Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur man skapar en webbutik?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-10-31, 15:20 #1
Nyqvist Nyqvist är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 18
Nyqvist Nyqvist är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 18
Webbutik
Jag skulle vilja ha linktips om någon guide/online kurs/ tutorial hur man lägger upp en avancerad webbutik.
Även egna STRUKTUR tips mottages gärna.

I korthet:
Jag avser att lägga upp en butik för en internationel koncern dvs att det finns ett behov av ett språk perspektiv.

Vidare är produkterna indelade i produktgrupper, men vissa enskild produkt kan återkomma i flera olika produktergrupper.
Tex. Filmen dödligtvapen kan ligga både under kategorien komedi som action.

De olika kategorigrupperna har separata kassor och det skall ej vara möjligt att blanda produkter i varukoren.
Tex. DVD filmer säljs för sig, CD för sig osv

Jag är som sagt inte på jakt efter program kod, men däremot "hjälp" hur man kan lägga upp en effektiv struktur som kräver min av adm. och dubblicerad kod.


Miljö:
PHP, MySQL

Mvh
Mattias
Ps. Ber om ursäkt för ev stavfal (Dyslek... lurigt svårstavat ord för folk som har problem att stava).
Nyqvist är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-10-31, 15:35 #2
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
Håller på för tillfället själv med en webshop i PHP/MySQL. Jag har gjort som så att jag har ett antal klasser.
En klass hanterar en artikel, en klass för kundvagnen, en klass för kunden och en för ordern som läggs.
Sen har jag databaskopplingen i en klass också. På detta sättet får man bra struktur, blir koppling till
verkligheten iochmed OOP. För varje artikel skapas ett objekt, lägger man den i kundvagnen så läggs också
det objektet i kundvagnsobjektet. Kundvagnsobjektet skapar jag bara 1 för varje besökare och lägger i en
sessionsvariabel, som är med under hela kundens session. Behöver alltså inte använda cookies alls och
man behöver inte ha register_globals aktiverat vilket är att föredra, många webshoppar kräver det.

Sen ska jag göra ett adminsystem så att man lätt kan hantera logistiken och artiklarna.
Som mål bör man ju som du säger sikta på minimal administration.
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-10-31, 15:45 #3
Nyqvist Nyqvist är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 18
Nyqvist Nyqvist är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 18
zed 7
Ditt upplägg verkar mycket intressant och det är väl lite så jag har tänkt det själv (önskade bara jag hade lite mer OOP vana). Skulle behöva läsa på lite om oop lösningar för webbutiker. Jag har byggt en del enkla webbutiker men aldrig någon med OOP. Har du tips på någon ref.matrial (online/offline).

Det jag glömde nämna är att produkterna har olika egenskaper och olika förädlings möjligheter. I ditt lösnings förslag skulle det kunna lösas med vissa grund parameterar som de olika produkterna kan ärva?

Mvh
/M
Nyqvist är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-10-31, 15:52 #4
Nyqvist Nyqvist är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 18
Nyqvist Nyqvist är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 18
Zed 7
Tänkte lite mer på det du skrev.

Att fixa klasser för kunden, resp kundvagenen är rel enkelt antar jag då har jag har stött på sådan lösningar (sett exempel). Men det verkar vara lite lurigare med artiklar (har inte sett några sådana exempel), borde inte vara det? Har du ref. exempel?

Vidare funderar jag på hurvida man skall lägga produktern i en session eller om man skall lägga in dom i mysql databasen direkt, om kunden skulle vilja avbrytta best för att ta upp den senare. Jag antar att det måste upprättas en cookie lösning för den funktionen.

Åsikter om session eller databas för varukorgen?

/M
Nyqvist är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-10-31, 17:20 #5
miche miche är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 57
miche miche är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 57
Jag har själv börjat letat efter att bygga en webb butik. Använder man dreamweaver så finns det bra program till själva dreamweaver gratis. Som sagt jag är ny på denna front men kolla in denna länk: http://dreamweaver.netstores.com
Vet inte om det är det du vill ha.
miche är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-10-31, 17:35 #6
miche miche är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 57
miche miche är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 57
En sak till.
Jag hörde att minicoopers webb butik (i usa) stod för nästan hälften av den totala färsäljningen förra året. Kan vara kul att kolla in den.

http://www.miniusa.com/crm/mini_entrance.jsp
miche är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-10-31, 17:48 #7
Nyqvist Nyqvist är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 18
Nyqvist Nyqvist är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 18
Tack för tipset! Skall kolla in mer på ext till Dream Weavern.

Verkligen lurigt att en bil affär skulle vara så stor, men sidan var flashig och snygg.
/M
Nyqvist är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-01, 15:35 #8
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
Cookies ska du undvika, folk är så förbannat hysteriska så dom stänger ibland av det.
Sessionshanteringen i PHP fungerar utmärkt, har inte stött på problem förutom när jag
skulle lägga mysqlkopplingens objekt i en session, det blev problem, förstår inte varför.
Jag ser ingen anledning till att du ska lägga artiklarna i en session, om du har 10,000
artiklar som ska in i en session för varje användare så blir det en otrolig massa resurser.
Skapa istället ett objekt av artikeln på varje sida du behöver visa den. Och om man lägger
en i kundvagnen så läggs objektet in i kundvagnsobjektet som ligger i en sessionsvariabel.

Om du har produkter som skiljer sig väldigt mycket och inte vill ha alla variabler i samma klass
så kan du göra 2 helt olika klasser eller en grundklass som du sedan ärver ifrån (extends).

Det enda jag har läst för att lära mig om PHP´s OOP är det som står på php.net: http://se2.php.net/manual/en/language.oop.php
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017