Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


VMWare, bu eller bä?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-10-31, 10:02 #1
MikeB MikeB är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 12
MikeB MikeB är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 12
Är intresserad av era tankar kring att hosta en större webbsida via en VMware lösning. Vi ligger idag på flera dedikerade servrar men kollar på en hosting där vi kommer att ligga i en större VMware-lösning med ett antal andra virtuella servrar. Företaget har alltså en park på 3 riktiga dunderservrar där de har flera olika kunder.

Vad är er erfarenhet kring just VMware i kombination med större och högtrafikerade sajter?

Har hört att VMware kan vara relativt oförutsägbart, stämmer detta?

Överväger driftsäkerheten och den enkla möjligheten att öka prestanda ev. problem med VMware?

Finns det några specifika begränsningar i en VMware-lösning som är bra att känna till?
MikeB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-31, 12:04 #2
Daniel.sts avatar
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 762
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Daniel.sts avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 762
Jag är inte expert på tekniken i VMware lösningar i sig men har jobbat med ett par större sidor som hostas på virtuella burkar och det har gått bra. I det senaste projektet körs SQL databaserna i ett kluster med fysiska burkar medan två lastbalanserade webbservrar och en applikationsserver är virtuella. Det är en sida för att av sveriges lite större bolag och har ganska mycket trafik både från sverige och övriga 100 länder där de har försäljning.

Tycker att det blir vanligare och vanligare att företagen kör virtuella lösningar med stora kluster i botten. Intranät, publika webbar, applicationer osv. Däremot känns det som att just databaserna är något de gärna lyfter ut till fysiska burkar i större kluster.

Jag är inte tekniker på så sätt att jag vet massor om VMWare men vet som sagt att det används flitigt.

Kör även VMWare på våra utvecklingsmaskiner med olika virtuella burkar för olika kunder/projekt som man kan plocka ner och upp beroende på vem man jobbar med för stunden vilket är praktiskt.
Daniel.st är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-31, 13:40 #3
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
BarateaUs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
Vi kör endel med det, esx server, skönt med v-motion osv.
Så ifall ena vmware host maskinen dör så tar den andra över just de maskinerna som ligger på den.

Funkar väldigt bra tycker jag, sen beror det på hur mycket kraft sidan/maskinen tar.
Men vi kör inte databas servrar på vmware.

Inte så delux kunnig i området bara arbetar mot de.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-31, 16:39 #4
end end är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 350
end end är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 350
Vi körde detta på Högskolan för ett antal år sen, och personligen tycker jag virtualisering bara är ett lager av problem till. Windows stöds ok som det verkar, Unix låg efter då i utvecklingen och verkar göra det nu med. Skulle aldrig vilja köra ett webbhotell med virtuell miljö för mina sajter.

Är det ett sammanträffade att t.ex Loopia och Binero plötsligt får mer problem än vanligt nu när de kör virtuellt måntro?
end är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-31, 22:39 #5
Daniel.sts avatar
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 762
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Daniel.sts avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 762
Som ett tillägg till mitt tidigare inlägg är mina erfarenheter att Ms inte direkt är vrålglada i VMWare. Lever man som mig i Windows Server världen kan Ms börja bråka en del om man behöver deras support och kör i en VMWare miljö. Det kan vara värt att kolla upp lite extra noga om man planerar att köra Windows server på de virtuella maskinerna så man inte förlorar supporten bara för det.
Daniel.st är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-31, 23:31 #6
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Har inte haft några problem med dom Vmware servrar i drift som finns, vet att FreeBSD har lite problem under Vmware men går att få till rätt dugligt man anpassar lite.

Kan tillägga att PatrikWEB sida körs under FreeBSD och Vmware, visst haft en del problem förut men har löst alla dom problemet som varit nu. Men har inte varit några problem nu på över 1 år pga vmware.

Men vmware är enda och stabilasta alternativet som finns nu vad jag vet om man ser till komplett lösning.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-01, 05:57 #7
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Inga som helst problem med VMware (ESX, V-motion etc.) och vi har en del virtualiserade Windowsservrar (närmare 100). Det jag däremot inte rekommenderar är att lägga en SQL-server på VMware. Visst, har den liten belastning så går det bra men blir det lite last på den så märker man ganska snart att prestandan blir lidande. Webbservrar fungerar utmärkt.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-01, 07:44 #8
lesoft02 lesoft02 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 158
lesoft02 lesoft02 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 158
Under föutsättning att de som hanterar VMware miljön vet vad de gör dvs kan sin sak och konfigurerar och hanterar miljön rätt är detta en mycket bra lösning, resursfördelande och redundans.

Har tidigare varit problem med Microsoft vid support begäran på Windows eftersom de bara meddelat att de ej ger support på Windows i virtuell miljö. Detta skall inte längre vara ett problem utan det går att få support från Microsoft (eventuellt finns vissa grundläggande krav har inte detaljer kring detta).

Har själv erfarenhet från att flytta över driftmiljö (Windows-baserad) av fysiska server i en förhållandevis stor miljö till nästan 100% virtualiserat, Exchange, MS SQL, Oracel mm. Det fungerar kanon!
lesoft02 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-01, 10:47 #9
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Jag har en vps på glesys och den är OpenVZ. Personligen tycker jag OpenVZ verkar fungera väldigt bra, men vet inte hur VMware är vs. OpenVZ.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-01, 13:52 #10
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Originally posted by danielos@Nov 1 2008, 11:47
Jag har en vps på glesys och den är OpenVZ. Personligen tycker jag OpenVZ verkar fungera väldigt bra, men vet inte hur VMware är vs. OpenVZ.
OpenVZ är inget man vill köra i seriös drift eller VPS, just för att det inte är virtualisering på riktigt. Är samma kernel som delas.

Så finns en hög nackdelar bara, enda fördelen är att man kan trycka in betydligt större antal än om man kör vmware.

Funkar utmärkt för mindre saker men inget man vill köra seriösa saker i drift eller produktion under. Inte som VPS alla fall.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017