Kom ihåg mig?

21 frågor om VPS-tjänster

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-09-08, 17:33 #31
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av Azone Visa inlägg
Hej,
Jag driver en växande webbsajt som blivit en med mina mått en riktig succé.
Vi kör idag hos Binero men slår i taket främst på antalet PHP-processer per användare.
Är det inte enklare att skaffa ett webbhotell som ger fler php-processer per användare än att skaffa en vps?
Den trafik du nämner i början på tråden är ju inte speciellt stor eller omfattande.

Senast redigerad av Danielos den 2010-09-08 klockan 17:43 Anledning: stavfel
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-10, 17:51 #32
Azone Azone är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 51
Azone Azone är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 51
Citat:
Ursprungligen postat av danielos Visa inlägg
Är det inte enklare att skaffa ett webbhotell som ger fler php-processer per användare än att skaffa en vps?
Den trafik du nämner i början på tråden är ju inte speciellt stor eller omfattande.
Kanske det, men jag vet inte vilka webbhotell som erbjuder fler php-processer per användare. Dessutom verkar Binero 2.0 göra det och det är nog bara en tidsfråga innan vi blir flyttad till Binero 2.0. De verkar dock inte kunna gen något tidschema kring detta. Skulle gärna vilja se effekten av Binero 2.0 innan vi flyttar.

Det kan tyckas att vi inte har så mycket trafik, men vi har bara hållit på i 4.5 månad och väntas växa i högre takt i framtiden så en lösning som är hållbar för lång tid är önskvärd. Frågan är om något "shared hosting" webbhotell kan fixa det.
Azone är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-10, 18:18 #33
Azone Azone är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 51
Azone Azone är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 51
Citat:
Ursprungligen postat av kullervo Visa inlägg
@Azone Aha! Så det är alltså betydligt mer än 160k PHP-requests per månad. Har du lust att berätta hur mycket? Det är nämligen högst relevant information. Såg också att webbhotellet kör PHP över fast-cgi (och således förmodligen endast en PHP-process för ditt konto men med flertalet trådar). Hur många "PHP-processer" har du blivit tilldelad?

Även om det handlar om flera requests per sekund (istället för de 0,12/s som du hintade om från början) så låter det inte som ett lastproblem utan concurrency-problem. Kan det vara så att PHP-trådarna blockar varandra? Tänk på att PHPs inbyggda sessionshanterare endast kan öppna en instans av varje session i taget och blir således en blockerande flaskhals om samma webbläsare ställer fler PHP-requests samtidigt.
Tyvärrr har jag inte inblick i hur mycket php-processer vi behöver, men att vi slår i taket hos Binero är klart. De har dubblerat php-processerna för oss (från 5 till 10), vilket är vänligt (i vanlig Binero-anda) men vi tycks ändå slå i taket stundvis. Vi kör sidan med begränsad funktionalitet och lagt ner all vidare-utveckling av sidan tills vi får en stabilare, långsiktig lösning. Det är också så att även om Binero hävdar att php-processerna är boven i dramat så har man liten insikt i vad som egentligen gör det segt. Det kan förstås vara andra saker i kombination med php-processerna. Jag menar att vid shared-hosting har man inte särskilt bra inblick i vad som egentligen händer.

Men med din information blir jag dock orolig om problem kanske inte löser sig med en VPS-lösning utan beror på annat. Är så fallet vet jag inte vad vi kan göra. Det är möjligt att vi inte har världen bäst optimerade sida, men den är ändå inte så märkvärdig (standard Drupal, med diverse moduler och ett gäng "views" som delvis är dynamiska per användare och/eller roll). Dynamisk i den bemärkelse att viss information ser olika ut beroende på användare och aktivitet, men det är en av poängerna med ett kraftfullt CMS. Vi kan dock tydligt se att problemen kommer när fler är aktiva på sidan och skriver många trådar/inlägg. Med tiden ökar förstås också de ickeinloggade som hittar oss via google och hänvisnings-platser. Dessa tar inte lika mycket resurser men bidrar till trafiken och kanske segheten.
Azone är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-11, 14:36 #34
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av Azone Visa inlägg
Är så fallet vet jag inte vad vi kan göra. Det är möjligt att vi inte har världen bäst optimerade sida, men den är ändå inte så märkvärdig (standard Drupal, med diverse moduler och ett gäng "views" som delvis är dynamiska per användare och/eller roll).
Om ni har så många php processer så verkar det konstigt att det inte fungerar, själv har jag erfarenhet av installationer av drupal och virtualmart i stora trafikerade webbshoppar och samtliga har endast 2x3 processer dvs 6st och det fungerar hur bra som helst.
Sedan finns det webbhotell som erbjuder tillräckligt med php processer som behövs, det är bara att höra sig för och fråga runt.

Senast redigerad av Danielos den 2010-09-11 klockan 14:39
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
binero, glesys, vps


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017