Kom ihåg mig?

Optimering av mysqldatabas

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-07-08, 14:05 #1
-Joel- -Joel- är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 24
-Joel- -Joel- är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 24
Question Optimering av mysqldatabas

Hej alla WN-are! Jag har hängt på forumet under rätt lång tid, och läst mycket intressant. Tack för alla tips!

Nu har jag en fråga. Hittills har jag bara gjort några mindre projekt som inte blivit så mycket med. Nu har jag börjat med ett (förhoppningsvis) större projekt, och jag har lite funderingar kring optimering av databasen:

Databasen innehåller en tabell över några tusen rader, som förändras. Över dessa "produkter" ska det köras fritextsökningar, som ska kunna hitta träffar mitt inne i "produktnamnen". Det är batchjobb med många sökord, tio- kanske hundratusentals. Sökorden är kopplade till användare, och jag misstänker att det kommer att finnas väldigt mycket dubbletter bland sökorden.

Nu till min fråga: är det värt att separera sökningarna från användarna för att slippa köra identiska sökningar? Då måste det till en extra tabell som kopplar ihop sökningarna med varje användare, med massa extra joins som följd. Dessutom ökar det komplexiteten i utvecklingen.

Kortfattat undrar jag alltså om fritextsökningar som letar genom hela strängen är så tidsödande att det motiverar en ökad komplexitet och tidsåtgång med en extra "jointabell"?

Tack på förhand!

Ps. Tips var jag kan hitta bra information om databaser mottages tacksamt.
-Joel- är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
 

Taggar
databas, mysql, optimering


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017