Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Pensionen?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-07-14, 14:20 #1
thomas134 thomas134 är inte uppkopplad
Read Only
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 13
thomas134 thomas134 är inte uppkopplad
Read Only
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 13
Standard Pensionen?

Tänkte börja fråga när man borde tänkte på pensionen? Har inte den blekaste om hur fasiken det fungerar, alltid tagit mig tid att ens kolla hur mycket jag sparat. Finns det något sätt att kolla upp det eller börja spara på nått bra sätt?
thomas134 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-14, 14:29 #2
logic logic är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 160
logic logic är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 160
Du kan logga in på PPM och se din statliga pension, bara att använda E-legitimation.

För att spara mer i pension kan du kontakta en bank eller en pensionsförvaltare och därigenom teckna avtal om privat pensionssparande! Då lägger man normalt undan en förbestämd summa varje månad som placeras i valfri finansiell produkt och faller sen normalt ut i samband med pension.
logic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-15, 09:58 #3
Max Max är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 721
Max Max är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 721
Kolla också
https://www.minpension.se/
https://secure.pensionsmyndigheten.se/Inloggning.html

Men det viktigaste är ju att du börjar spara framåt...
Max är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-15, 11:03 #4
dAEks avatar
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
dAEks avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
Citat:
Ursprungligen postat av thomas134 Visa inlägg
Tänkte börja fråga när man borde tänkte på pensionen? Har inte den blekaste om hur fasiken det fungerar, alltid tagit mig tid att ens kolla hur mycket jag sparat. Finns det något sätt att kolla upp det eller börja spara på nått bra sätt?
Dom andra har redan skrivit hur man kan kolla sin prognos.

När (om) man skall tänka på pensionen är individuellt.
  • Hur gammal är du?
  • Har du barn?
  • Hur bor du? Finns det planer på större beslut såsom barn eller köp av bostad?
  • Har du en trygg arbetsplats?
  • Hur tror du att framtiden ser ut för ditt yrke?
  • Har du tänkt starta eget?
  • Hur länge har du tänkt jobba?
  • Hur ser din ekonomi ut i övrigt: har du buffert och/eller sparande/investeringar på annat håll?

Utan att veta hur ditt liv och din ekonomiska situation ser ut kan man inte ge dig råd. Hursomhelst är jag inte ekonom eller rådgivare så jag ska inte försöka mig på nåt sånt men du kan ju boka tid på ett bankkontor och rådfråga dem och se vad de säger.

Själv är jag inte alls övertygad om att låsa in pengar fram tills pensionen är en bra idé.
dAEk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-15, 11:15 #5
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Vilken inkomst har du? Den allmänna pension gäller bara upp till 7,5 inkomstbasbelopp. Så har du över 35563 i inkomst blir du blåst på din pension summan över det.

Men du betalar ändå 18.5% skatt för det som staten själva snor utan ge dig pension.

Så det är ännu en 18.5% extra skatt för höginkomsttagare som man får luft för.

Men är alltid bra att ha eget sparande, behöver inte vara just låst i pension men ett form av sparande över lång tid.

Så har du exempel studerat tills du är 26-30 år och varit arbetslös några år så samtidig låg inkomst kommer du få ut fika pengar bara i pension då du missat så många år.

Simpla svaret är, hur vill du leva som gammal? Leva på bröd och vatten och kanske råd åka på en tält semester på närmaste åker.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-15, 11:40 #6
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Privat pensionssparande är i mina ögon ingen bra ekonomisk affär, du skjuter på skatten till framtiden då skatten både är högre (pension beskattas högre än inkomst) och på en högre summa (förhoppningsvis). Dyra avgifter på pensionssparandet gör ju inte kalkylerna roligare heller, endast förvaltarna vinner på ditt sparande =)

I kort, tjänar du under 420-430k/år är all privat pensionssparande en ren förlustaffär. En diskussion som ingen bankman i världen håller med om men aldrig kan motbevisa. Investera dessa pengar istället. Där emot kan man ju se över sin allmänna pension, AP-fonderna är ganska tråkiga.

Edit: Nils Bacos som är pensionsguro har gjort en enkel räknesnurra som stämmer hyfsat med min text ovan http://maximeradinpension.se/pensionskollen-2/

Senast redigerad av Danski den 2014-07-15 klockan 11:44
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-15, 12:41 #7
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Pensionssparande betyder inte att du måste spara i just hos dåliga förvaltare eller banker. Eller just ren "pensionsfond". Även placera utomlands går.

Att säga att inte spara alls är ännu sämre lösning än placera dom i dålig pensionsfond. Så mer lönsamt försöka få in sparande i en kapitalförsäkring eller ISK.

Men bor man i Sverige blir man blåst i hög skatt ändå vad du än gör.


Citat:
Ursprungligen postat av Danski Visa inlägg
Privat pensionssparande är i mina ögon ingen bra ekonomisk affär, du skjuter på skatten till framtiden då skatten både är högre (pension beskattas högre än inkomst) och på en högre summa (förhoppningsvis). Dyra avgifter på pensionssparandet gör ju inte kalkylerna roligare heller, endast förvaltarna vinner på ditt sparande =)

I kort, tjänar du under 420-430k/år är all privat pensionssparande en ren förlustaffär. En diskussion som ingen bankman i världen håller med om men aldrig kan motbevisa. Investera dessa pengar istället. Där emot kan man ju se över sin allmänna pension, AP-fonderna är ganska tråkiga.

Edit: Nils Bacos som är pensionsguro har gjort en enkel räknesnurra som stämmer hyfsat med min text ovan http://maximeradinpension.se/pensionskollen-2/
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-16, 11:37 #8
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Vad som diskuteras ovan är s.k. P-skattade pensionsförsäkringar (avdragsgllt upp till en viss summa (max 25% av basbeloppet per år) på lönen, men pensionen beskattas fullt ut).

Man kan även spara i s.k. K-skattade pensionsförsäkringar (Kapitalförsäkringar), ingen avdragsrätt men när den betalas ut är den skattefri. Det kan vara en bra affär om man har låg skatt i dag på lönen och du får ju 0% i skatt på utbetalningarna när du går i pension. Man betalar dock en s.k. avkastningsskatt som är någon enstaka procent på det sparade kapitalbeloppet.

Både P- och K-skattade pensionslösningar kräver att du sparar i minst 5 år för att du ska få dessa skatteupplägg.

Driver man ett företag kan man sätta av upp till 35% av bruttolönen (som företaget kan göra avdrag i sin redovisning för). Företag ska dock betala en något lägre arbetsgivaravgift för premien till tjänstepensionen, men det blir ändå bättre än att spara av sin hårt skattade lön som privatperson.

Avanza Bank har en möjlighet till s.k. ISP (Individuellt Pensionssparande där du sparar enligt pensionsreglerna men bestämmer hur pengarna ska förvaltas).

När du använder ISP så kan du exempelvis fördela sparandet mellan två aktiefonder som Didner & Gerge Aktiefond (har haft ca 20% årlig avkastning) och Berkshire & Hathaway (som haft ca 19-20 procent årlig avkastning sedan 1967), båda ger med andra ord hyfsad avkastning och bra riskspridning, dvs ganska trygga placeringar.

Ju längre tidsperspektiv desto bättre, men du bör ha minst 10-15 år kvar till pensionen för dessa alternativ.

Har du familj så kan du behöva komplettera med efterlevandeskydd på mellan 5-20 år, men då går en stor del av premien till försäkringsskyddet och det blir mindre kvar till egenpensionen.

Senast redigerad av Conny Westh den 2014-07-16 klockan 11:51
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-08-11, 14:52 #9
emsans emsans är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 16
emsans emsans är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 16
Citat:
Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
Kolla också
https://www.minpension.se/
https://secure.pensionsmyndigheten.se/Inloggning.html

Men det viktigaste är ju att du börjar spara framåt...
Har du varit inne på www.dinapensioner.se och kollat? Tycker de har en väldigt bra pensionstjänst!
emsans är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-08-12, 12:02 #10
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av emsans Visa inlägg
Har du varit inne på www.dinapensioner.se och kollat? Tycker de har en väldigt bra pensionstjänst!
Oseriös tjänst då det inte går att ange tidsbestämd fullmakt (den möjligheten hade man tagit bort).
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017