Kom ihåg mig?

Låga annonsintäkter på populär site

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-09-19, 13:39 #1
KryptoniTs avatar
KryptoniT KryptoniT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 191
KryptoniT KryptoniT är inte uppkopplad
Medlem
KryptoniTs avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 191
Question Låga annonsintäkter på populär site

Hej allihopa,

Jag är inblandad i en site som har väldigt mycket trafik och många besökare. Målgruppen i nuläget är folk som är bosatta i Norden.

Den senaste månaden har vi hittills haft nästan 45 000 unika besökare samt nästan 4,5 miljoner sidvisningar. Vilket åtminstone inte jag personligen anser som några dåliga siffror.

Vi kör ett par olika annonseringsprogram däribland Google AdSense. Detta ger oss i stort sett nästan ingenting i nuläget. Knappt en tusenlapp per månad. Vilket jag personligen tycker är grymt lite med den trafiken vi har, men jag är å andra sidan ingen guru kring detta.

När man läser lite här på forumet, så verkar många rekommendera att man säljer annonser direkt när man har en så pass stor site. Är det någon som har några tips om hur man kommer igång med detta? Alternativt hur man kan öka sina AdSense intäkter?

Tack på förhand!
KryptoniT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-19, 18:00 #2
captaindoes avatar
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 431
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare
captaindoes avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 431
Är det användargenererat information på sidan? Isåfall brukar det finnas många utlänkar.

Då finns det lite olika sätt man kan tjäna pengar på. Ett sätt är att använda http://adf.ly/.

Du kan se ett exempel här.

Varje gång någon klickar på länken så skickas de till en reklam sida för 5 sekunder och sedan kan de gå vidare till sidan som användaren länkade till.

Det är CPM betalt, och du kan se priserna här: http://adf.ly/rates.php

Det är väl inte det "trevligaste" sättet att tjäna pengar på men det är en möjlighet.


Har ni provat att placera era Adsense annonser på andra ställen på sidan? Det kan ha en stor skillnad på inkomster.

För att sälja annonser på er sida direkt så skulle jag föreslå att ni antingen ringer till företag eller mailar företagen som arbetar inom samma nische som er.
captaindoe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-20, 00:13 #3
Wackerberg Wackerberg är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 259
Wackerberg Wackerberg är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 259
Intäkter från AdSense och annonsering beror väldigt mycket på vad för typ av sida du har. Utan att veta sidan så har jag svårt att säga ifall det är lågt eller högt.

Klickbenägenheten är olika beroende på vilken information du tillhandahåller. Jämför ett forum som WN - låg klickbenägenhet - med "SMS lån utan säkerhet".

Det andra är att du kan verka i en nisch där ersättningen per klick är låg.

Tipset från min sida är att hitta annonser som passar dina besökare via vanliga affiliate-program - vad det nu kan tänkas vara.
Wackerberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-20, 18:02 #4
Euroadss avatar
Euroads Euroads är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 52
Euroads Euroads är inte uppkopplad
Medlem
Euroadss avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 52
Om jag vore du skulle jag söka efter CPM kampanjer där du får betalt för visningar av din annons. Du får alltså betalt per 1000 visningar. Med 4,5 miljoner visningar är ni intressanta och kan få in en hel del pengar.
Euroads är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-26, 15:01 #5
kalle82 kalle82 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 61
kalle82 kalle82 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 61
Hejsan Kryptonit! Efter år och dagar som adsense/affiliate annonsör, tror jag att jag skulle kunna hjälpa dig..

Som tidigare redan konstaterats "kanske" du verkar inom en bransch där annonsörer betalar väldigt lite. När jag felsöker/letar efter förbättringar för en sida har jag ett litet schema i mitt huvud...

jaja vet int om du blev klokare... du kan PM:a mig om du vill.. !

Funkar ibland.. med betoning på ibland..

Jag kollar lite olika saker när jag optimerar mina adsense intäkter...
1. Hur många klickar? Clickthrough....
2. Hur mycket ger varje klick?
3. Ligger annonserna naturligt? Till höger/vänster., högst upp längst ner...
4. Vilka annonsenheter använder du? stor rektangel ? leaderbord
5. finns det andra länkar som stör... För att öka intäkterna = mer klick så är desto fulare sida desto bättre, väldigt tråkigt men sant.. gäller inte för hela världen men för de flesta sidor stjäl en "cool" design uppmärksamheten från ad-blocken..
6. Vad är det för folk på sidan, kolla analytics och titta på orden de använder för att komma till dig.... Är det via generiska ord som bil, cykel, eller är det mer buyer keywords som , köpa bil, köpa cykel, eller ännu bättre köp volvo s80 t5

Liten handlingsplan
1. Jag går till min sida, kollar på annonserna.... är de relevant för den som besöker.. Kan vara svårt att säga när du är "själv" är på besök på din egna sida. Be nån polare kolla på din sida utan att berätta....att den är din..
Resultat: Kan förklara om du har låg clickthrough
2. Vad är det för annonser som visas överhuvudtaget? Kolla på annonserna du ser ganska lätt vad det måste ha använt för nyckelord. Gå till "keyword tool external", ta en titt på vad det ordet ger...
För att ett exempel som jag var med om...... jag har en sida där jag la upp alla "nya SMS lån" det kommer ju hela tiden nya, jag fokuserade hårt på att allt var nytt och att besäkaren skulle ha det senaste... döm om min förvåning när klicken började trilla in... snittade 9kr... i låne branschen..!!! så NOT worth it.. jag kollade med några kompisar... de fattade inte heller... Så jag började gräva lite på och fann att "sms lån 4000" hade 22kr payout.. så jag byggde om bytte och satte lånen efter kategori.. det blev inga miljoner men helt klart värt det.. Vad jag vill säga är att om du har låg cpc så kan du med ganska "enkla" medel höja payouten genoma tt inkludera eller rikta om lite i din sida.. trots att du marknadsför eller gör exakt samma sak...
RESULTAT: Du får lite kolla på om du kan öka din cpc

3 och 4. Ligger annonserna naturligt? Till höger/vänster., högst upp längst ner...
Hur har ni lagt annonserna google har själv en guide där de visar vart du får bäst utfall, och även vilka annonsenheter som fungerar bäst.. ta en titt i den... jag har kommit på mig själv med att snygga till det och köra link-units... när ett fett adblock skulle gjort susen...

5. Också en tråkig nyhet som jag fick ta rätt i anskitet(undanbeder mig allt snusk här).. jag bygger ofta mina sidor på wordpress eller mediawiki.. (Samma plattform wikipedia..) gemensamt är att jag håller dessa sidor ganska länkfria utom de allra nödvändigaste länkarna.. vilket gör att annonserna får mer "utrymme", det gånger jag har bytt i tron om att en mer designad sida ska locka kvar besökarna, och leda till fler klick så har det oftast blivit... en ökning i sidvisningar(besökaren kollar lite mer), men mindre klick... för mycket annat som drar besökarnas ögon till sig än annonsen...

6. Jag har jobbat en hel del med detta, och äntligen börjat få koll... Innan gick jag alltid på de stora generiska orden.. visst jag ligger i topp på ett gäng, men vad spelar de för roll när de som kommer bara söker information och drar..(tack för inget).. jag har hälften av besökarna från ett en generisk fras.. men 20% från gratis + mitt nyckelord... gratis är de som klickar på annonsen.. också lite konstigt... men det följer nästan samma klickprocent som köpa + mitt nyckelord...
kalle82 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-26, 15:02 #6
kalle82 kalle82 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 61
kalle82 kalle82 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 61
opps den bet av lite tidigt.. du kan pm:a mig om du känner att du vill veta mer
kalle82 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
adsense, intäkter


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017