Kom ihåg mig?

WP-sajter hos Oderland hackade, fler än jag?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-02-28, 14:46 #11
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Det här ska handla om en indonesisk hackare som stått för angrepp mot många större företag tidigare så du lär inte vara ensam. Förhoppningsvis blir även han vuxen någon gång.

Det vore onekligen intressant att veta vad som skett? Tyvärr lär väl Oderland hantera det precis som de flesta andra utan att ge någon information och bara ge det generella rådet att ständigt uppdatera sin mjukvara. Visst kan man förstå att de inte vill blotta sig men det finns onekligen många kunder som även har webbplatser på annat håll och som skulle ha nytta av denna information.

Loopia hade för bara något år sedan ganska allvarliga säkerhetshål på servernivå och där möttes man av en vägg av tystnad när man försökte få någon respons.

Det är lite synd att det ska vara på det här viset med hemlighetsmakeri och pajkastning. Hela branschen skulle gynnas om alla istället hjälptes åt att förbättra säkerheten och även verka för att sabotage beivras.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-28, 23:58 #12
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av Jine Visa inlägg
Typexempel av varför; Danielos hade säkerhetshål och rättighetsproblem i sitt system senast jag kollade ÄNDÅ - trots att han använder mod_sec Eller hur, Daniel?
Det var ju länge sedan och ett misstag under rätt kort tid och i samband med att vi gick över till infiniband och gällde endast privatkonton. Vi kör ju inte ens safe mode på alla nya konton sedan länge. Men varför dra upp ett fel som är åtgärdat för så här länge sedan? Och varför börjar du tjata om egenreklam bara för att jag tycker att modsecurity är effektivt?

Senast redigerad av Danielos den 2012-02-29 klockan 00:01
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-29, 12:56 #13
gusti gusti är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 137
gusti gusti är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 137
Citat:
Ursprungligen postat av Jine Visa inlägg
mod_security trodde jag dött runt 1998. Ungefär i samma veva som safe_mode slutade användas dvs.
Kan du ge mig en vettig förklaring till varför mod_sec skulle vara utdött?

Citat:
Ursprungligen postat av Jine Visa inlägg
EDIT:
För att vara lite ontopic med; Det kan ha varit ett simpelt säkerhetshål i WP eller något plugin till WP som ledde till att sajterna hackades (iom att dom låg under samma konto).

Mod_sec hjälper föga om plugin:et innehåller säkerhetshål som medför att en inloggad användare (ej administratör) t.ex. kan ändra källkod för plugin/tema/dylikt - sk. privilege escalation.
Fast Mod_sec hade inget med huvudinlägget att göra.
Dock hjälper det mot hål och brister i php-script och programvara mot attacker utifrån, vilket det med största sannolikhet handlar om i det här fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av Jine Visa inlägg
Bra, nu vet jag att jag aldrig någonsin ska bli kund hos Egenreklam.se.
Avslutar mitt inlägg med ett beröm till detta försök att vara komisk

Senast redigerad av gusti den 2012-02-29 klockan 12:59
gusti är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
hackad, oderland


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017