Kom ihåg mig?

Hur sälja "rent" aktiebolag?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2020-08-28, 16:02 #1
MrBlue MrBlue är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 27
MrBlue MrBlue är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 27
Standard Hur sälja "rent" aktiebolag?

Hej,

Det är så att jag har ett "rent" aktiebolag, det har aldrig funnits några transaktioner i det (samt så har bolaget givetvis inga skulder), då jag skulle använda det vid en företags-försäljning, men som inte blev av. Jag har i nuläget ingen aktuell bekant som vill köpa bolaget, så undrar om någon har ett bra tips på hur jag kan bli av med det?

Tack!



Mvh,
MrBlue
MrBlue är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2020-08-30, 09:52 #2
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Alt 1 - Sälj det själv. T.ex. på blocket och olika forum. Prisnivå ca. aktiekapitalet

Alt 2 - Likvida bolaget själv. Tar ett tag men inte svårt. Du får tillbaks aktiekapitalet minus avgift om 1.100kr - https://bolagsverket.se/ff/foretagsf...idation-1.8189

Alt 3 - Behåll bolaget och räkna upp K10 lågbeskattat utrymme. Om du i framtiden kanske ska starta någon verksamhet så kommer du ha stora skattefördelar.

Alt 4 - Snabbaveckling genom tredje part. Du får aktiekapitalet minus avgift om cirka 10tkr.

Alt 5 - Låt en företagsläkare köpa det eller säljs till dig. Inget jag rekommenderar då marknaden för såna bolag är död.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2020-08-30, 11:28 #3
Kackalorum Kackalorum är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2018
Inlägg: 199
Kackalorum Kackalorum är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2018
Inlägg: 199
Nummer 3 är väldigt viktigt - i vårt högskattesamhälle borde alla människor äga ett (vilande) 25-tusenkronersbolag.
Kackalorum är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2020-08-31, 21:49 #4
MrBlue MrBlue är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 27
MrBlue MrBlue är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 27
Tack för ett grymt bra svar, kunde knappast vara bättre!


Mvh,
MrBlue


Citat:
Ursprungligen postat av Danski Visa inlägg
Alt 1 - Sälj det själv. T.ex. på blocket och olika forum. Prisnivå ca. aktiekapitalet

Alt 2 - Likvida bolaget själv. Tar ett tag men inte svårt. Du får tillbaks aktiekapitalet minus avgift om 1.100kr - https://bolagsverket.se/ff/foretagsf...idation-1.8189

Alt 3 - Behåll bolaget och räkna upp K10 lågbeskattat utrymme. Om du i framtiden kanske ska starta någon verksamhet så kommer du ha stora skattefördelar.

Alt 4 - Snabbaveckling genom tredje part. Du får aktiekapitalet minus avgift om cirka 10tkr.

Alt 5 - Låt en företagsläkare köpa det eller säljs till dig. Inget jag rekommenderar då marknaden för såna bolag är död.
MrBlue är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2021-01-03, 21:49 #5
MrBlue MrBlue är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 27
MrBlue MrBlue är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 27
Hej!

Jag har nu tänkt ta tag i det här med att bli av med mitt "lagerbolag". Jag har sett att en hake är att jag faktiskt inte har någon F-skatt för bolaget (även om jag har ett bankkonto). Är det isåfall nödvändigt att fixa innan om man vill sälja det?

Efter att ha talat med min revisor är det dock ytterst viktigt att jag har förtroende för den som köper bolaget. Som jag förstår handlar det om att denne inte tex. skulle byta ut styrelsen, varav man själv kan bli förpliktigad att betala det då han/hon företar med bolaget. Jag gissar att i det fall man vill köpa ett bolag, så är det för att man vill komma igång snabbt med något, och då kanske man inte vill vänta till styrelsen är utbytt.

Är då kanske det bästa sättet, som "Danski" skrev ovan att "avveckla själv" för 1,100 kr? Hur lång tid tar isåfall denna process och är det mycket jobb? Det har aldrig varit några transaktioner i bolaget, utan enbart en insättning/uttag av aktiekapital.

Tack på förhand!


Mvh,
MrBlue
MrBlue är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2021-01-04, 14:21 #6
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Du kan ta revisorns tips med en nypa salt. Du kan alltid själv begära utträde från styrelsen i värsta fall som gäller alltid omedelbart.
Du är inte heller förpliktigad till något så länge överlåtelsen är gjord rätt och du inte haft någon anledning till att misstänka köparens syfte.
Byta styrelse tar annars just nu länge tid än normalt, ca. två veckor, på grund av alla helgdagarna.

Vet tyvärr inte hur lång tid det tar att genomföra en frivillig likvidation (avveckla själv) men du kan läsa om processen här https://bolagsverket.se/ff/foretagsf...idation-1.8189

Finns inte allt för många som vill köpa aktiebolag så här dock, och speciellt inte tidigt på året. Det kan bli en liten rusch i december för att äga aktierna 1 januari som ger rätt till hela årets lågbeskattad utdelning i K10.

Lycka till oavsett!
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2021-01-05, 20:16 #7
MrBlue MrBlue är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 27
MrBlue MrBlue är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 27
Hej!

Tack för svaret!

Jag hade dock ett par frågor ang det;

Det verkar dock finnas en hel del bolag på nätet som vill köpa bolag, men det verkar som att de flesta vill att man innehar F-skatt. Isåfall verkar man kunna få cirka 10,000 kr för det. Så anser du att det skulle vara värt att jag fixar F-skatt innan?

Jag har brutet räkenskapsår, och bokslutet är inte förrän i juni, varav kostnaden för bokslutet de senaste par, tre åren egentligen är det enda jag har för bolaget.

Får jag också fråga vad du menar med att "räkna upp lågbeskattat utrymme"? Handlar det om att ju längre tid jag har bolaget ju förmånligare villkor gäller sedan om jag skulle vilja ta utdelning i det? I övrigt verkar det som sagt enligt min revisor egentligen inte finnas något som heter "vilande", då jag måste lämna bokslut, oavsett om jag haft någon aktivitet i det eller inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Danski Visa inlägg
Du kan ta revisorns tips med en nypa salt. Du kan alltid själv begära utträde från styrelsen i värsta fall som gäller alltid omedelbart.
Du är inte heller förpliktigad till något så länge överlåtelsen är gjord rätt och du inte haft någon anledning till att misstänka köparens syfte.
Byta styrelse tar annars just nu länge tid än normalt, ca. två veckor, på grund av alla helgdagarna.

Vet tyvärr inte hur lång tid det tar att genomföra en frivillig likvidation (avveckla själv) men du kan läsa om processen här https://bolagsverket.se/ff/foretagsf...idation-1.8189

Finns inte allt för många som vill köpa aktiebolag så här dock, och speciellt inte tidigt på året. Det kan bli en liten rusch i december för att äga aktierna 1 januari som ger rätt till hela årets lågbeskattad utdelning i K10.

Lycka till oavsett!
MrBlue är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017