Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Composite C1 - .NET CMS

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-08-08, 15:16 #1
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Standard Composite C1 - .NET CMS

Jag håller på att testar olika CMS som är byggt i .NET och har just nu fastnat för Composite C1. Tycker det var svårt att komma in i men efter lite gnuggande och testade så var det ganska lätt att arbeta i, rullar på snabbt, kan använda både SQL samt XML mm http://www.composite.net

Någon som har testat eller arbetar i C1? Några åsikter? Något .NET CMS som är bättre enligt er?
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-09, 19:05 #2
gooses avatar
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 451
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
gooses avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 451
Nej har inte provat. Hur skiljer sig denna mot de lite större open source cms:erna för .net? Jag tänker på dotnetnuke och umbraco. Vad är det du fastnat för gällande denna?
goose är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-09, 20:21 #3
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Har två DNN rullande med flera sajter men jag tycker DNN har vuxit och blivit tungt. Sen är jag inte lika pigg på webbfarmar längre utan vill ha en CMS instans för varje sajt.

Admin-delen i Umbraco och C1 påminner om varandra men jag tycker C1 är snabbare, mer logiskt samt snyggare . Jag tycker också att det var lättare att göra nya template till C1 än till Umbraco. (Har en sajt rullande med Umbraco). Eftersom Umbraco och C1 delvis påminner om varandra så är det mycket känsla där C1 vinner hos mig.

En annan som jag har tittat på är Orchard som påminner om Wordpress men jag kommer inte riktigt överens med admin där. Är bra för bloggar och mindre sajter men när det blir många sidor är Orchards admin klumpigt.

Jag har som sagt bara testat en del men jag gillar C1. Den är lätta att förstå och lära sig för vanliga användare vilket var ett plus. Väldigt snabbt att installera en ny sajt. Man kan arbeta med Master Page, HTML eller XHTML/XSLT. Håller på att sätta upp en sajt med C1 där det ska vara flera som ska kunna skriva men endast några som publicerar materialet etc. Som det ser ut nu så passar C1 bra för detta.

Kan du Umbraco så kommer du snabbt in i C1.

Vilket .NET CMS jobbar ni andra i ?
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-09, 21:00 #4
gooses avatar
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 451
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
gooses avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 451
Jag jobbar mest i DNN. Dock är det lite svårt för en ganska ovan webbredaktör att sätta sig in i moduler och menyer hit o dit, så ja det är lite rörigt faktiskt så det krävs lite utbildning. C1 låter lovande helt klart. Har de släppt Orchard i v1.0 än eller är det fortfarande beta?
goose är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-09, 21:49 #5
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Orchard finns i version 1.2. http://orchardproject.net/

Pröva C1 och säg vad du tycker. Skulle vara trevligt om vi var några som kunde utbyta erfarenheter.
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-10, 17:41 #6
Base Base är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 65
Base Base är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 65
Standard Kooboo

Anser att kooboo är ljusår före Umbraco, C1 etc när det gäller contenthantering. Tyvärr är kooboo fortfarande ej helt torr bak öronen dock(lite buggar och en del visuella saker i admindelarna som behövs förbättras), men det går framåt. Jag skulle nog valt Umbraco om man söker en produkt som är lätt att 'sälja'(då den trots allt är en av de mest erkända dotnet CMS) och Kooboo om man söker en effektiv plattform med bra möjligheter till komplexa relationer mellan content etc.
Sist jag tex kollade på umbraco har jag för mig man var tvungen att ha tredjepartsplugin för att kunna länka in kategorier och även för att slippa ha 10 000 news items i en enda lång vertikal lista inbakat i sitestrukturen tex.

Kooboo är för övrigt, liksom Orchard, MVC baserat. Håller också med Jan om att Orchard nog fungerar bäst på småsiter. Jag tycker man verkar väldigt beroende av 3djepartsmoduler(vilket jag ej gillar för grundläggande funktionalitet som borde ha stöd utan moduler, plugins etc).

Senast redigerad av Base den 2011-08-10 klockan 17:58
Base är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-10, 18:06 #7
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Tack för Kooboo tipset. Har sett den men inte testat. Ska hem och ge den en chans.
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-10, 18:15 #8
Base Base är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 65
Base Base är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 65
Citat:
Ursprungligen postat av Jan Eriksson Visa inlägg
Tack för Kooboo tipset. Har sett den men inte testat. Ska hem och ge den en chans.
Np, om inget annat bör man ha gett det en chans. Det fungerar lite annorlunda då content i kooboo ej har egna urler(dvs ej pages) utan man strukturerar sin contentdel sedan skapar man vyer med dataregler som presenterar dom på det sätt man önskar. Fördelen och nackdelen är därmed att man kan ha en contentstruktur som antingen motsvarar, eller skiljer helt, från sidstrukturen.
Base är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017