Kom ihåg mig?

21 frågor om VPS-tjänster

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-09-03, 12:44 #1
Azone Azone är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 51
Azone Azone är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 51
Standard 21 frågor om VPS-tjänster

Hej,
Jag driver en växande webbsajt som blivit en med mina mått en riktig succé.
Vi kör idag hos Binero men slår i taket främst på antalet PHP-processer per användare. Binero har varit väldigt bra och hjälpsamma men nu när vi växer ur dem måste vi titta på ny lösningar.

Därför funderar jag på en VPS-lösning

Vi har idag följande trafik (och snabbt växande):
  • 21000 besök per månad
  • 7000 unika
  • 160 000 pageviews per månad.
  • 50+ Gbyte bandbredd per månad förbrukas (växande)
  • Och mellan 10-40 inloggade (konstant) medlemmar 20 timmar om dygnet. Plus anonyma/gäster som besöker oss men som endast läser sidor.

Problemet är den enorma aktivitet dessa medlemmar har, de förbrukar många PHP-processer per tidsenhet vilket gör systemet segt på "shared hosting". PHP-minnet, bandbredden och diskstorlekarna är inget problem, men antalet PHP-processer är det.

1. Är detta något som kan bli bättre med en VPS-lösning?
2. Kan jag skruva upp antalet PHP-processer per användare rejält om det behövs på en VPS-lösning?

Jag är relativt datorvan och kan hantera Windows, unix och Linux i viss mån.
Har dock liten erfarenhet av att sätta upp webbtjänster och förstår inte riktigt vad jag behöver för att kunna köra en VPS tjänst flexibelt enkelt och framförallt med kraft att växa och samtidigt slippa de flaskhalsar som "shared hosting ger".

Funderar nu på VPS-lösning och ser följande exempel på konfigurationer hos några leverantörer.

Phonera:
* 1 GB Ram
* 10 GB HDD (SATA - 7200 rpm)
* 200 GB Trafik
* 1 Gbit/s

Patrikweb:
* VPS2
* Minne: 256MB.
* Disk: 5GB.
* IP: 1 (Fler efter behov).
* Trafik: 50GB.
* Garanterad CPU Användning: 200Mhz.
* Maximal CPU Användning: 1Ghz.
* OS: Valfritt.
* Avtalstid: 1 månad.
* Månadskostnad: 120:-
* Startavgift: 500:- (Vid högre månadsavgift samt avtalstid ingen startavgift).


3. Jag förstår inte riktigt systemen om jag skall vara ärlig, på min PC idag där jag kör både Linux (Ubuntu) och Windows har jag 2Gbyte minne och det är i minsta laget, hur kan då en VPS-server klara sig på 256 Mbyte?? Det måste vara något jag inte förstår här.

4. Garanterad CPU användning 200 Mhz och maximal användning 1Ghz Vad betyder det jämför med egen PC? Jag har ju 2 Ghz på min PC idag eller mer, så 256 Mhz låter lite på en server. Förstår att jämförelsen haltar men förklara gärna, tydligt.

5a. Hur många IP behöver man räcker 1 IP?
5b. 100 Mbit/s eller 1 Gbit/s är det någon egentlig skillnad för slutanvändaren?

6. Om IP4 och IP6 finns, är någon av dem att föredra i praktisk betydelse?

7. Jag behöver förstås en firewall (är det något som man kan konfigurera själv, man blir nästan rädd när man hör det), är det oöverstigligt svårt?

8. En kontrollpanel är viktig för att hantera domänerna, är detta något extra eller ingår det, finns det?

9a. Jag vill kunna köra flera domäner på samma VPS, går det eller kör man en VPS per domän?

9b. Om det går (vilket jag förutsätter), kan man ge dem olika kapacitet beroende på belastning?

10. Backup måste finnas och skötas relativt smärtfritt och enkelt, är det ofta enkelt?

11. Det är viktigt att jag kan lokalt på servern kopiera data mellan domänerna, utan att plocka hem det via lokal PC som idag. Går det, förutsätter iofs det?

12. Baserat på mina frågor, är det VPS som jag söker/ bör ha?

13. Glesys verkar bra, vilken konfiguration bör jag gå för hos dem baserad på mina data ovan?

Tacksamma för svar. Jag vet att dessa frågor ställts tidigare men det är så utspridda i många trådar att jag inte får ihop det.
15. Finns det någon "lazy-dog", FAQ eller liknande som förklarar dessa termer tydligare?

16. Finns det något annat jag bör ta i beaktandet vid VPS-funderingarna som jag ej tänkt på (frågat om)?

17. Jag vill kunna växa analogt dvs sätta upp flera sajter och kunna köpa till kapacitet vid behov också. Antar att det går med en VPS-lösning?

18. Är det mycket skruvande med systemet när man väl är igång? Jag menar är det heltidsjobb med att hålla en VPS-server igång är det kanske en annan lösning man bör välja trots allt?

19. Hur är skydden mot eventuella DDOS-attacker och "what not" man kan råka ut för, finns de bra skydd/hjälpmedel mot sånt eller är det ett dygnet runt övervakande man måste göra?

20. Hanterar VPS-leverantörerna domännamnsadministreringen också, eller måste man blanda in nic.se igen eller hur fungerar det?

21. Kommer (finns förutsättningar för att) min sida bli snabbare med VPS än med "shared hosting" webbhotell (Binero)?

Mina mål är:
  • Snabbare sida för användare (och sök botar),
  • Möjlighet till fortsatt tillväxt.
  • Enkel hantering.
  • Vid eventuellt fel/strul, en snabb och enkel "restore-process" till tidigare läge.
  • Kostnadseffektivt
  • Flexibilitet
  • Lugn i själen (våga åka bort en helg)

Det är väldigt förvånande hur de som säljer dessa tjänster brister i att förklara vad de egentligen säljer. Man önskar de kunde låta någon "icke tekniker" läsa igenom deras beskrivningar ibland för att tydliggöra vad de egentligen säljer. Detta kanske är att exponera min okunskap, men vore jag marknadsansvarig på flera av dessa VPS-service-providers, skulle jag lägga ner lite mer krut på beskrivningarna, även för vanligt folk. Det är som om dessa tjänster endast säljs till de som tidigare haft motsvarande tjänster tidigare. Dörren för nya kunder är delvis stängda idag. Öppna ögonen, beskriv era tjänster bättre, se verkligheten och sälj mer (till fler).


mvh
Azone

Senast redigerad av Azone den 2010-09-03 klockan 14:37 Anledning: stavfel
Azone är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-03, 13:44 #2
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
1. Ja!
2. Ja!
3. 256Mb är i minsta laget, helt klart, men en virtuell installation verkar faktiskt förbruka mindre minne än en vanlig.
4. Det beror väl lite på hur man räknar. Din server kommer ju BARA att vara server, så gissningsvis kommer du väldigt långt på 1Ghz.
5a. Jag har bara ett IP-nummer på min VPS, jag klarar mig bra med det.
5b. Om användaren ska ladda upp/ner stora filer till/från din server, så kan det göra skillnad. Antagligen gör det inte det.
6. Det är inte alla webbläsare som stödjer IPv6 ännu, tyvärr.
7. Du kan säkert få din host att bara tillåta port 80 och 21 så är du "safe".
8. Det brukar inte ingå, det kan vara en extratjänst du köper till, eller så får du installera en egen. Jag har installerat en egen (DotNetPanel)
9a. Inga problem.
9b. Antagligen, i Windows kan man iallafall det.
10. Det är inte säkert det ingår, men om det gör det så brukar det inte vara speciellt svårt. Hos min leverantör fick jag bara skicka ett mail om vilka mappar som skulle omfattas av backupen.
11. Jag kopplar upp mig med Remote Desktop och gör sådant.
12. Ja, men kanske en managed VPS om du inte vet var du håller på med.
13. -
15. Vart tog 14 vägen? Nej det tror jag inte att det finns faktiskt.
16. Att det (om du inte kör managed) är DU som sköter om servern, installerar uppdateringar, konfigurerar Apache osv. Det är en del jobb med det.
17. Nja, det är inte säkert att det är så lätt, men titta på http://www.citycloud.se/priser där krävs bara en omstart av systemet för att ändra kapaciteten.
18. Det är mycket pillande innan man får det att bli bra. Sen ska det förhoppningsvis bara rulla på, men det gör det ju sällan. Något heltidsjobb är det knappast.
19. Vanliga attacker kan man ju hoppas att leverantörens brandvägg tar hand om. För övervakning kan jag rekommendera http://www.pingdom.com/
20. Dom flesta gör det skulle jag tro. Jag köper mina domäner hos Binero och pekar dem mot mitt IP-nummer. Mailen låter jag Google ta hand om, http://www.google.se/a
21. Det beror ju på vad du satsar på för prestanda. Antagligen kommer den att bli snabbare, men bara för att det heter VPS är det ju inte bra

Att dom inte förklarar så att "icke tekniker" förstår är kanske för att det krävs en tekniker för att konfigurera det. När du får din VPS är det inloggningsuppgifter till en (mer eller mindre) ren installation av operativsystemet du får. Du är alltså inte redo att köra direkt, utan får pilla en del för att konfigurera FTP, Webb, eventuell mail osv
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-03, 14:02 #3
bjornstrom bjornstrom är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 230
bjornstrom bjornstrom är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 230
Köp en Mac mini Server för 9196kr exkl moms så har du allt du behöver för ett par år framöver hostingmässigt. Unix med nästan allt förinstallerat och enkelt att administrera.

http://www.apple.com/se/macmini/server/

Lägg till Suhosin PHP (hammering-skydd) och APC cache för PHP så har du en bra setup.

Ställ den hos ett webhotell (co-location) som du litar på. Kostar 300-600kr i månaden skulle jag tro inkl backuper, brandvägg med stateful inspection etc som skyddar din server väl.
bjornstrom är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-03, 14:11 #4
spajk spajk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 637
spajk spajk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 637
För att du ska slippa ha oro så köp till en managerad tjänst hos Glesys, du får då en server av dem som de installerar. Sen gör de allt som har med din server att göra. Uppdateringar, de lägger till domäner, sql och ja, allt som du eg ber dem om. De fixar även backupen.

Visst, det är lite dyrt, 695kr/mån utöver serverkostnaden för en standard LAMP(linux,apache,mysql,php-installation) men kan å andra sidan kan du ta det väldigt lugnt och låta proffs sköta servern.

Jag kör själv hos Glesys och det är oftast inga problem. Driftsmässigt så har jag inte haft någon nertid alls, förutom om jag gjort fel själv.
De svarar också otroligt jäkla fort på telefonen så man knappt hinner lyssna på växeln.
spajk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-03, 14:16 #5
Azone Azone är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 51
Azone Azone är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 51
Stefan:
Tack för mycket bra svar! Uppskattas enormt.

Missade tydligen 14 :-)

Är citycloud något du rekommenderar generellt eller just för att man med dem kan växa enkelt? De verkar intressanta pris- och prestandamässigt.

Jag förstår att det krävs lite för att driva och sätta upp en VPS, men vill genom detta bilda mig en uppfattning om vad som krävs kunskapsmässigt och resursmässigt. Jag räknar med att fixa det själv, lite får man lära sig på vägen :-). Men dina svar gör mig taggad, får köra en testsajt ett tag och konfa allt ordentligt så man blir lite varm i kläderna.

Sant, om "tekniker" vs "icke tekniker" det är förstås en svår balansgång. Men en mer generell "lat-hund" skulle inte skada. Varför inte fiska kunderna med nät snarare än att sitta med metspö. Har man väl fått en potentiell kund till sin sida vill man inte skicka personen till Google/wikipedia/wn-forum etc. på en gång. Man vill få den att klicka köpa/beställ.

Tack!
Azone är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-03, 14:23 #6
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
Jag tänker inte rekommendera citycloud, jag har ingen aning om hur dom fungerar, men å andra sidan så kan du ju skaffa den billigaste och testa några timmar. Du får ju den billigaste i fem timmar för en krona

Jag gillar deras prismodell, och att det är så enkelt att ändra konfigurering. Jag kommer att testa dem, ganska säkert
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-03, 14:35 #7
Azone Azone är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 51
Azone Azone är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 51
Citat:
Ursprungligen postat av bjornstrom Visa inlägg
Köp en Mac mini Server för 9196kr exkl moms så har du allt du behöver för ett par år framöver hostingmässigt...
Ja, intressant men jag tror det blir nästa steg, efter VPS. Skall kolla närmare på det dock.

Senast redigerad av Azone den 2010-09-03 klockan 14:35 Anledning: adderade text
Azone är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-03, 14:36 #8
Azone Azone är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 51
Azone Azone är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 51
Citat:
Ursprungligen postat av spajk Visa inlägg
För att du ska slippa ha oro så köp till en managerad tjänst hos Glesys, du får då en server av dem som de installerar. Sen gör de allt som har med din server att göra. Uppdateringar, de lägger till domäner, sql och ja, allt som du eg ber dem om. De fixar även backupen.

Visst, det är lite dyrt, 695kr/mån utöver serverkostnaden för en standard LAMP(linux,apache,mysql,php-installation) men kan å andra sidan kan du ta det väldigt lugnt och låta proffs sköta servern.
Låter bra, lite dyrt men det kanske det är värt.
Azone är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-03, 16:13 #9
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
VPS är ju rätt modulärt, du får köpa efter behov.

256MB minne är inte så mycket om du har en tung sida, men för mindre sida fungerar det utmärkt.

Så är mer du får betala för det behovet du har.

Alla våra servrar sitter på minst 1Gbit, rent allmänt så beror skyddet mot DDoS hur mycket du vill betala i slutändan.

Om du vill kunna ta emot DDoS på 10Gbit så får du även räkna betala för trafiken för det med samtidigt.

Tid och mängd samt kostnad per minut nertid är något man får räkna på vid DDoS för få fram vilket som är lönsamt.

Vissa gånger kan DDoS hålla på länge och då kan det bli sådana här fina grafer

patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-03, 16:13 #10
Azone Azone är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 51
Azone Azone är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 51
Citat:
Ursprungligen postat av Kjette Visa inlägg
Om du inte är så petig att VPS servern skall vara inom Sverige så kan jag rekommendera någon av följande _vettiga_ leverantörer inom området:

1. Linode (http://www.linode.com - VPS i EU och USA)
2. Rackspace (http://www.rackspace.com - VPS i USA)
3. VPS.NET (http://www.vps.net - VPS i EU och USA)

Finns ingen i närheten av ovannämnda lösningar här hemma i Sverige. Alla 3 leverantörer ovan har väldigt bra driftsäkerhet, min VPS hos t.ex Linode och Rackspace har inte varit nere på över 1 år (sedan jag skaffade konto hos dom), VPS.NET har jag nyligen börjat att använda mig av igen, men har inget dåligt att säga om dom än så länge.
Verkar kanon för min behov! Men något jag inte blir klok på är hur man vet vilket RAM-minne man behöver. I mitt fall räcker grundkonfigurationen på de flesta av ovan nämnad system, vad det gäller bandbredd och lagring, men RAM-minnet har jag ingen aning om vad som behövs.

Huruvida en server som står i England eller USA påverkar hastigheten på webbsidorna som visas av min svenska medlemmar är också oklart. Finns det ur hastighetssynpunkt något skäl att servrar bör ligga i Sverige.

Linodes sida verkar dock just nu ha tillfälliga problem. Men Rackspace och VPS.net verkar kanon.

mvh
Azone
Azone är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
binero, glesys, vps


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017