Kom ihåg mig?

Hur planerar du ditt dagliga arbete?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2021-10-12, 20:19 #1
diego diego är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 159
diego diego är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 159
Standard Hur planerar du ditt dagliga arbete?

Jag inbillar mig att det finns en hel del frilansare och småföretagare här i forumet, och är nyfiken på hur ni sköter er dagliga planering?

En klassisk filofax? Att-göra-listor? Onlineverktyg?

Är du nöjd med nuvarande metod, eller önskar du att du hade något som gav dig bättre koll?
diego är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2021-10-14, 12:21 #2
Jimmits avatar
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 453
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare
Jimmits avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 453
Vanligt litet block med handskrivna todos. Skönt mentalt att kryssa för för hand. Har aldrig fått samma struktur med digitala verktyg. Hatat mecka runt i Jira, Basecamp och andra projektverktyg på mina tidigare arbetsplatser.

Detta trots jag är programmerare och alltid förespråkat digitalisering. Men börjat inse det inte alltid fungerar bäst, ett användningsområde är just detta - och det andra är på gymmet. Där vill man inte heller fippla med telefonen.
Jimmit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2021-10-15, 00:41 #3
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmit Visa inlägg
Vanligt litet block med handskrivna todos. Skönt mentalt att kryssa för för hand. Har aldrig fått samma struktur med digitala verktyg. Hatat mecka runt i Jira, Basecamp och andra projektverktyg på mina tidigare arbetsplatser.

Detta trots jag är programmerare och alltid förespråkat digitalisering. Men börjat inse det inte alltid fungerar bäst, ett användningsområde är just detta - och det andra är på gymmet. Där vill man inte heller fippla med telefonen.
Håller med samma här, använder tom A4 papper med penna för all planering.

En A4 kan vara översikt av allt, en annan A4 kan vara en specifik del med to-do lista för t.ex. design, eller setup av hemsidor osv.

Det har med affirmationer att göra, när man skriver ner saker med penna och ser det framför sig ofta så har det ett större psykologiskt effekt och därmed mer motivation och handlingskraft.

Hitta detta:
Citat:
Physically write your affirmations — when you write something by hand you develop a stronger conceptual understanding of what it is you’re writing. This means that your brain has to mentally engage which it doesn’t do so much when typing.
Källa: https://medium.com/swlh/why-i-write-...oo-4ff8ae69d82

Hade en mentor som var extremt framgångsrik och han berättade för mig att han förutom att skriva ner saker så som ideer, planer och att göra listor.
Så hade han så kallade "affirmationskort" fast de var inte färdig köpta, det var saker han skrev själv på tomma kort.

Han tittade på dessa affirmationskort dagligen för att stärka sin tro och motivation.

Det kan verka barnsligt eller simpelt att skriva ner allt och att titta på affirmationskort, men vår hjärna är ju en dator som kan programmeras och dessa simpla metoder fungerar i praktiken.

Vet inte vad jag skall ta för exempel, men kom på något som funkar:
Anta att du älskar din partner väldigt mycket, då är det bara naturligt att du vill få det bekräftat.
Hur skulle du må om din partner sa "jag älskar dig" jämnt?

Och hur skulle du må om din partner aldrig sa "jag älskar dig"?

Hjärnan behöver bekräftelser, även när det gäller din tro på dig själv och vad du klarar av.

Samhället är inte bra för oss entreprenörer, flesta ger upp eller vågar inte ta risker därmed får man ofta negativ feedback från andra, för de vill inte att du lyckas då de själva inte gjort det (ego).
Då är det viktigt att man ständigt stärker sin egen självbild och självförtroende.

En metod jag använder mig av varje gång jag känner brist på motivation är att bläddra slumpmässigt i en bok jag har och bara läsa några rader.
Boken är "Think and Grow Rich" av Napoleon Hill, läs det om du inte har det än.

Det är inte lätt att vara entreprenör eller lyckas nå sina mål.

Men har du vissa ingredienser så kan du baka en fin tårta.

För att baka en tårta behöver du:
1) Kokbok (kunskap/erfarenhet/planering)
2) Ingredienser (verktyg/datorer)
3) Kök (Arbetsmiljö/motivation/postivitet)
4) Baka den (Handling utifrån planering och kunskap)

När tårtan är klar har du nått målet = Framgång

En annan sak säg att du har en affärside, tillämpa det på mindre skala först för att se om det fungerar, sedan när du vet att det fungerar så kan du göra det på en mycket större skala.

Jag gjorde något liknande nyligen, testade något som krävde 4 veckors arbete för att göra klar, såg bra resultat och då bestämde jag mig för att göra samma sak i större skala och har nu arbetat i många månader och är snart klar.
Går inte misslyckas om du testar affärsiden på mindre skala först, därmed slipper du slösa månader/år av ditt liv i onödan på något som kanske inte fungerar.

Men det krävs bra med kunskap/erfarenhet innan du ens sätter igång med att testa en affärside. De flesta entreprenörer ger upp efter första försöket för de hade inte kunskapen att utföra första försöket ordentligt.
Lindalicious är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017