Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Debatt E-handel

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-06-15, 11:23 #1
clonixs avatar
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 722
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
clonixs avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 722
Tänkte veva igång en liten "debatt" om något jag funderat på ett tag...

Idag finns det väldigt många framförallt företag med inriktning på att leverera mer eller mindre
kompletta Internetbutiker. Men även personer som producerar och levererar internetbutiker på "frihand".

För många är det inga som helst problem att få ihop en butikslösning med en kundvagn, kassa etc.

Den stora fråga är dock om inte vissa lösningar rent av är skadliga för företaget som sedan skall
använda systemet att sälja sina produkter eller tjänster.

Jag vågar påstå att så är fallet!

Det är som sagt inga problem att få ihop en e-butikslösning rent tekniskt med databaser etc.

Men vad vet de som producerar dessa system om...

Produktplacering?
(Det är knappast någon nyhet att det är en hel vetenskap kring produktplacering i vanliga butiker)

Marknadsföring

Ekonomi

Produkt/Lagerhantering

Statistik
(Jag menar inte en besöksräknare, utan att kunna se trender i försäljningen vad som säljer och inte säljer mm.)

Köp/lägg i kundvagnen-knappens placering!
(I vissa fall får man nästan leta för att hitta "lägg i kundvagnknappen" och kanske tom Leta efter kundvagnen som dykt upp som en ny länk i någon meny eller dylikt)

Antal steg från man kommer in i butiken tills köpet är gjort...

Det finns i princip hur många saker som GARANTERAT mer eller mindre påverkar försäljningen!

Hur långt sträcker sig "ansvaret" för den som producerar butikslösningar?

Med tanke på att det innebär hantering av pengar / transaktioner så borde det finnas någon standard eller certifiering!

Just my 2 cents!
clonix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-15, 12:11 #2
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 047
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 047
Just my 2 cents
1337pm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-01, 00:21 #3
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Jag har lekt med webbutiker sedan 1996, först egna skriva slutligen kört med OsCommerce.

Visst har man sett skräckexempel på dåligt gjorda webbutiker, som framförallt är svåranvända. Det finns många skräckexempel på dåliga webbutiker.

Problemet för många webbutiker, är att dom inte få tillräcklig med trafik för att huvudtaget få någon försäljning. Men för nystartade webbutiker är det nog mycket expriment ibörjan, det man trodde skulle sälja mycket av , säljer man inte.

Men för den som vill ha en bra teknisklösning , så kan jag rekommendera OsCommerce.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-01, 20:34 #4
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Originally posted by klein@Jul 1 2007, 00:21

Men för den som vill ha en bra teknisklösning , så kan jag rekommendera OsCommerce.
Är OsCommerce verkligen någonting att ha? Den största fördelen med osc är väl att alla tredjepartens lösningar är anpassade efter shoppen. Men jag tror aldrig att jag har sett en bra butik som varit osc. Finns det någon här som har länkar till bra osc-butiker så tittar jag hemskt gärna. Jag kanske bara sett de dåliga exemplen.

Jag håller med clonix om att många färdiga e-butiker är rena katastrofen. Jag hade själv tänkt att innhandla ett färdigt system och tänkte inte spara på slantarna. Dock har jag efter mycket letande inte hittat en enda bra lösning. De flesta butikslösningarna innehåller riktiga nybörjarmisstag. Jag kan ta några allmänna exempel (inte specifikt för någon särskild butik, utan de här missarna brukar förkomma överallt):
Köp kräver inloggning.
Produktsidorna har inte produkten i centrum, utan är fulla av konkurrerande objekt.
Produktsökningen fungerar inte tillfredställande.
Butikens grafiska upplägg kräver onödigt mycket scrollande i höjdled.
Det finns ingen koppling till ekonomisystem.
Det är svårt att modifiera shoppen.
Shoppen är uppbyggd i frames
Shoppen är inte seo-vänliga.
Menyerna är inte placerade där de brukar vara
mm.

Man märker ofta att teamét som gjort shoppen är duktiga programmerare, men att de inte har en aning om vad som är viktigt i en e-butik. De flesta butikerna funkar bra för folk som driver e-handel på skoj och som har det som extraknäck. Men några färdiga lösningar som duger till en mer mogen verksamhet har jag inte kunnat hitta. Jag letar fortfarande. Ni som tycker att jag har fel och att det visst finns bra lösningar får hemskt gärna tipsa om någon.

Edit: klein, du har jobbat länge med e-handel. Hur kommer det sig att du gått över till osc på senare år? Det vanligaste är väl att folk börja med osc och de går över till andra lösningar sen. Vad fick dig att välja osc?
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-02, 01:20 #5
AndreasBlomquists avatar
AndreasBlomquist AndreasBlomquist är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 71
AndreasBlomquist AndreasBlomquist är inte uppkopplad
Medlem
AndreasBlomquists avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 71
Jag är nog benägen att hålla med Gustav här om att jag till dags datum inte har hittat en snygg OSC-butik. Att de är tekniskt bra tvivlar jag inte på men de är inte speciellt tilltalande på det estetiska planet.

Gustav nämner ett par punkter på vad de flesta e-butiker idag har för brister och visst är det så. Den lösningen som vi använder har börjat åtgärda en del av dessa punkter men fortfarande återstår en viktig punkt, att kunna handla utan att skapa ett konto. Alla vill inte bli registrerade utan vill kunna handla ändå.

Gustav, vill också tipsa dig om att kolla med Incordia (www.incordia.se) angående e-handelssystem. Du har ju inte tänkt spara på slantarna och de får väl ändå anses vara en av de mest framgångsrika på att bygga e-handelssystem?!
AndreasBlomquist är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-02, 02:30 #6
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Originally posted by AndreasBlomquist@Jul 2 2007, 01:20

Gustav, vill också tipsa dig om att kolla med Incordia (www.incordia.se) angående e-handelssystem. Du har ju inte tänkt spara på slantarna och de får väl ändå anses vara en av de mest framgångsrika på att bygga e-handelssystem?!
Tack för tipset Andreas. Tyvärr så faller Incordia på att de använder frames (i alla fall senste jag kollade). Mycket tråkigt, eftersom det i övrigt verkar vara en bra plattform.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-02, 02:34 #7
AndreasBlomquists avatar
AndreasBlomquist AndreasBlomquist är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 71
AndreasBlomquist AndreasBlomquist är inte uppkopplad
Medlem
AndreasBlomquists avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 71
Okej, vi gör ett nytt försök då!

Vi använder i vår butik betallösningen Fakturera Mig från Kreditor. De har listat en mängd e-butiksleverantörer på deras sida: http://kreditor.se/vara-partners/index.php och om du kollar igenom dem kanske du kan hitta en passande leverantör till din butik?
AndreasBlomquist är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-02, 12:27 #8
end end är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 350
end end är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 350
Jag utvecklar aktivt en webbutiksplattform på ett av de företag listade på kreditor, och jag kan säga att det finns många olika syner på det här med hur en webbutik ska utformas. Varenda kund i princip kräver något unikt från näthandelslösningen, det kan vara alltid från design, lagerhantering, produkthantering, visning i olika vyer eller andra specialfunktioner. Normalt men tidskrävande. Har varit i kontakt med många webbutiker och de lite större skulle alla kunna ha en programmerare på heltid för att kunna tillgodose alla krav.

Har man väldigt specifika önskemål så får man välja en plattform som enkelt går att anpassa, vilket många erbjuder, sedan är det bara att plocka fram plånboken tyvärr. Rent generellt så är det framförallt koppling mot ekonomisystem/kortbetalning som är det största hindret, alla kör med sina egna api:er och det kräver en massa tid att få igång.

Det viktigaste med en webbutik enligt mig (rent tekniskt):
- Enkelhet, butiken ska vara simpel
- Snabbast möjlig väg från produkt till köp

Vidare får man inte glömma produkterna, att de verkligen går att sälja via Internet på ett smidigt sätt samt att man marknadsför dem på rätt sätt. Utan dessa två sista punkter spelar det ingen roll vilken webbutik man kör.
end är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-02, 13:31 #9
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Tyvärr har du rätt på alla punkter Gustav. Jag har länge letat efter en bra lösning också. Men de dyraste håller inte måttet heller. Känns som e-handelsföretagen själva inte håller sig ajour och vill bara kränga e-handelslösningar utan att vidareutveckla sin produkt.

Vi får väl se vem som kan nylansera en bättre produkt snabbast...
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-02, 17:19 #10
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
Citat:
Originally posted by Gustav@Jul 1 2007, 20:34

Är OsCommerce verkligen någonting att ha? Den största fördelen med osc är väl att alla tredjepartens lösningar är anpassade efter shoppen. Men jag tror aldrig att jag har sett en bra butik som varit osc. Finns det någon här som har länkar till bra osc-butiker så tittar jag hemskt gärna. Jag kanske bara sett de dåliga exemplen.
hur ser man att en butik är OSC baserad?

Visst, standardmenyer brukar avslöja men har man jobbat mycket med en osc så kanske det inte syns att det är osc?

Jag måste vara trött i kolan för jag kan inte komma på en butik där man _inte_ behöver logga in innan köp.

Att OSC butikerna ser ut som de gör har väl nästan alltid att göra med att det är lätt att plocka tekniska lösningar men svårt att få bra form och produkttänkt
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017