Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Frågor om inlänkar/backlinks

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2016-01-12, 09:12 #1
emilkilhage emilkilhage är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2015
Inlägg: 35
emilkilhage emilkilhage är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2015
Inlägg: 35
Standard Frågor om inlänkar/backlinks

Hej allihopa,

Jag hoppas jag har placerat den här tråden på rätt ställe. Har två frågor gällande inlänkar och har inte så stor erfarenhet när det kommer till SEO.

1. Hur lång tid tar det innan Google indexerar inlänkar till hemsidor? Vi har fått två väldigt starka inlänkar från stora amerikanska tidningar. Den ena länken är alt="nofollow" och den andra har inget sådant attribut, spelar det något roll? Finns det något man kan göra för att påskynda indexeringen?

2. För det andra undrar jag hur man tar bort gamla inlänkar. Verkar finnas kvar inlänkar från den tidigare ägaren av domänen som verkar lite spammy. Jag vill inte att det påverkar min positionering negativt.

Stort tack för hjälpen
emilkilhage är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-01-12, 09:22 #2
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
Citat:
Ursprungligen postat av emilkilhage Visa inlägg
Hej allihopa,

Jag hoppas jag har placerat den här tråden på rätt ställe. Har två frågor gällande inlänkar och har inte så stor erfarenhet när det kommer till SEO.

1. Hur lång tid tar det innan Google indexerar inlänkar till hemsidor? Vi har fått två väldigt starka inlänkar från stora amerikanska tidningar. Den ena länken är alt="nofollow" och den andra har inget sådant attribut, spelar det något roll? Finns det något man kan göra för att påskynda indexeringen?

2. För det andra undrar jag hur man tar bort gamla inlänkar. Verkar finnas kvar inlänkar från den tidigare ägaren av domänen som verkar lite spammy. Jag vill inte att det påverkar min positionering negativt.

Stort tack för hjälpen
1. alt="nofollow" är inget giltigt attribut på en länk-tagg. den du syftar på heter rel="nofollow". Mer om detta från Googles officiella ståndpunkt hittar du på https://support.google.com/webmaster...er/96569?hl=sv. Allt annat är gissningar.

2. Du kan inte påverka att någon länkar till dig. Det är bland annat det som är poängen med internet, att man länkar till varandra.
gregoff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-01-12, 10:23 #3
emilkilhage emilkilhage är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2015
Inlägg: 35
emilkilhage emilkilhage är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2015
Inlägg: 35
Citat:
Ursprungligen postat av gregoff Visa inlägg
1. alt="nofollow" är inget giltigt attribut på en länk-tagg. den du syftar på heter rel="nofollow". Mer om detta från Googles officiella ståndpunkt hittar du på https://support.google.com/webmaster...er/96569?hl=sv. Allt annat är gissningar.

2. Du kan inte påverka att någon länkar till dig. Det är bland annat det som är poängen med internet, att man länkar till varandra.
Hej Gregoff!

1. Det var givetvis rel="nofollow" jag menade. Tack.

2. Jo det förstår jag. Men det finns en sida som länkar till URL:er som inte finns kvar på min hemsida, som returnerar fel 404. Sidan uppfattas som något slags spam, finns det ingen möjlighet att ta bort dom? Jag uppfattar dom som "bad links" som inte tillför internet någonting.

Tack,
emilkilhage är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-01-12, 16:36 #4
Toby Toby är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 20
Toby Toby är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 20
Citat:
Ursprungligen postat av emilkilhage Visa inlägg
2. Jo det förstår jag. Men det finns en sida som länkar till URL:er som inte finns kvar på min hemsida, som returnerar fel 404. Sidan uppfattas som något slags spam, finns det ingen möjlighet att ta bort dom? Jag uppfattar dom som "bad links" som inte tillför internet någonting.
2. Det du kan göra är att kontakta sajten och ägaren (om du hittar kontaktuppgifter) och be dem plocka bort länken. Det är steg 1.

Möjligen skulle du kunna använda dig av Googles Disavow Tool om du inte får tag på sajtadmin eller om de inte vill ta bort länkarna. Men gör först steg 1.
Toby är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-01-18, 07:07 #5
Seoseon Seoseon är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2015
Inlägg: 33
Seoseon Seoseon är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2015
Inlägg: 33
Hur lång tid det tar för länkar att indexeras kan variera kraftigt. En stor tidning bör crawlas av Google väldigt ofta, så länkarna bör upptäckas relativt fort.

Du kan använda Search Console för att se alla länkar som officiellt har upptäckts av Google - Här.
Seoseon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-02-01, 07:16 #6
icazeke icazeke är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 20
icazeke icazeke är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 20
Citat:
Ursprungligen postat av emilkilhage Visa inlägg

2. Jo det förstår jag. Men det finns en sida som länkar till URL:er som inte finns kvar på min hemsida, som returnerar fel 404. Sidan uppfattas som något slags spam, finns det ingen möjlighet att ta bort dom? Jag uppfattar dom som "bad links" som inte tillför internet någonting.

Tack,
2. Skapa dessa url:er igen och 301:redirecta dem till annan lämplig url på din sajt så behåller du mycket av länkkraften.
icazeke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017