Kom ihåg mig?

Duplicate content risk på min "blogg" del?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-03-22, 16:37 #1
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 1 123
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 1 123
Standard Duplicate content risk på min "blogg" del?

Hejsan.
Som ni kanske märker så har jag börjat engagera mig mer och mer för seo, men nu har jag stött på ett problem som jag helst vill bli av med.

Det är så att jag har mina kategorier listade på alla sidor, precis som en vanlig meny, klickar man t.ex på Köttfärspaj så kommer man till massa inlägg på köttfärspajer osv, klickar man på protein drycker så kommer man till inlägg på protein drycker.
Men sen har jag även en sida som jag kallar Bloggdelen i menyn, och klickar man på den, så kommer alla mina inlägg upp, som jag skrivit i hela bloggen och för alla kategorier.

Kan jag här med riskera att råka ut för duplicate content?
Om jag gör det - vad ska jag göra för att lösa problemet? Vill inte ta bort blogg del's knappen i menyn för besökarna.
Ska jag köra detta då: <link rel="canonical" href="http://www.domän.nu/bloggdelen"/> eller hur ska jag göra?

Jag kör med WordPress, så enklast vorde det ifall det fanns något bra plugin eller något.
Hoppas någon har svar på detta!
Ha det bra!
trådlöst är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-23, 09:09 #2
Mathias Mathias är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 63
Mathias Mathias är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 63
En lösning är att sätta noindex, follow på de sidorna. Då indexeras inte sidorna men google följer dessa och hittar de andra sidorna i och med det.
Mathias är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-23, 11:04 #3
tap1ons avatar
tap1on tap1on är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 276
tap1on tap1on är inte uppkopplad
Medlem
tap1ons avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 276
Om du kör blandat unikt och duplicate-content ska det inte vara någon fara.
Har sidor med enbart duplicate-content som rankar hur bra som helst. Har dock hört att folk med duplicate-content har fått en smäll sen senaste ändringarna hos google.
tap1on är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-23, 12:33 #4
randis randis är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 45
randis randis är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 45
När ni pratar om duplicate content, menar ni då likadant innehåll som förekommer på flera URI:er?

Jag tycker det vore konstigt om man inte får upprepa små stycken på flera ställen. På produktbeskrivningar så är det ju ofta som en del text är likadan för två nästan likadana produkter från samma tillverkare. Tas det någon hänsyn till hur förhållandet är mellan den återkommande texten och den unika texten i sammanhanget?

I vilket fall tror jag inte man får stirra sig blind på det då det i slutändan är viktigare att besökaren är nöjd med innehållet och stannar kvar.

Edit: Tap1on hade ju redan besvarat ena frågan =)
randis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-23, 15:12 #5
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 1 123
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 1 123
Läste precis att duplicate content och cannocial taggen inte är att föredra och att man kan lösa det på flera sättt.
Hur som helst så bryr jag mig inte egentligen längre om detta då det inte spelar någon roll. Min blogg sida behöver inte ranka bra då mina kategorier kan göra det ist.
Tack ska ni ha iaf
trådlöst är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-24, 03:01 #6
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Citat:
Ursprungligen postat av randis Visa inlägg
När ni pratar om duplicate content, menar ni då likadant innehåll som förekommer på flera URI:er?

Jag tycker det vore konstigt om man inte får upprepa små stycken på flera ställen. På produktbeskrivningar så är det ju ofta som en del text är likadan för två nästan likadana produkter från samma tillverkare. Tas det någon hänsyn till hur förhållandet är mellan den återkommande texten och den unika texten i sammanhanget?

I vilket fall tror jag inte man får stirra sig blind på det då det i slutändan är viktigare att besökaren är nöjd med innehållet och stannar kvar.

Edit: Tap1on hade ju redan besvarat ena frågan =)
Just sidor med produktbeskrivningar tror jag kan drabbas av Googles "Farmer Update". Hela sidor blir ofta duplicate content på det ena eller det andra sättet. Produktbeskrivningar som återanvänds på många webbshoppar samt navigation och nyhetsmeddelanden som återavänds på den egna sajten.

Slår updateringen till får många e-handlare lägga ner en hel del tid på att själva formulera om sina produktbeskrivningar så att de blir "unika".
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-24, 11:14 #7
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 1 123
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 1 123
Som kw_wasabi säger så kan produktbeskrivningar ställa till med problem när googles farmer update når oss svenskar och våra svenska sidor. Drabbar det även länk och artikel kataloger? artikel kataloger har ju unika artiklar om de kontrolleras manuellt, men de har ju nästan bara utgående länkar, drabbar det dom med då eller?

Verkar som att uppdateringen inte bara drabbar "dupplicate" content utan typer av sattelit sajter och länk wheels.
trådlöst är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017