga är även skalbarhet, och då är inte tekniken i sig vidare intressant, man måste bygga system som enkelt kan byggas ut, tex köra på flera databasservers eller webbservers för att hantera ökad trafik. Detta kan göras oavsett .net /php / java /python mfl..förmodligen är Open Source billigare än Microsoft tekniker rent mjukvarumässigt, sen är frågan om utvecklingstiden, som är den stora kostnaden, skiljer sig mellan ett LAMP alternativ eller .net/java alternativ. Generellt verkar de flesta web 2.0 siter köra php/mysql och det är nog för att i praktiken är det ofta ett billigare alternativ
danjel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-23, 11:45 #17
fr33r1d3 fr33r1d3 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 113
fr33r1d3 fr33r1d3 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Nja, gammal ASP är ju knappast ett alternativ idag och .NET är ju i sig inte VB-baserat utan kan skrivas i både VB och C#. Dessutom finns möjligheten att använda J#, Delphi.NET etc...
Och den gamla "ASP-VB'n" (konstigt ord det blev) har inte så värst mycket med VB.NET att göra heller.
fr33r1d3 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-23, 12:28 #18
Hjalle Hjalle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 181
Hjalle Hjalle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 181
Vad jag vet så pågår det vilda diskussioner om typningen i PHP och det var nära att den till och med skulle dyka upp i 5.3, men det fanns ett gäng som inte ville släppa in en sådan "feature" förens php 6. Och php 6 vet vi nog alla om att det kommer dröja båda ett och två andetag tills det kommer
Hjalle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-23, 12:29 #19
cyners avatar
cyner cyner är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 74
cyner cyner är inte uppkopplad
Medlem
cyners avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 74
Jag kan bara inte låta ConnyWesths kommentarer om "otypade" språk passera... Även om tråden handlar om PHP.

För det första är språk inte otypade, utan dynamiskt eller statiskt typade, samt starkt eller svagt typade. Ex. är C statiskt och svagt typat, men PHP är dynamiskt och svagt typat.

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Man använder normalt inte otypade språk för professionella applikationer.
Vad är en professionell applikation? Jag har varit med och utvecklat journalsystem för sjukvård i ett dynamiskt typat språk. Detta används i nästan hela Stockholms landsting.

Några fler motexempel:
  1. Vårt PPM-system där miljoner svenskar väljer fonder för sin pension, skrevs i Perl (dynamiskt typat).
  2. Facebook och Wikipedia har byggts med PHP (dynamiskt typat).
  3. YouTube är byggt med Python (dynamiskt typat), som används mycket av Google internt.
  4. Hulu och Twitter körs med Ruby on Rails (dynamiskt typat).
  5. Språket Erlang (dynamiskt typat) togs fram av Ericsson just för att vara felsäkert, köra i realtid och vara igång dygnet runt.

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Om jag inte minns helt fel så var det inte så länge ´sedan som just PHP inte ens var objektbaserat, man fick göra en massa trix för att få till en del griundlägghande objektorienterade egenskaper, ungefär som structar med pekare på funktioner i ANSI C, fast man var inne och mekade med odokumenterade luckor i PHP. Men PHP utvecklas väl oxo till det bättre hoppas jag.
Jag håller med om att PHP var ett leksaksspråk i mitten av 90-talet. Men det var ju fem år sedan PHP 5 lanserades, och därmed skulle jag våga påstå att PHP har vuxit upp ordentligt.

(Mitt svar på den ursprungliga frågan är alltså: Jag använder PHP. Därför att det finns otroligt mycket dokumentation, diskussionsforum och många att ställa frågor till. Jag känner bara två som utvecklar i ASP.NET, och ingen av dem gör det professionellt.)
cyner är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-23, 14:55 #20
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Citat:
Ursprungligen postat av cyner Visa inlägg

Vad är en professionell applikation? Jag har varit med och utvecklat journalsystem för sjukvård i ett dynamiskt typat språk. Detta används i nästan hela Stockholms landsting.

Några fler motexempel:
  1. Vårt PPM-system där miljoner svenskar väljer fonder för sin pension, skrevs i Perl (dynamiskt typat).
  2. Facebook och Wikipedia har byggts med PHP (dynamiskt typat).
  3. YouTube är byggt med Python (dynamiskt typat), som används mycket av Google internt.
  4. Hulu och Twitter körs med Ruby on Rails (dynamiskt typat).
  5. Språket Erlang (dynamiskt typat) togs fram av Ericsson just för att vara felsäkert, köra i realtid och vara igång dygnet runt.
Jag skulle iofs starkt överväga att inte använda tex ett landsting som kvalitetsmåttstock för hur en säljare har säljt in en teknik till en ovan it-beställare (eller snarare en beställare som inte behövt ha denna detaljerade kontroll). För att något används betyder det inte att det är "bäst".

Jag tycker det är bättre att mina högst mänskliga förmåga att göra fel upptäcks vid kompilering (statisk) än att man måste lägga mer tid på tester alt. att slutanvändarna hittar och rapporterar in uppenbart kodslarv vid körning av kod (dynamisk).

[edit: syftningsfel]
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017