Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Webbutik

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-09-07, 18:17 #11
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 449
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 449
Kan ni vissa ett räkne exempel eller liknande är lite trög och jag skulle gärna vilja veta hur det räknas ut korekt.
viper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-07, 20:37 #12
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
tullverket.se + rsv.se + calc
__________________
www.cellsynt.com
Tobbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-07, 22:42 #13
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 449
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 449
Citat:
Originally posted by dm.se@Sep 7 2003, 05:37 PM
tullverket.se + rsv.se + calc
Hmm.....vet faktist inte riktigt vad jag ska leta efter för saker där. Hittar en massa saker om moms hit och ditt och sänkt moms eller helt moms fritt osv. Kan ingen säga mer exact vilka moms satser osv som ska vara med i uträkningen.

T ex, jag importerar en vara från usa för 1000 skr sedan är det plus moms på den eller? Kan man även handla utan moms från företag i usa? Så om momsen är på säg 25 % så skulle det bli 1250 skr, rätt va? Sedan när jag säljer den vidare så ska jag själv lägga på 25 % moms då blir priset 1500 skr, eller är jag ute och cycklar? Dock hur jag ska räkna ut tull kostnad osv är jag inte med på riktigt.
Så när man ska dra av momsen från varan jag importerat som kostade 1250 skr, vilka siffor och satser är med i räkningen då?

Hoppas ni kan hjälpa en mindre förstående
viper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-08, 00:52 #14
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Jag importerar en del från Danmark och Holland och dom lägger aldrig på någon moms.
Om det beror på att dom är med i EU vet jag inte men å andra sidan spelar det ju inte så stor roll eftersom momsen ändå är avragsgill. Dessutom är det ingen tull inom EU.

Jag har även importerat ett par partier från USA och vid dom tillfällena var det bara varit moms på tullen och avgiften som UPS tog vid leveransen. Har för mig att tullen var 1,25% av värdet på DVD'na.

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-08, 01:05 #15
Nelly.se
Guest
 
Inlägg: n/a
Nelly.se
Guest
 
Inlägg: n/a
Vi importerar varor från hela världen.
Vi räknar alltid med:

Inköps pris +37% +frakt =Totalpriset
(Tex varan kostar 1000 kr. = 1000*1,37=1370)

12% Tull
25% Moms
=37%

Var beradda att pruta! Praxis är att de direkt rabatterar er med 12% för tullen (custom)
Det är standard, då de tycker synd om hårt hållna Svenskar =)

När ni har hittat en vara ni vill importera, väljer ni ett bolag som fraktar detta åt er.(Fedex, UPS, Schenker) Det enklaste är även om de sköter "intullningen" åt er. I detta fall skulle det betyda att ni får en räkning på 370 kr från tex. UPS för tull och moms. Detta kan betalas inom 30 dagar.
UPS sköter då hela kontakten med Tullverket m.m

Momsen är givetvis avdragsgill. Om ni inte säljer vidare varan så får ni 250 kr tillbaka.
Säljer ni vidare så får ni ju in moms som måste betalas. Men det är ju vanlig ekonomi.

Ett litet tips!
Om ni beställer prover, så kommer leverantören troligtvis att begära pengar för detta.
Men se till att de skriver "samples without commercial value" på paketet/räkningen.
Och att värdet understiger $50. Om det står mer än så på räkningen som passerar tullen. Så får ni tulla och momsa även prover...

Hoppas detta hjälper någon som vill importera! Det är lite pill i början, men definitivt värt ibland.
Maila gärna om ni behöver mer hjälp inom detta område. Tex remburs betalningar, Bill Of Laidning och andra import termer som ni kommer att stöta på.

Jarno

www.nelly.se
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-08, 02:30 #16
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 449
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 449
Nu fattade jag mycket bättre

Tack för all trevlig hjälp :lol:
viper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-08, 02:43 #17
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Hej Jarno eller är det Jonas?

Vem är "medlem 300"? I Trafik/Konsult-tråden så signerade Jonas och här signerar Jarno. Tycker att det är av vikt att veta vem man pratar med.

Här på forumet kör vi med öppna kort och jag anser som sagt att det är viktigt att veta VEM man svarar så att det inte blir som när Nelly.se kopierade mina (Lastbryggans) leveransvillkor och man pratade med den ena som inte visste riktigt vad den andre gjorde.

Jarno, Hur gick det förresten med kompensationen som du skulle skicka mig för att ni hade "lånat" texten.
När vi pratades vid i telefon skulle du skicka det till boxen men inget har dykt upp. (Ursäkta Off Topic)

Nog med gnäll

Kul att ni verkar ha fått sån snurr på det hela så att ni importerar från hela världen, vi kanske kan byta lite bra kontakter.

Lycka till i fortsättningen!!

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-10, 21:20 #18
Filips avatar
Filip Filip är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 935
Filip Filip är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Filips avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 935
Citat:
Originally posted by Lastbryggan@Sep 7 2003, 09:52 PM
Jag importerar en del från Danmark och Holland och dom lägger aldrig på någon moms.
Om det beror på att dom är med i EU vet jag inte men å andra sidan spelar det ju inte så stor roll eftersom momsen ändå är avragsgill. Dessutom är det ingen tull inom EU.

Jag har även importerat ett par partier från USA och vid dom tillfällena var det bara varit moms på tullen och avgiften som UPS tog vid leveransen. Har för mig att tullen var 1,25% av värdet på DVD'na.

// Mats
Det är nog sant det där...
där är ingen moms inom EU...
Men utanför är det alltid.

Sen det där med tullsatser. Det skiljer sig helt o hållet från produkt till produkt. Man kan slå upp i en katalog på tullverket.se alla olika tullsatser för olika produkter.
Se även till, om varan är svår att definiera, att ni får tullsatsen definierad så att ni alltid får betala samma tullsats. Ring till ditt lokala tullverket kontor för mer info hur det går till.
Det kan annars bli lite jobbigt när man räknar med 3,7% tull och man helt plötsligt får betala 12% tull (har hänt mig...).
Filip är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-10, 21:55 #19
Nelly.se
Guest
 
Inlägg: n/a
Nelly.se
Guest
 
Inlägg: n/a
Hej Jarno eller är det Jonas?
Vem är "medlem 300"? I Trafik/Konsult-tråden så signerade Jonas och här signerar Jarno. Tycker att det är av vikt att veta vem man pratar med.

//

Jarno är Nelly.se - och skriver alla meddelandena från nu för att reda ut missförstånden.

(Jonas P - är en del av Nelly.se. (Killen som går runt med ILV tröjor på Nelly bilderna)
Så är det nu.

Mats! Ditt paket gick igår som jag sa på telefon.
Fick du din T-shirt? Hahaha, Man går rakt på sak iallafall

För er andra så är det ILV t-shirts vi snackar om. Vad ILV står för kan ni snart se på www.ilv.nu
Nu ligger test-shoppen på tillfälligt här

Maila om ni WN medlemmar önskar likadana. 20% WN rabatt ges.
(Försöker inte sälja, men om nån vill ha så...)

Ja vi importerar från hela världen. Oftast är detta inget problem. Problemet är bara att vill man flytta på kvantiter så måste man ha ett bra nätverk med återförsäljare i norden! Vi har ett hyfsat efter 4 år som importörer. Vi har i dagsläget 4 produkter med i Hobbex katalogen (MMS larm set och övervaknings-set) samt försäljning till Jula, Göfab, Clas Ohlsson, Silván m.m
Import skall man helst göra tillsammans för att pressa priser och frakt kostnader.

Ett litet tips till gällande import!

När man beställer varor så måste man betala moms & tull direkt när du får hela godset. Sen kan det ta 6 månader att sälja slut på det.
Under denna tid ligger man ute med dessa tull & moms pengar.

Det man kan göra är att lämna en del i tull lager. Detta är företag som har rätt att lagerhålla icke tullade varor.
Sen kan du efter efterfrågan hämta gods, lite i taget och också tulla lite i taget.

Perfekt för balansen i företaget. Helt lagligt och accepterat

/Jarno
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-11, 01:26 #20
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Citat:
Mats! Ditt paket gick igår som jag sa på telefon.
Fick du din T-shirt? Hahaha, Man går rakt på sak iallafall
Jodå den och trosorna kom som dom skulle, tackar för det! Kommer nog att se ut som en stoppad korv om jag kryper i en medium men jag har en son på 15 år som blev glad.

Skickade dina självlysande trosor idag och så att du kan bli fin till helgen.
(Blev lite off topic men men, det får ni andra stå ut med)

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017