Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Kickad från Google Adsense?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-01-25, 17:10 #1
Andreas Rönnqvist Andreas Rönnqvist är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 87
Andreas Rönnqvist Andreas Rönnqvist är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 87
Hejsan!

Detta är en av mina första poster här på forumet och den absolut första tråden jag skapar. Om jag gjort något fel skicka ett PM så ändrar jag det omedelbart.

Anyhow, över till det viktiga:

Idag blev jag utslängd från Google AdSense, uppenbarligen utan större anledning. De vägrar att meddela varför utan påstår att jag har använt ett script eller "liknande" för att producera felaktiga klick. Så är inte fallet.

Efter att ha letat lite på nätet efter information om liknande fall fick jag reda på att om man får alltför många klick från samma IP eller alldeles för hög CTR under en dag tolkar Google det som att man antagligen fuskar och kickar en. Jag tror personligen att jag blev kickad för att jag antingen hade en alltför välvillig medlem som försökte stödja sidan genom att klicka en massa, eller någon som är medveten om denna "svaghet" hos AdSense och utnyttjade det för att helt enkelt förstöra för mig.

Har någon annan råkat ut för liknande behandling?
Hur går ni tillväga för att motverka att något liknande händer?
Andreas Rönnqvist är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-28, 23:42 #2
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
Verkar lättare för Google att helt enkelt ignorera besökare som klickar mycket på adsense reklamen istället, annars skulle många fler sidor blivit avstängda.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-29, 00:06 #3
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
Bengts avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Citat:
Originally posted by FredrikMH@Jan 28 2005, 23:42
Verkar lättare för Google att helt enkelt ignorera besökare som klickar mycket på adsense reklamen istället, annars skulle många fler sidor blivit avstängda.
Är det inte så då, att många fler har blivit avstängda? Dom talar väl inte alltid om det.
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-29, 10:10 #4
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikMH
Verkar lättare för Google att helt enkelt ignorera besökare som klickar mycket på adsense reklamen istället, annars skulle många fler sidor blivit avstängda.
Är det inte så då, att många fler har blivit avstängda? Dom talar väl inte alltid om det.
Kanske... Har dock inte hört speciellt många som blivit avstängda och jag tror fler skulle missbruka det om Google stängde av alla.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-29, 10:58 #5
chrizzs avatar
chrizz chrizz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 296
chrizz chrizz är inte uppkopplad
Medlem
chrizzs avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 296
Hur många visningar och hur många klick handlar det om då?
chrizz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-29, 14:09 #6
Andreas Rönnqvist Andreas Rönnqvist är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 87
Andreas Rönnqvist Andreas Rönnqvist är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 87
Generellt sett verkar det vara så att Google "rödflaggar" varje sajt där CTR överstiger 10% eller där fler än 40 klick kommer från samma IP. Detta är vad jag har lyckats "sammanställa" dels av min egen statistik innan de stängde ner mig och vad andra har påpekat.

Generellt verkar det som om de inte bryr sig ett dugg om vilka sajter de stänger ner och det har påpekats i flertalet forum att "anfall" kan göras mot konkurrenter som använder AdSense helt enkelt genom att klicka en massa på deras reklam-länkar...

Sen verkar de faktiskt stänga ner ganska många sidor, de svarar inte på e-postförfrågningar alternativt så får man som jag ett "färdigskrivet svar" som de skickade en gång till när jag påpekade att jag inte ville ha detaljer som svar, bara en fråga om de hade registrerat en enskild IP eller en bot som klickade på länkarna...

Google verkar ge massvis med pengar, men om man "råkar" höja deras "röda flagga" så är man körd, oavsett hur mycket pengar man har tjänat, oavsett hur stor sidan är (om man inte är JÄTTESTOR dvs...). Har inte särskilt mycket till övers för Google numera... de agerar precis likadant som alla andra företag som uppnår en viss "makt" och monopol... vilket är tragiskt. Jag tror många under en ganska lång tid har sett Google som ett företag som försökte "tjäna pengar utan att trampa på folk", men det är ganska uppenbart att ett företag alltid beter sig likadant när en viss storlek har uppnåtts.

Fredrik: Jo, många har påpekat att det nog vore bättre för Google att ignorera klick som verkar vara upprepade från samma IP men jag undrar om de inte fakturerar sina annonsörer för dessa ändå när de stänger ner en sida. Om de nollställer värdet på sådana klick så skulle inte en annonsör behöva betala, nu måste de det. Ser ingen annan anledning till varför de skulle göra så...
Andreas Rönnqvist är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-29, 14:36 #7
Tobias Turesson Tobias Turesson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 1 336
Tobias Turesson Tobias Turesson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 1 336
Har tänkt på det där också, finns en massa saker man kan göra för att sabba.
Det de borde göra istället borde vara att de helt enkelt bannar det ipet som klickar.
Tobias Turesson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-29, 16:03 #8
Jon A Jon A är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 641
Jon A Jon A är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 641
Riktigt kasst system. Jag vet flera halvstora som blivit avstängda på senare tid.
Jon A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-29, 16:12 #9
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
Bengts avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Att folk som faktiskt fuskar blir avstängda är ju inte mycket att säga om. Dock är det givetvis inget hållbart system om det faktiskt går att utnyttja av illvilliga personer för att sabotera för andra. Google borde verkligen akta sig för det. Visst, dom är så stora så att dom har makt, men om det blir en utbredd trend att ta bort sina konkurrenter och sina ovänner från marknaden genom att klicka frenetiskt på deras AdSense-annonser och Google bara spelar med dessa sabotörer, ja då kan det snabbt gå utför med Google AdSense.
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-30, 03:56 #10
Andreas Rönnqvist Andreas Rönnqvist är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 87
Andreas Rönnqvist Andreas Rönnqvist är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 87
Jag håller med! Fuskar man ska man bort, men det är till att börja med enklare att ta bort IP-nummer som klickar överdrivet och dessutom inte lika "farligt" som deras nuvarande system. Alla små- till medelstora sidor ligger ju faktiskt i faro-zonen... hur länge tar det innan vi får Google-utpressare på händerna? Ge oss XXX antal kronor eller så kör vi ert AdSense system i botten...
Andreas Rönnqvist är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017