Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Uranpresentation

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-06-26, 17:30 #1
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 047
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 047
Var på kontoret idag och kollegan fick ett samtal som handlade om någon som ville göra en presentation av "uranium". Googlade lite men fann ingen info? Antar att det är en variant av Nigeriabreven men det vore trevligt med lite mer information om någon har?
1337pm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-26, 17:32 #2
Cos Cos är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 307
Cos Cos är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 307
Är inte det ett radioaktivt ämne?
Cos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-26, 18:05 #3
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
Citat:
Uran är ett radioaktivt grundämne som tillhör aktiniderna. Uran, som är en metall, har det högsta atomnumret av de naturliga grundämnena, d.v.s. de tyngsta atomerna. Detta betyder dock inte ämnet är det tyngsta mätt i densitet. I detta avseende ligger uran endast på sjunde plats och slås bl.a. av osmium och iridium. Uran är mer eller mindre radioaktivt beroende på isotop. Naturligt uran består av 99,28 procent 238U och 0,71 procent 235U. Fission av förädlat uran är kraftkällan i kärnkraftverk och vissa typer av kärnvapen. Ämnet uran upptäcktes år 1789 av den tyske apotekaren Martin Heinrich Klaproth.

Uran som ska användas i kärnkraftverk anrikas i en kostsam process så att halten 235U uppgår till omkring 3%. Vissa speciella typer av kärnreaktorer, som de som används i atomubåtar, kräver 50-90% eller mer 235U (även kallat HEU, highly enriched uranium, "höganrikat uran"). En speciell typ av kärnreaktor, tungvattenreaktorer, kan använda naturligt uran direkt. Det överblivna 238U kallas utarmat uran och kan inte användas till kärnklyvning. I begränsad omfattning används det på grund av sin höga densitet som tyngd och ballast i olika sammanhang.

Uran som använts i en kärnreaktor kommer att delvis transmuteras till plutonium som sedan kan utvinnas och användas till kärnvapen. Även höganrikat uran kan användas för att framställa kärnvapen.

Uran i Sverige

Sveriges berggrund är rik på uran. Flera olika bergarter är kända för sina höga uranhalter, som exempel kan nämnas alunskiffer och olika graniter. Under åren 1965-1969 (och i försöksverksamhet fram till 1981) anrikades svensk uran vid Ranstadsverket, 13 km utanför Skövde. Sedan 2005 pågår åter prospektering för uranbrytning i Sverige. Åsikterna går isär angående hur stor del av världens urantillgångar som finns i Sverige. En uppgift om att landet, som täcker cirka 3 promille av jordens landyta, skulle innehålla 15 procent av världens uranreserver förekommer i onlineencyklopedin MSN Encarta, men bekräftas inte av andra källor. Under 1970- och 1980-talen gjorde staten omfattande inventeringar av förekomsten av uran i Sverige. I de flesta andra länder har någon motsvarande inventering inte skett och de urantillgångar som finns med i officiell statistik är därför oftast bara de som prospekteringsbolag identifierat. En teori om ursprunget till uppgiften om de 15 procenten är att svenska beräkningar om total fysisk uranförekomst felaktigt jämförs med världens samlade kommersiellt intressanta tillgångar. I OECD:s, IAEA:s och NEA:s statistik över världens brytvärda uranreserver är Sveriges andel mindre än 1 procent.
Källa: Wikipedia

Uranium: Engelska för Uran
melin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-26, 18:14 #4
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 047
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 047
Det märkliga var att telefonsamtalet kom till mobilen och när jag först avfärdade uppringaren kom ett nytt samtal på kontorstelefonen.
1337pm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-26, 18:56 #5
Cos Cos är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 307
Cos Cos är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 307
Nigeriabreven brukar väl dock gå till så att de ber er sätta in pengar för att ni i ett senare skede ska få de mångadubbla tillbaka. Så, vilken summa behövde nissen den här gången då?
Cos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-26, 21:42 #6
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Uranium kan du väl sälja vidare till Iran eller Nordkorea, de pyntar säkert bra.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-28, 10:35 #7
MSI MSI är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 117
MSI MSI är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 117
Citat:
Originally posted by 1337pm@Jun 26 2007, 17:30
Var på kontoret idag och kollegan fick ett samtal som handlade om någon som ville göra en presentation av "uranium". Googlade lite men fann ingen info? Antar att det är en variant av Nigeriabreven men det vore trevligt med lite mer information om någon har?
Du är nog inne på rätt spår med Nigeriabrev dvs lurendrejeri. Uran är ju hyggligt hett just nu så jag antar att dom vill att du ska investera i uranrelaterad verksamhet troligtvis aktier. När du har köpt dina aktier så kommer du snart att få höra att detta tyvärr inte gick vägen och bolaget har gått i konkurs, men du kommer säkerligen då bli erbjuden någon annan jättebra aktie! :blink:
Alternativt kommer du att bli uppringd av en advokat firma som vill stämma mäklaren men behöver lite kapital för att kunna göra det .

Hade ett gäng som ringde mig för ett par år sedan och skulle hjälpa mig att bli rik på deras aktietips.
Det bästa du kan göra är att slänga på luren i örat på dom (hur man nu gör det med en mobil ) .
Visar du något som helts intresse kommer dom att forsätta ringa...
MSI är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-28, 11:52 #8
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 824
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 824
Har ni inte hört den där om den nya sökmotorn som är bättre än Google?
Vi har slagit luren i örat på dem hur länge som helst men dom bara fortsätter...

Oftast ringer någon först med en "survey" undersökning sen ringer deras säljare och söker olika personer på företaget, dårar... Fan va vi hatar dem.
rocky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-30, 19:24 #9
oneability oneability är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 9
oneability oneability är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 9
Det är exakt som i filmen Boilerroom ;-) Först ringer nått pucko upp och tar fram leads, sedan ringer de. Bästa sättet för att bli av med dem är att inte svara på undersökningarna.

Det som händer i det här fallet är att du får information i brevlådan eller din mail om ämnet. Sedan ringer någon upp och säljer aktier till dig.

Hur bra det än låter är det alltid en bluff. Hittar telefonnummer till dig på olika kataloger på nätet för de som driver webbaserad försäljning.

Fick reda på det av en slump eftersom de uttalade mitt namn fel varje gång de ringde. Gick sedan in på katalogen där jag registrerat mitt företag och såg att jag stavat namnet fel där också.

Men, som sagt - akta er!
oneability är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-30, 19:57 #10
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Originally posted by oneability@Jun 30 2007, 19:24
Fick reda på det av en slump eftersom de uttalade mitt namn fel varje gång de ringde. Gick sedan in på katalogen där jag registrerat mitt företag och såg att jag stavat namnet fel där också.
Ja det är ett bra sätt att veta var skräpet kommer ifrån.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017