Kom ihåg mig?

Verktyg för att hitta orsak till krasch?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-05-20, 13:04 #1
Pettolajnen Pettolajnen är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 217
Pettolajnen Pettolajnen är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 217
Tool Verktyg för att hitta orsak till krasch?

Har en webbsida som kraschar allt för ofta. Har kontaktat webbhotellet som varje gång kan konstatera att det berott på överbelastat RAM. Och så har dom gjort några justeringar som kanske hjälper ett tag men sen uppkommer samma problem igen.

Och jag bara letar och letar efter verktyg för att kunna identifiera problemen. Webhotellet har installerat New Relic åt mig på servern så jag kan gå in via New Relic och se långsamma databasfrågor m.m. Men tyvärr kan ju samma databasfråga vara långsam en gång men supersnabb i övrigt beroende på hur belastad servern är. I New Relic kan man inte se hur många requests servern eller anslutningar databasen hade under tiden en fråga var långsam.

Det här måste ju vara saker som alla webbutvecklare vill veta. Det måste ju finnas verktyg för att ta reda på exakt vad som belastar servern. Hur många, vilka, och hur tunga requests som kördes vid tillfället innan en krasch. Är det något verktyg som passerat mig förbi ögonen bara? Eller vad använder folk?

Någon som förstår mitt problem? Känner en viss frustration över detta.
Pettolajnen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-05-20, 13:32 #2
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av Pettolajnen Visa inlägg
Har en webbsida som kraschar allt för ofta. Har kontaktat webbhotellet som varje gång kan konstatera att det berott på överbelastat RAM. Och så har dom gjort några justeringar som kanske hjälper ett tag men sen uppkommer samma problem igen.

Och jag bara letar och letar efter verktyg för att kunna identifiera problemen. Webhotellet har installerat New Relic åt mig på servern så jag kan gå in via New Relic och se långsamma databasfrågor m.m. Men tyvärr kan ju samma databasfråga vara långsam en gång men supersnabb i övrigt beroende på hur belastad servern är. I New Relic kan man inte se hur många requests servern eller anslutningar databasen hade under tiden en fråga var långsam.

Det här måste ju vara saker som alla webbutvecklare vill veta. Det måste ju finnas verktyg för att ta reda på exakt vad som belastar servern. Hur många, vilka, och hur tunga requests som kördes vid tillfället innan en krasch. Är det något verktyg som passerat mig förbi ögonen bara? Eller vad använder folk?

Någon som förstår mitt problem? Känner en viss frustration över detta.
Vad är de som crashar?
Nerix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-05-20, 13:33 #3
Pettolajnen Pettolajnen är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 217
Pettolajnen Pettolajnen är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 217
Citat:
Ursprungligen postat av Nerix Visa inlägg
Vad är de som crashar?
Hela sidan, blir vit. Det är ju som sagt maxat RAM-minne. Men vad det beror på, det är ju det jag vill ta reda på.
Pettolajnen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-05-20, 13:37 #4
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 273
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 273
Övervaka db connections samt långsamma queries. Det är troligen något som triggar antingen för många db kopplingar, eller queries som håller i sig tills max connections slås i och då stänger sidan.

Du kan ju även prova slå på display_errors = on, så du faktiskt ser hur det felar med error-koder.
Johnny Viking är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-05-20, 13:39 #5
Pettolajnen Pettolajnen är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 217
Pettolajnen Pettolajnen är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 217
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny Viking Visa inlägg
Övervaka db connections samt långsamma queries. Det är troligen något som triggar antingen för många db kopplingar, eller queries som håller i sig tills max connections slås i och då stänger sidan.

Du kan ju även prova slå på display_errors = on, så du faktiskt ser hur det felar med error-koder.
Långsamma queries kan jag ju se i New Relic. Men samma query som kan vara långsam kan som sagt andra gången vara supersnabb.
Pettolajnen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-05-20, 13:42 #6
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av Pettolajnen Visa inlägg
Hela sidan, blir vit. Det är ju som sagt maxat RAM-minne. Men vad det beror på, det är ju det jag vill ta reda på.
Varför kollar inte bara webhotellet i loggarna? Om något gått ner (a.k.a krashat) så borde någon eller något starta upp processen igen och förmodligen logga felet.


Citat:
Ursprungligen postat av Pettolajnen Visa inlägg
Långsamma queries kan jag ju se i New Relic. Men samma query som kan vara långsam kan som sagt andra gången vara supersnabb.
Queryn cache:as med andra ord. Hur långt tid tar en långsam query?
Nerix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-05-20, 13:50 #7
Pettolajnen Pettolajnen är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 217
Pettolajnen Pettolajnen är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 217
När jag går in i New Relic > PHP Application och klickar på senaste "Critical" noteringen och klickar på en av de högsta staplarna innan den röda markeringen börjar i diagrammet. Alltså bland de senaste som hände innan servern la ner antar jag? Så klickar jag på den långsammaste queryn i nästa fönster. Då står det att den queryn med längst responstid tog 181,000 ms. Det är ju alltså 181 sekunder. Tar den alltså så lång tid, egentligen? Och att när den annars körs snabbt så är själva queryn alltså cachead?



Senast redigerad av Pettolajnen den 2015-05-20 klockan 14:00
Pettolajnen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-05-20, 16:12 #8
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Pettolajnen Visa inlägg
Långsamma queries kan jag ju se i New Relic. Men samma query som kan vara långsam kan som sagt andra gången vara supersnabb.
Det är i sig positivt, man ska undvika queries som inte kan cacheas så långt det är möjligt. Du får köra queryn utan cache om du ska kunna jämföra körningarna. Om du kan identifiera en riktigt långsam query så ligger problemet sannolikt där. Förhoppningsvis kan du då snabba upp den genom att bara lägga till ett lämpligt index (och/eller skriva om queryn om det är nödvändigt). Att blind lägga till index för alla fält i sin query som föreslås av New Relic är kanske inte rätt väg att gå
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2015-05-20 klockan 16:18
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-05-20, 16:21 #9
Pettolajnen Pettolajnen är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 217
Pettolajnen Pettolajnen är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 217
När ni talar om att cachea en query. Menar ni då att spara datan i t ex memcache, eller menar ni någon inbyggd cache som används i databasen? För jag använder ju memcache på sajten. Så oftast går det ju snabbt att hämta data. Men det registreras ändå ibland väldigt långsamma databasfrågor. Antar att det är när en memcache-item raderas och ny data ska sparas, då den kör en riktig databasfråga mot databasen. Det är förresten bara sånna jag talar om, riktiga databasfrågor mot databasen. Det är sånna som ibland går väldigt snabbt och ibland väldigt långsamt.
Pettolajnen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-05-20, 16:37 #10
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Har du ingen error-hantering implementerad i din PHP? Får du ett fatalt fel bör du kunna fånga det med följande metod:
http://stackoverflow.com/a/2146171

I värsta fall får du väl begränsa access till din webbplats (t.ex. via ett filter i .htaccess) och slå på visning av fel i produktion och försöka provocera fram felet.

Att en databasfråga skulle generera fatala fel låter inte bra. Du bör ju sätta limit på alla frågor som kan generera mer data än vad du har minne till.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
flaskhals, php, verktyg


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017