Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Webhotell med SQL-server, asp.net 3.5 o full trust

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-11-01, 00:12 #1
yadis yadis är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 66
yadis yadis är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 66
Standard Webhotell med SQL-server, asp.net 3.5 o full trust

Hej!
Har haft en site på webhotellet globalaxess, som idag meddelade dom lägger ned. Har en site skriven i asp.net 3.5 som använder MS Chart control, som i 3.5 inte ingick i asp.net och därmed kräver full trust på webhotellet för att funka.
Så nu behöver jag nytt webhotell. SQL-Server 2008/2005, ASP.Net 3.5 o full trust. Finns det nåt bra sånt?
Alternativt uppdatera siten till asp.net 4(i 4an ingår ms chart) och därmed klara mig med medium trust tro?
Har för några år sen testat både Surftown och Binero, men båda dom(säker på Surftown gjorde det( http://www.wn.se/t1040445.html ), blir osäker nu om Binero) rensade sessioner på servrarna slumpmässigt - vilket gjorde att mina användare kastades ut slumpmässigt. Båda kör dessutom medium trust. Så om det fortfarande är så hos dom så är det inget alternativ. Kanske dom inte gör om man tar företagskonto?, vilket dock blir aningens dyrt.

Råd mottages tacksamt.

Senast redigerad av yadis den 2011-11-01 klockan 00:23
yadis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-01, 08:38 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Det är vanligt att webbhotell rensar dessa med jämna mellanrum (de flesta gör nog det?). Lösningen är enkel - spara sessionerna i en annan katalog eller i databas men se då till att rensa själv med jämna mellanrum (du kan ju göra detta lite smartare än webbhotellets totalrensning då).
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-11-01 klockan 12:02
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-01, 11:33 #3
Kimpo Kimpo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 185
Kimpo Kimpo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 185
Det kan bero på deras val av lösning för Lastbalansering av webbservrar. Så du måste antagligen lagra sessionerna i databasen.
Kimpo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-02, 17:41 #4
yadis yadis är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 66
yadis yadis är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 66
Citat:
Ursprungligen postat av Kjette Visa inlägg
Det är nackdelen med lastbalansering att man måste reda ut detta med sessioner, ASP fungerar inte denna lösning huvudtaget på, men samtidigt är det ett gammalt språk som inte uppdateras(?) längre vad jag vet så är väl lite skit samma, man får väl hänga med i utvecklingen om inte annat

Men då kan man i .NET sätta följande sträng i web.config:
<sessionState mode="SQLServer" />

istället för InProc osv, så löser man sessionsproblemet. Vi försöker även hålla besökaren på samma nod så länge som möjligt, det måste antingen vara hög belastning på noden eller att vi tar ner den i drift för att en besökare skall byta nod.

Ovan avser Binero.
Om kör SQL-Server mode så måste jag väl skapa en "sessionsdatabas" som jag kopplar mig mot för att hantera sessionerna i forms authentication(som jag kör med nu). Kan det vara samma databas som jag har sitens data i? Tror man bara får en sql-server databas på privatkontot på binero.
yadis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-03, 12:07 #5
yadis yadis är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 66
yadis yadis är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 66
Citat:
Ursprungligen postat av Kjette Visa inlägg
Det har vi redan fixat, det finns ett gemensamt MSSQL kluster för att hantera sessioner för .NET på Windows servarna.

Så det skall räcka med det jag skrev tidigare, du kan även definiera eget om så önskar.
Kanon, tack! Det får bli konvertering av siten till asp.net 4 och sessionerna i databas och Binero
yadis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-03, 19:22 #6
SEAPelle SEAPelle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 208
SEAPelle SEAPelle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av yadis Visa inlägg
Om kör SQL-Server mode så måste jag väl skapa en "sessionsdatabas" som jag kopplar mig mot för att hantera sessionerna i forms authentication(som jag kör med nu). Kan det vara samma databas som jag har sitens data i? Tror man bara får en sql-server databas på privatkontot på binero.
Självklart kan du ha alla NET-tabellerna i din egen SQLDB.
Du kan även ha det i en gemensam DB, men då blir du mer styrd av sämre prestanda då du får fler rader per tabell och måste villkora ut det med unika applicationnamn i den gemensamma NETmiljön och du riskera förväxling med andra.
Inte att rekommendera om du behöver hög prestanda...
SEAPelle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-04, 16:21 #7
yadis yadis är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 66
yadis yadis är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 66
Citat:
Ursprungligen postat av SEAPelle Visa inlägg
Självklart kan du ha alla NET-tabellerna i din egen SQLDB.
Du kan även ha det i en gemensam DB, men då blir du mer styrd av sämre prestanda då du får fler rader per tabell och måste villkora ut det med unika applicationnamn i den gemensamma NETmiljön och du riskera förväxling med andra.
Inte att rekommendera om du behöver hög prestanda...
Jag provade att skapa en sån där sessionsdatabas lokalt i en databas med aspnet_regsql.exe - 2 tabeller bidde det bara, så borde väl funka o ha i samma databas? Men ska prova den gemensamma på binero först.
yadis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017