Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


SQL förstår inte tecken.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2017-11-20, 20:31 #1
xciso xciso är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 569
xciso xciso är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 569
Standard SQL förstår inte tecken.

Tja. Sitter och försöker få till en funktion där jag skriver in en text och sedan ska den generera ett svar beroende på om den hittar rätt text eller inte.

Tyvärr kan jag inte alltid använda ren TEXT, utan måste söka efter
Kod:
<font color="#2d9d21"><nobr>S/M
problemet är att det skrivs i sql databasen som
Kod:
&lt;font color=&quot;#2d9d21&quot;&gt;&lt;nobr&gt;S/M
Vad ska jag använda för teckenuppsättning och typ för att den ska spara exakt det jag skriver?

Tack på förhand.
xciso är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-11-20, 21:02 #2
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
Varför i hela friden ska du lagra html i databasen? Varför sker inte genereringen i ett mellanlager istället?
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-11-21, 09:43 #3
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
Det har sannolikt mer med ditt logiklager (din kod) än databasen att göra. Kan även hålla med föregående talare.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-11-21, 18:40 #4
xciso xciso är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 569
xciso xciso är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 569
Hej. Normalt sett så skrivs det inte html till db, men funktionen jag håller på med ska kontrollera leverantörs lagersaldo, och sedan ska det genereras på min sida.

T.ex: om min leverantörs sida visar "I lager" så ska det visas på min sida "Leveranstid 3-4 dagar". Visar det "4-5 dagar" på levsida så visar det på min "7-10 dagar".
Alla leverantörer använder olika plattformar och jag måste då försöka få till något som lirar med alla. Detta har jag fått till, men nu börjar nästa problem när det finns alternativ som storlekar, färger etc.

En av leverantörerna har grön text när dom har i lager och röd text när det är slut, där av att jag tänkte använda
Kod:
<font color="#2d9d21"><nobr>S/M
xciso är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-11-21, 20:15 #5
xciso xciso är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 569
xciso xciso är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 569
Citat:
Ursprungligen postat av xciso Visa inlägg
Hej. Normalt sett så skrivs det inte html till db, men funktionen jag håller på med ska kontrollera leverantörs lagersaldo, och sedan ska det genereras på min sida.

T.ex: om min leverantörs sida visar "I lager" så ska det visas på min sida "Leveranstid 3-4 dagar". Visar det "4-5 dagar" på levsida så visar det på min "7-10 dagar".
Alla leverantörer använder olika plattformar och jag måste då försöka få till något som lirar med alla. Detta har jag fått till, men nu börjar nästa problem när det finns alternativ som storlekar, färger etc.

En av leverantörerna har grön text när dom har i lager och röd text när det är slut, där av att jag tänkte använda
Kod:
<font color="#2d9d21"><nobr>S/M
Upp...
Hittade att man ska kunna använda "NVARCHAR" för att använda tecken som "<", men hittar inte att jag kan ändra det i kolumnen i phpmyadmin.
Kan jag få in det i denna kod?
Kod:
sort_order = '" . (int)$data['sort_order'] . "', mpsu = '" . $this->db->escape($data['mpsu']) . "', mpssf = '" . $this->db->escape($data['mpssf']) . "', mpsss = '" . $this->db->escape($data['mpsss']) . "', mpsst = '" . $this->db->escape($data['mpsst']) . "', mpsrf = '" . $this->db->escape($data['mpsrf']) . "', mpsrs = '" . $this->db->escape($data['mpsrs']) . "', mpsrt = '" . $this->db->escape($data['mpsrt']) . "', mpsre = '" . $this->db->escape($data['mpsre']) . "',]]>
xciso är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-11-22, 08:42 #6
SvanteH SvanteH är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 118
SvanteH SvanteH är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 118
Om prestanda inte är ett problem sök bara efter #2d9d21 och se om du får ett resultat. Annars skulle jag ta en titt på din escape funktion som säkert skriver om HTML mha t.ex. htmlentities();

Gällande att skylla på leverantören, varför bara inte spara resultatet i databasen? T.ex. inStock: 1 i stället för en lång htmlsträng?
SvanteH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-11-22, 12:33 #7
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
Du vill visa en kalkylerad leveranstid?

Tillhandahåller inte leverantörerna detta som en tjänst, istället för att du ska behöva crawla deras webbar? Dvs, de kan ange X dagar på sin produkt, och utifrån det kalkylerar du vad du kan ange för levtid på din webb.

Det är det normala förfarandet. Du läser väl in produktlistor från leverantörerna? Eller är det något du knackar manuellt? Automatisera inläsning av produktlistor, med tillhörande leveransdagar. Allt annat är bara upplagt för problem.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-11-22, 17:59 #8
xciso xciso är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 569
xciso xciso är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 569
Godkväll. Försöker så mycket det går att automatiskt mata in produkter, men ibland finns det mycket att önska.
Vissa leverantörer har inga listor att gå efter utan enbart deras hemsida.
Många leverantörer finns i Tyskland, och många av dessa ligger långt bak i utvecklingen och har dom på lager så vet jag X antal dagar, men har dom slut i lager och man frågar dom hur lång levtid dom har får man till svar "dont know..".

SvanteH, Förklara gärna hur du tänkt. "Gällande att skylla på leverantören, varför bara inte spara resultatet i databasen? T.ex. inStock: 1 i stället för en lång htmlsträng? "

Har ni någon annan lösning än min är jag väldigt intresserad, men tyvärr hittar jag ingen som fungerar universalt för alla system.

Senast redigerad av xciso den 2017-11-22 klockan 18:01
xciso är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-12-16, 15:03 #9
naak2803 naak2803 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 767
naak2803 naak2803 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 767
har gjort en liknande funktion i C#, hör av dig, så kanske jag kan vara till hjälp.
naak2803 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017