Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vart/till vem säljer man kvalietssidor?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2019-05-27, 14:36 #1
corporate corporate är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 19
corporate corporate är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 19
Standard Vart/till vem säljer man kvalietssidor?

Hej, jag har 1-2 riktigt fina webbsidor med höga månatliga stabila växande intäkter (25-55k/månad vinst), varav 1 st med otroligt fint domännamn. Finns det någon/några seriösa aktörer som köper kvalitet till rätt pris? Förstår att frågan är rätt svår... Tacksam för tips. Behöver avlasta mig själv lite då sajterna vuxit sig för starka...
corporate är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2019-05-27, 14:41 #2
niklas_SWEDs avatar
niklas_SWED niklas_SWED är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 400
niklas_SWED niklas_SWED är inte uppkopplad
Flitig postare
niklas_SWEDs avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 400
Är du i starkt behov av kapital? Om inte så är det ju en jättefin inkomst... kanske du kan anställa någon som sköter sidorna några timmar i veckan bara?
niklas_SWED är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2019-05-27, 14:44 #3
corporate corporate är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 19
corporate corporate är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 19
Tack för svar. Minimalt med nedlagd tid... men det handlar mer om att avlasta mentalt. Intäkterna är fantastiska och säljer inte till vilket pris som helst. Men om det finns någon som förstår/ser värdet som är villig att betala, då hade det vart skönt. Är inte heller i behov av kapital, så det är endast ren avlastning.
corporate är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2019-05-27, 18:34 #4
stfinternational stfinternational är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 93
stfinternational stfinternational är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 93
Det bästa brukar vara att sälja via en företagsmäklare (kan sälja som inkråm). Du slipper all tid det tar att prata och dema för intressenter och du får dessutom hjälp på traven när det gäller en realistisk prissättning. Det brukar ju vara en klassiker annars att en säljare ser all potential och "fantastiska möjligheter" men sin verksamhet men det behöver nödvändigtvis inte stämma överens med en objektiv verklighet vilket är det som en köpare betalar för. En köpare sitter på riktiga pengar och riktiga pengar är tungt att dra in, spara och föröka så en köpare vill såklart ha mesta möjliga för minsta möjliga kapital. Två viljor ska mötas, stötas och blötas så mitt råd är helt enkelt att ta in en seriös broker.

Jag är själv alltid intresserad men tyvärr så faller i princip alla deals på någon av dessa parametrar. Säljaren övervärderar sin verksamhet till en nivå som jag som köpare omöjligt delar. T.ex., en verksamhet jag nyligen tittade på omsatte 6 miljoner med en vinst på 750 netto! Säljaren ville ha 950tkr. Lät ju riktigt bra tills vi kom till due diligence. Då visade det sig att det säljs MASSVIS av små produkter vilket kräver MINST 1,5 heltidstjänst bara för att packa och skicka allt. Denna lönekostnad som skulle uppstå (då jag själv är extremt osugen på att stå och packa varor dagarna i ända) hade ej redovisats. Så för 950tkr skulle jag i princip köpa mig ett jobb och det blev plötsligt väldigt oattraktivt.

Mitt bästa råd är att se försäljningen från en köpares perspektiv (gör en SWOT analys) och sedan prissätta rimligt. Ju större uppsida för en köpare desto större sannolikhet att det kan bli affär.

Du får gärna kontakta mig, jag har 600-700tkr tillgängligt för "rätt" sajt.
stfinternational är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017