Kom ihåg mig?

PHP eller ASP.NET

Visa resultat för omröstning: PHP eller ASP.NET
PHP 92 73.02%
ASP.NET 36 28.57%
Annat, nämligen... 15 11.90%
Flervalsomröstning. Antal röster: 126. Du får inte rösta i den här omröstningen

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-11-02, 17:27 #71
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Jag använder PHP. Behöver inte hårt typade och kompilerade språk för jag skriver aldrig några buggar som kan slinka igenom.

... eller så har jag aldrig bemödat mig med att lära mig det eftersom jag inte känner något behov
Syke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-02, 22:12 #72
Kimpo Kimpo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 185
Kimpo Kimpo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 185
Alltid lika kul att se hetsiga forumdiskussioner när man ska jämföra programmeringsspråk =)
Själv jobbar jag med c# asp.net mvc och webforms
Kimpo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-02, 22:34 #73
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
1) Jag är nog inte ensam om att tycka att det vore önskvärt om ni fortsatte er lilla diskussion i PM (eller inte alls, eftersom ni aldrig kommer att kunna enas).

2) På mitt jobb ser det ut såhär:
Under ett par år har vi gått från en strikt Microsoft-miljö till en strikt OpenSource-miljö (inkl PHP). Vi var mycket skeptiska mot detta i början eftersom vi var så invanda, men nu är vi helt frälsta.

Varför? Det är inte så lätt att sätta fingret på, men här är några spontana tankar:
* Allt finns i php - Bokstavligt talat. Alla databaser - alla funktioner - alla lib. Det är bara att köra. Utan massa krångliga installationer av lib som ändå inte funkar.
* PHPs arrayer - <3 - Detta är en fantastisk, modulär, kraftfull och löjligt enkel skapelse som man i princip bygger allt kring i php, utan att ens tänka på det. Mig veterligen finns det ingen motsvarighet i något annat språk.
* Utvecklingstid - Jag vet inte hur mycket tid vi har sparat, men jag inbillar mig att det kan röra sig om flera heltidstjänster totalt sätt. PHP går så sjukt snabbt att utveckla i.
* It just works - våra datatekniker har gått från att vara sura och vresiga windowsupdate-hatare med överväxta reboot-knapps-fingrar, till sociala varelser som avslutar dagen med ett leende på läpparna.
* Pengar - Vi har sparat fantastiska summor på licenser. Jag gissar att det kan handla om någon årslön.

Det har hänt fler än en gång att vi på mässor & liknande tillställningar klagar på vårt system inför våra konkurrenter, gnäller något om att vår miljö är så svår att administrera och utveckla i. Och sedan åker vi hem och så fnissar vi lite, för att vi tycker att vi är så listiga som behåller vår största konkurrensfördel för oss själva.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-02, 23:18 #74
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
1) Jag är nog inte ensam om att tycka att det vore önskvärt om ni fortsatte er lilla diskussion i PM (eller inte alls, eftersom ni aldrig kommer att kunna enas).
Måste man enas för att ha en vettig diskussion? Låt dem fortsätta!

Om nu .NET sidan vågar fortsätta efter ditt inlägg
KarlRoos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-03, 23:24 #75
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
1) Jag är nog inte ensam om att tycka att det vore önskvärt om ni fortsatte er lilla diskussion i PM (eller inte alls, eftersom ni aldrig kommer att kunna enas).

2) På mitt jobb ser det ut såhär:
Under ett par år har vi gått från en strikt Microsoft-miljö till en strikt OpenSource-miljö (inkl PHP). Vi var mycket skeptiska mot detta i början eftersom vi var så invanda, men nu är vi helt frälsta.

Varför? Det är inte så lätt att sätta fingret på, men här är några spontana tankar:
* Allt finns i php - Bokstavligt talat. Alla databaser - alla funktioner - alla lib. Det är bara att köra. Utan massa krångliga installationer av lib som ändå inte funkar.
* PHPs arrayer - <3 - Detta är en fantastisk, modulär, kraftfull och löjligt enkel skapelse som man i princip bygger allt kring i php, utan att ens tänka på det. Mig veterligen finns det ingen motsvarighet i något annat språk.
* Utvecklingstid - Jag vet inte hur mycket tid vi har sparat, men jag inbillar mig att det kan röra sig om flera heltidstjänster totalt sätt. PHP går så sjukt snabbt att utveckla i.
* It just works - våra datatekniker har gått från att vara sura och vresiga windowsupdate-hatare med överväxta reboot-knapps-fingrar, till sociala varelser som avslutar dagen med ett leende på läpparna.
* Pengar - Vi har sparat fantastiska summor på licenser. Jag gissar att det kan handla om någon årslön.

Det har hänt fler än en gång att vi på mässor & liknande tillställningar klagar på vårt system inför våra konkurrenter, gnäller något om att vår miljö är så svår att administrera och utveckla i. Och sedan åker vi hem och så fnissar vi lite, för att vi tycker att vi är så listiga som behåller vår största konkurrensfördel för oss själva.
Det var intressant att läsa dessa sakliga argument, mer sånt.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-09, 00:11 #76
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 382
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 382
Har följt den här tråden lite på avstånd ett tag nu, och Conny argumenterar faktiskt inte för Microsofts teknik, han argumenterar för teknik som bygger på kompilerade språk och med hård datatypning. Det finns flera sådana exempel, vad sägs om just .NET-familjen, Java eller C++? Alla är sådana exempel. Fördel? Vid kompilering hittar man felstavade variabelnamn, eller att man av misstag försöker trycka in en sträng i ett datum. Man slipper hitta felet efter 5 timmars felsökning..

Dock så känns det lite som att de som argumenterar emot Conny inte argumenterar emot hårt typade språk, utan argumenterar som om valet stod mellan .NET eller PHP. .NET råkar vara ett sådant exempel på hårt typad och kompilerad teknik. PHP är å andra sidan ett löst typat språk. Det har ingenting med licenser och sådant att göra hurvida man föredrar PHP framför .NET eller vice versa, det har nog snarare att göra med hurvida man vill ha ett kompilerat och/eller hårt typat språk.

Hela den här diskussionen (PHP vs. något annat språk) känns ungefär lika givande som de ändlösa diskussionerna "Linux vs Windows" eller "PC vs MAC" där de finns lite för många fanatiker för att de ska vara sunt..

(OT: Min åsikt om PHP:

PHP _är_ ett kasst språk. Jag har själv roat mig med att knacka i det. Det är inte vackert. Det är inte strukturerat. Det är inte genomtänkt. Det är en enda röra. Visst, det går att skriva kod i det med, men det finns många språk som är bättre, oavsett licensform, kompilerat/interpreterat, hårt typat/löst typat osv. osv. (Sedan ska väl tilläggas att PHP har börjat skärpa till sig, men det går långsamt..) Visst, man får väldigt gärna tycka att PHP är världens bästa språk, men det är inte någon självklarhet direkt, det finns många, många språk som är betydligt mer genomtänka än PHP..

)
Onkelborg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-09, 10:46 #77
danjel danjel är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 214
danjel danjel är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 214
Citat:
Ursprungligen postat av Onkelborg Visa inlägg
Hela den här diskussionen (PHP vs. något annat språk) känns ungefär lika givande som de ändlösa diskussionerna "Linux vs Windows" eller "PC vs MAC" där de finns lite för många fanatiker för att de ska vara sunt..
Ja dessa diskussioner tenderar ju att återkomma med jämna mellanrum, men man får se dessa diskussioner som ett sätt att lära sig något, så de kan ändå vara givande på det viset..

Citat:
Ursprungligen postat av Onkelborg Visa inlägg
(OT: Min åsikt om PHP:

PHP _är_ ett kasst språk. Jag har själv roat mig med att knacka i det. Det är inte vackert. Det är inte strukturerat. Det är inte genomtänkt. Det är en enda röra. Visst, det går att skriva kod i det med, men det finns många språk som är bättre, oavsett licensform, kompilerat/interpreterat, hårt typat/löst typat osv. osv. (Sedan ska väl tilläggas att PHP har börjat skärpa till sig, men det går långsamt..) Visst, man får väldigt gärna tycka att PHP är världens bästa språk, men det är inte någon självklarhet direkt, det finns många, många språk som är betydligt mer genomtänka än PHP..
Problemet i dessa diskussioner är att man inte helt klart fastställt vilket "perspektiv" man diskuterar utifrån. Är PHP kasst om man ser till oop och strukturfrågor som avsaknad av Namespaces,typning m.m ? Ja det är inte lika "moget" som andra språk och utvecklas relativt långsamt. Samtidigt är flexibiliteten stor och inlärningskurvan är låg.
De funktioner som finns i PHP fungerar i många fall som "wrappers", ta tex funktionen "mysql_query()", i vissa .NET projekt jag sett har man gjort statiska funktioner för att abstrahera bort komplexiteten i ADO.net, tex en funktion som "DB.query()". I princip är det då samma sak som en php funktion.

Är PHP kasst utifrån ett mer pragmatiskt perspektiv? Nej, definitivt inte. Som en annan talare påpekade så tenderar det att bli snabbare och billigare utveckling i många situationer. Utvecklarcommunityn för php är enorm, minst sagt, och tillgången till utvecklare hög, detta är också frågor som ska beaktas när man "väljer" språk och plattform.
danjel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-09, 18:27 #78
dotvoid dotvoid är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 199
dotvoid dotvoid är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 199
Jo - diskussionen pendlar tyvärr mellan språk, ramverk och tillverkare. Så det blir en lite rörig diskussion. Sedan blir det också lite stökigt när de inblandades erfarenheter skiljer sig så starkt åt...

Så för att kommentera enbart PHP som språk. PHP har utvecklats av många starka personligheter med spretande viljor. Det har tyvärr gjort att språket släpar på en hel del bagage idag. Som exempel tyngs syntaxen av en hel del inkonsistens - både vad gäller namngivning, parameterordning och överlappande funktionalitet.

Så det är sant att PHP inte utvecklats under samma organiserade form som t ex Java, C++ eller C#. (Dock bör man nog komma ihåg att både C++ och Java i perioder haft stora inkonsistenser mellan olika versioner och tilllverkares kompilatorer etc.)

Men vad jag tror många missat är att PHP har utvecklats en hel del. Det finns bagage kvar som många seriöas PHP-programmerare önskar bort. Men det är naturligtvis inte så lätt. Så de flesta professionella programmerare följer ett antal best praxis, liksom programmerare i många andra språk gör. Exempel dyker ofta upp på mysql_query (se ovan). Vilket nog ganska få använder i "professionella" sammanhang - hoppas jag. Det stadiet är liksom passerat. Samma gäller för mycket annat som finns kvar i språket. PHP6 har varit på gång under många år. Mycket har flyttats till 5.3 men en del upprensning av sådant som varit flaggat som utdaterat kommer försvinna först med PHP 6.

Mer och mer av PHP:s grundfunktionalitet tillhandahålls via klasser och objekt. Det är ganska länge sedan PHP var ett renodlat procedurellt språk. Också nuvarande PHP version 5 är många år gammal och den ihophackade objektorientering som fanns i PHP 4 är utdaterad sedan länge. Dagens objektorienterade PHP har sina egenheter men har ändå stöd för namespaces, interfaces, abstrakta klasser och allt annat man förväntar sig av ett objektorienterat språk. Man kan sakna en del. Exempelvis flera konstruktorer i en klass beroende på typ och "finally" vid exception-hantering. Objektorienteringspuritaner hittar naturligtvis alltid saker att irritera sig på. De hackar ju dock friskt på C++ och andra språk också

Det gäller också debatten kring kompilerade språk resp interpreterande språk. PHP är interpreterande. Att installera en opcode cache, som cachar resultatet av tolkningen av språket, är ett femminutersjobb på vilken server som helst. Det gör att PHP exekverar den intermediära binärkoden direkt istället för att interpretera koden vid varje request. Om jag inte har fel påminner det stark om JIT-kompilering för Java?

Så till typningen. Om man tittar på hur det fungerar bakom kulisserna så använder faktiskt PHP typer. PHP:s variabler lagras i en C-struktur som är bärare av data liksom en del metadata som typ och referenser. För mig är en variabel bärare av data. Typen är sekundär och enligt mig bara information om data. Mitt synsätt skiljer sig uppenbarligen mycket från andra här. Hanteringen av referenser i PHP 5 skiljer sig markant från PHP 4 (som är - just det - utdaterat) eftersom det krävs när objektorienteringen ska fungera bättre. Därmed är eg allt referenser, bakom kulisserna, tills dess att en kopia behöver skapas av någon anledning.
PHP:s hantering av typer gör det också, naturligtvis, svårt att ha konstruktorer baserade på typer... PHP har dock naturligtvis stöd för variabelt antal parametrar vilket gör att man ofta löser detta på ett annat sätt helt enkelt.

Enligt rekommendationen ska PHP köras i strikt läge. Det är tidigare inte standard och många känner inte till att PHP då bland annat varnar för variabler som inte är initierade.

Det finns mycket mer än så att gå igenom om man orkar. Problemet är att det för PHP finns tonvis med tutorials och artiklar som ger riktigt dåliga och ofta rent felaktiga råd baserat på mycket gamla versioner av PHP. Eftersom PHP är så bakåtkompatibelt fungerar mycket när det kanske hade varit bättre att bryta kompatibiliteten bakåt. Därmed försvinner inte all gammal information från webben och det blir för utomstående troligen svårt att bilda sig en uppfattning om språket hur det ser ut och hur det används i seriösa sammanhang idag.

Senast redigerad av dotvoid den 2009-11-09 klockan 18:34 Anledning: Små syftningsfel
dotvoid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017